سرپرست اداره کل زندان‌های استان ایلام گفت: اماکن نگهداری زندانیان و بازداشتی ها برای مقابله و پیشگیری از سرایت ویروس کرونا ضدعفونی، کلریده و ایمن سازی شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از ایلام، توفیق مهدی زاده  در گفت و گویی اظهار داشت: این ضدعفونی شامل زندان، بازداشتگاه، بندنسوان، آسایشگاه سربازان و کارکنان شیفت، آشپزخانه و اماکن خدماتی و درمانی زندانی هاست.
وی افزود: برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا از البسه استریل برای زندانیان و بازداشتی ها، سربازان و کارکنان استفاده می شود و تمام تلاش این است که در این موقع حساس تا حد امکان از بازداشت و زندان افراد به جز موارد خاص و حاد خودداری شود.
مهدی زاده یادآور شد: افرادی که بازداشت آنها اجتناب ناپذیر باشد به بازداشتگاه های امنیتی نیروی انتظامی یا واحدهای قرنطینه ای انتقال می یابند و همچنین از افراد دربند یا ورودی جدید تست گرفته و نمونه تست ها برای بررسی به دانشگاه علوم پزشکی ارجاع داده می شود.
وی با بیان اینکه تاکنون هیچ مورد مشکوکی از ابتلا به کرونا در بین زندانیان یا سربازان و کارکنان این اماکن مشاهده نشده، اضافه کرد: زندانیانی که دارای رای باز هستند یا افرادی که به مرخصی رفته اند یا شرایط گرفتن مرخصی دارند با حکم مراجع قضایی با قرار وثیقه به مرخصی طولانی مدت فرستاده شده اند و کسانی که اکنون در مرخصی هستند نیز مرخصی آنها تمدید شده است.
وی گفت: زندانیان مسن یا دارای بیماری های خاص چون بیماران قلبی، تنفسی و دیابت نیز در صورت داشتن شرایط مرخصی به منزل فرستاده شده اند و زندانیان فاقد شرایط مرخصی هم در واحدهای قرنطینه ای داخل زندان یا بازداشتگاه ها منتقل شده اند تا از این ویروس مصون بمانند.
مهدی زاده با بیان اینکه جمعیت قابل توجهی از زندانیان با هدف حفظ سلامت آنها و کارکنان با صلاح دید مراجع قضایی به مرخصی طولانی مدت رفته اند. تاکید کرد: تا زمان فروکش کردن موج ویروس کرونا این روند ایمنی سازی زندان های استان و عملیات ضدعفونی و کلریده کردن این اماکن ادامه دارد.
وی افزود: همچنین در رژیم غذایی زندانی ها تغییراتی انجام شده است که غذاهای آنها حاوی مواد مغذی و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است و در کنار گرفتن تست مداوم از زندانیان برنامه غذایی آنها نیز برابر این ویروس تعییر یافته است.

46