ماشینهای راهسازی در ارتفاع 2900 متری از قله دماوند تردد میکنند تا برای تسهیل کار گود برداری سطحی معادن غیر قانونی استخراج پوکههای معدنی، جاده کوهستانی را آسفالت کنند. جادهای در منطقه گوسفندسرا در دل مرتفعترین قله ایران و جبهه جنوب شرقی قله که از مسیرهای اصلی کوهنوردان تهرانی برای فتح قله است.
اقدام به تخریب طبیعت دماوند که با دستور مقامات محلی شهر دماوند انجام گرفته خشم مسئولان فدراسیون کوهنوردی را به همراه آورده است. محمود شعاعی رئیس فدراسیون کوهنوردی در اینباره میگوید: «پنجشنبه هفته گذشته متولیان محلی با کامیون و لودر به جاده گوسفندسرا آمده و در ارتفاع 2900 متری از سطح دریا شروع به تسطیح و شنریزی جاده و آسفالت آن کردهاند. متأسفانه در دو روز گذشته هم مجدداً کامیونها برای اجرای عملیات آسفالت به محل رفتهاند. در هیچ جای دنیا منابع طبیعی را اینگونه از بین نمیبرند. سالانه توریستهای زیادی به ایران میآیند اما، با این کار دماوند را از بین بردند. توسعه گردشگری در دماوند به آسفالت کردن جاده نیست بلکه به کنترل رفت و آمد است. با آسفالت کردن این جاده؛ ماشینها تا ارتفاع 2900 متری از سطح دریا بالا میآیند و قطعاً منطقه را آلوده میکنند. این اقدام برای بلندترین قله خاورمیانه اسفبار است و باعث مرگ دماوند میشود.»
دماوند مرتفعترین قله مخروطی جهان که یکی از ده قله مرتفع نیمکره غربی دنیا محسوب میشود به دلیل اکوسیستم بکر خود سالانه میزبان هزاران توریستی است که تنها با نیت کوهنوردی و فتح این قله زیبا به ایران میآیند. دکتر ناصر کرمی، کارشناس محیط زیست در اینباره میگوید: «بیشک هیچ یک از توریستها و ورزشکارانی که میخواهند به این ارتفاعات زیبا بروند نیازی به جاده آسفالته ندارند و چنین جادهای فقط به درد زمینخواران میخورد که با تغییر کاربری زمینهای مسیر کوهستانی و بکر، این بهشت زیبای کوهنوردان را نابود کنند که هم از نظر اکو سیستم و هم از نظر بحث توریسم لطمهای بزرگ برای منطقه دماوند است.»
اتفاقی که اینگونه خشم فدراسیون را هم بر میانگیزد تا به وزارت کشور شکایت کند. چون این منطقه اگرچه زیر نظر سازمان منابع طبیعی است اما مجوز تخریبش از سوی فرمانداری دماوند صادر شده است. مهندس منصور خاکی، مدیر منابع طبیعی استان تهران در اینباره میگوید: «چون قبلاً این جاده شوسه مجوز داشته است پس برای آسفالتش ما نباید مجوزی صادر میکردیم و این فرمانداری بوده که میتوانسته تصمیم بگیرد.» درحالی که بسیاری از خیابانهای تهران و همه شهرهای بزرگ کشور سالهاست در حسرت سطحی آسفالت شده و صاف میسوزند، تنها برای سود بیشتر گروهی خاص، ماشینهای راهسازی تا ارتفاع یکی از زیباترین اکو سیستمهای طبیعی ایران پیش رفتهاند.