تولید اشتراکی محصولات گردشگری، تهیه کتابچهها و بروشور با زبانهای مختلف از جمله عربی، انگلیسی، چینی و فرانسوی و ارائه آنها در نمایشگاههای بینالمللی، برگزاری نمایشگاههای عکس و همچنین معرفی میراث ملموس و ناملموس هر سه شهر از جمله مفاد این تفاهمنامه خواهد بود.
هدف از تشکیل مثلث طلایی گردشگری معرفی ظرفیتهای شهرهای یزد، اصفهان و شیراز در حوزههای سرمایه گذاری و تقویت مبادلات بین شهری است.
تفاهم نامه مذکور با نظارت شهرداران یزد، اصفهان و شیراز در سازمانهای فرهنگی اجتماعی ورزشی این شهرداری منعقد شده است تا ز طرفین متعهد به پشتیبانی از یکدیگر در تأمین و بهینه سازی زیرساختها شوند.
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد در آیین امضای تفاهم نامه طلایه داران گردشگری ایران با بیان اینکه طلایه داران گردشگری ایران به دنبال انحصار گرایی نیست و فرایند کاری خود را بسته و محدود نمی داند، گفت: امیدواریم در گام های آتی همه شهرهای دارای مزیت گردشگری ایران به این جمع اضافه شوند.
عباس ملازینلی با بیان اینکه همیشه رقابت های نامحسوسی بین شهرداری ها و سازمان های میراث فرهنگی و گردشگری وجود داشته است، اظهارکرد: این رویکرد در شهر میراث جهانی یزد جای خود را به هم افزایی داد و توفیقات خوبی نیز حاصل شد.
وی با بیان اینکه بخش خصوصی در حوزه گردشگری به رسالت های خود در این زمینه عمل کرده است، افزود: شهرداری ها نگاه درآمدی به بحث گردشگری ندارند و بیشتر به تاثیر گذاری فرهنگی توجه خواهند کرد.
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد با بیان اینکه در حال حاضر کشور های سلطه گر در حال ترویج دادن فرهنگ ضعیف خود به مخاطبان دردنیا هستند، تاکید کرد: در این شرایط ما می توانیم با برقراری گفتگو های فرهنگی و بین تمدنی نقاط قوت و برتری های فرهنگی خود را به جهانیان معرفی کنیم.
وی با بیان اینکه مثلث طلایی گردشگری ایران به دنبال انحصارگرایی نیست، تصریح کرد: برخی از شهرها با شنیدن خبر تشکیل طلایه داران گردشگری ایران درخواست هایی برای عضویت در این فرایند داشتند که به نظر می رسد در آینده امکان اجرایی شدن آن فراهم شود.
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد گفت: طلایه داران گردشگری ایران فرایند کاری خود را بسته و محدود نمی داند.
***گردشگری ابزاری برای تعامل فرهنگی است
در ادامه این نشست، معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری شیراز گفت: گردشگری یکی از مهمترین ابزارهای تعامل فرهنگی بین جوامع بشری است.
مرتضی جعفری با بیان اینکه به واسطه گردشگری، عرصههای مختلف در طول قرون مختلف تقویت شده است، اظهار کرد: سراسر ایران از روستاها و شهرهای کوچک گرفته تا کلان شهرها با داشتن آثار فراوان تاریخی پذیرای جمع عظیم گردشگران داخلی و خارجی هستند.
وی افزود: با توجه به ظرفیتهای گسترده سه شهر یزد، اصفهان و شیراز در حوزه گردشگری و مشترکات فرهنگی بسیار بالایی که این سه شهر دارند، امروز شاهد آغاز فرایند اجرایی طلایه داران گردشگری ایران هستیم که امیدوارم برای گردشگری ایران مفید فایده باشد.
معاون فرهنگی شهردار شیراز تاکید کرد: تولید اشتراکی محصولات گردشگری، تهیه کتابچهها و بروشور با زبانهای مختلف از جمله عربی، انگلیسی، چینی و فرانسوی و ارائه آنها در نمایشگاههای بینالمللی، برگزاری نمایشگاههای عکس و همچنین معرفی میراث ملموس و ناملموس هر سه شهر از جمله مفاد این تفاهمنامه خواهد بود.
