علاءالدین قاسمی، با بیان آنکه رفتارهای آیینی و اجرای سنن نمایشی جزو جدایی ناپذیر فرهنگ و تمدن ایرانی در طول تاریخ بوده است گفت: «خرده روایتها و آیینهای نمایشی، زبان فرهنگ ایرانیان در طول تاریخ پرشکوه تمدن کشورمان به شمار میرود و بخش مهمی از هویت فرهنگی ایران به واسطه همین رفتارهای آیینی به جهان معرفی شده است.»
او ادامه داد: «نکته حائز اهمیت در این میان آن است که تولید و اجرای آیینهای نمایشی به ویژه در حوزه رفتارها و سنتهای نمایش مذهبی هیچگاه تحت حمایت و دستور حاکمیت نبوده و همواره خود مردم میداندار اجرا و ارائه سنتهای نمایش آیینی در مناسبتها و ایام خاص به ویژه در رویدادها و رخدادهای مذهبی بودند.»
این پیشکسوت هنر تعزیه که سابقه اجرای این آیین نمایشی را در بسیاری از کشورهای جهان از جمله در ایالات متحده آمریکارا دارد، رویدادهای مذهبی و تاریخی را ریشه مشترک شکل گیری آیین های نمایشی در جهان دانست و گفت: «مخاطبان جهانی در مواجهه با هنر تعزیه ایران بدون آنکه شناختی از اباعبدالله و حادثه عظیم عاشورا داشته باشند به دلیل زبان آشنای فرهنگ مذهبی با هنر تعزیه ارتباط برقرار میکنند.»
او در پاسخ به چرایی این امر یادآور شد: «ایستادگی در برابر ظلم و دفاع از حق، مفهومی آشنا و جهانشمول است؛ از سوی دیگر رفتار همواره بر مدار عدالت و مظلومیت امام حسین(ع)، خاندان و یاران باوفایش که بزرگترین تراژدی تاریخ رویدادهای مذهبی جهان را به نام خود رقم زده است، چنان دارای مفهومی عظیم و انسانی است که هر مخاطبی حتی اگر مسلمان نباشد نیز در درک و همراهی با این مساله تردیدی به دل نخواهد داشت.»
کارگردان تعزیههای شهادت امام حسین(ع)، شهادت حضرت عباس(ع) و شام غریبان ادامه داد: «نمایشهای معجزات و مصائب حضرت مسیح(ع) (نمایش های میراکل و میستر) مهمترین آیینهای نمایشی و سنتی فرهنگ مسیحیت است و در مقابل این آیینها، سنت کهن و میراث معنوی ماندگار هنر تعزیه، زبان و هویت فرهنگ تشیع در بازتاب رفتارهای نمایش مذهبی مسلمانان جهان و عرض ارادت به ساحت امام حسین(ع) و شهادت این امام بزرگوار و رقم خوردن قیام عاشورا و حادثه کربلاست.»
به گفته قاسمی، تعزیه ارزشمندترین آیین نمایشی اهل تشیع است و جایگاه و اهمیت آن تا به حدی است که به شناسنامه هویت بخش فرهنگ نمایشی و خرده روایت های آیینی و مذهبی ایرانیان در حوزههای نمایشهای سوگ در طول تاریخ بدل شده است.»
۲۴۱۲۴۵