حجتالاسلام والمسلمین علیاکبر رشاد در همایش ملی «معرفت دینی» بیان داشت: تعبیر دین و مباحث دینی به «معرفت دینی» درست نیست و در فلسفه مضاف خلط و خطا در این حوزه بیشتر از حوزههای دیگر است. برای اینکه حوزههای معرفتی جدیدی است که وارد ادبیات علمی و فکری کشور شده است.
وی افزود: غالباً کتاب هایی که در زمینه فلسفه مضاف نوشته میشوند مباحث تاریخی و روانشناسی هستند که مباحث فلسفی نبوده و بیشتر مسائل تاریخی را بیان میکنند.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: یکی از مشکلات در این حوزه اشتباه تلقیها در مباحث دین و فلسفه است که البته این امر علل گوناگونی دارد که در این همایش جای طرح آن نیست.
وی ادامه داد: فلسفه دین به مطالعه دین و نحو فرانگر و عقلانی برای دستیابی به احکام دینی تعریف میشود و فلسفه «معرفت دینی» نظیر تعریف فلسفه دین ولی با موضوعی متفاوت است. تعبیر دین و مباحث دینی به «معرفت دینی» خطاست و بسیاری از روشنفکران دینی، دین را با معرفت دینی خلط کردهاند.
این استاد دانشگاه سپس به تعریف فلسفه «معرفت دینی» پرداخت و گفت: فلسفه «معرفت دینی» عبارت از دانش فلسفی و مطالعات فلسفی، فرانگر و عقلانی که مقوله معرفت دینی برای دستیابی به «معرفت دینی» است.
رشاد در پایان سخنان خود، موضوع فلسفه دین را خود دین دانست و گفت: «معرفت دینی» عبارت از سعی روشمند برای کشف قضایای اساسی دینی است بنابراین با «فلسفه دین» تفاوت بسیاری دارد.
/62