***شهرها به کانونهای میان فرهنگی تبدیل شوند
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان نیز در این نشت گفت: رهیافتی که به لحاظ فرهنگی میتواند بسیاری از مشکلات را رفع کند این است که جهانشهرهای ایران به کانونهای میان فرهنگی تبدیل شوند.
محمد عیدی اظهار کرد: شهر موجود زنده است که در فرآیند رشد مدنی تحقق مییابد و باید مثل موجود زنده با آن رفتار کنیم چراکه تبعات رفتارهای گوناگون در شهر، مصیبتهایی به بار میآورد که عارض شهروندان میشود.
وی با بیان اینکه دو رهیافت برای داشتن شهری مطلوب در ایران مورد توجه قرار گرفته است، افزود: توسعه پایدار یکی از آنها است که البته پایدار در اینجا یعنی براساس شاخصهای زیست بومی و نیازهای انسانی برنامه ریزی کنید و به گردشگری پایدار برسید.
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در تعریف گردشگری پایدار، تصریح کرد: گردشگری پایدار به این معنا است که ما حق داریم از برکات گردشگری امروز بهره ببریم به شرط اینکه برای آیندگان هم این حق را به رسمیت بشناسیم.
عیدی تاکید کرد: دومین رهیافتی که به لحاظ فرهنگی میتواند بسیاری از مشکلات را رفع کند این است که جهانشهرهای ایران به کانونهای میان فرهنگی تبدیل شوند.
معاون فرهنگی شهردار اصفهان با بیان اینکه آنچه از عظمت ایران به تکرار بیان میشود، حاصل کنش کانونهای میان فرهنگی ایران است، گفت: کانونهای میان فرهنگی شهرهایی هستند که پای خود را از گستره جغرافیایی حقوقی خود فراتر نهادند و به تعاملات فرا منطقهای را مبنای کار خود قرار دادهاند.
وی با بیان اینکه شهرهای بزرگ ما در درون خود ماندهاند، افزود: کانونهای میان فرهنگی به ارتباطات ملی و فراملی کمک میکند و به اقتصاد فرهنگ و خلاقیت فرهنگی مدد میرساند.
عیدی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به توسعه پایدار و کانون میان فرهنگی باید به سمت شهر فرهنگی برویم، تصریح کرد: شاخص شهر فرهنگی مشخص است به طوری که یک شهر با مؤلفههای زیستپذیر و انسانمحور بودن میتواند شهر فرهنگی باشد.
رئیس کمیته فرهنگی اجتماعی کلانشهرهای ایران با بیان اینکه باید به سمت فرهنگی شدن شهرها حرکت کنیم، اضافه کرد: اگر شهر به نیاز شهروندان پاسخ داد یک شهر فرهنگی است.
عیدی افزود: یزد به لحاظ حقوقی کلانشهر است ولی کلانشهر مفهوم تمام شاخصهای هویتی یزد را در برندارد چراکه هر شهر که از یک میلیون نفر افزایش یافت کلانشهر است.
معاون فرهنگی شهردار اصفهان با بیان اینکه جهانشهر مرکز ارتباطات جهانی میشود ولی شاخصهایی دارد که همه جهانشهرها ندارند و آن تبدیل ظرفیتهای بومی به جهانی است، تاکید کرد: اگر شیراز اصفهان جهانشهر بودند مدیران شهری پاسخگوی شهروندان به شکل جهانی بودند و خلاقیت فرهنگی در پایه مدنی داشتند.
وی در خصوص درآمد فرهنگی شهرهای بزرگ و پیشرفته جهان، گفت: درآمد فرهنگی آلمان یا آمریکا بیش از درآمد نظامی یا صنعتی آنها است و این در حالی است که سهم ما از اقتصاد فرهنگ دو صدم درصد است چون در برقراری ارتباط کانونهای میان فرهنگی موفق نبودیم و درخودمانده شدهایم.
46