پس از ابلاغ تمدید قانون بازنشستگی پیش از موعد از سوی رییس جمهور، از مجلس خبر می رسد اعتبار ویژه ای برای اجرای این طرح پیش بینی شده است. نهادهای دولتی، این قانون را به دلیل مشکلات اعتباری، اجرا نمی کردند.

سیدجواد زمانی، عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس درباره تامین منابع اجرای قانون تمدید بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت به خانه ملت گفت: از آنجا که این قانون در مجلس بعد از ارائه لایحه بودجه 90 تصویب شد، اعتبارات اجرای آن، در بودجه سال جاری دیده نشده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی 12 اسفند 89 طرحی را به تصویب رساندند که بر اساس آن اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت مصوب 1386 برای 5 سال دیگر تمدید شد. رئیس جمهوری روز گذشته این قانون را ابلاغ کرد.

به گفته او برای تامین منابع این قانون یا باید در کمیسیون تلفیق ردیف بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته شود و یا اینکه یک نماینده به عنوان پیشنهاد دهنده این بحث را در صحن مطرح کند: اگر این موضوع در کمیسیون تلفیق تصویب شود احتمال رای‌آوردنش در صحن بیشتر است. هم اکنون که لایحه دولت به مجلس ارائه شده است و کمیسیون‌های تخصصی نیز بررسی‌های لازم را انجام داده‌اند به لحاظ قانونی کمیسیون تلفیق می‌تواند در این مورد کمک کند.

زمانی امیدوار است منابع تمدید قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت در کمیسیون تلفیق رای بیاورد: در غیر این صورت در خلال بررسی بودجه در صحن باید به عنوان پیشنهاد از سوی یک نماینده مطرح شود.

طبق ماده واحده این قانون؛ قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت مصوب 5 شهریور سال 1386 از تاریخ اتمام مهلت اجرای آن به مدت 5 سال تمدید شد. مهلت اجرای این قانون تا شهریور سال 89 بود که با مصوبه مجلس به مدت 5 سال دیگر تمدید شد.
این قانون مخالفانی نیز در مجلس داشت که معتقد بودند با طرح مذکور این طرح بار مالی زیادی برای دولت خواهد داشت، به گفته یکی از مخالفان طبق اعلام آمار ارایه شده از سوی دولت، این مصوبه بیش از 2 هزار میلیارد تومان بار مالی به دولت وارد خواهد کرد.

نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای در سال 86 به دولت اجازه داده بودند از تاریخ تصویب این قانون ظرف مدت سه سال کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی را که حداقل 25 سال سابقه خدمت قابل قبول داشته باشند با حداکثر 5 سال سنوات ارفاقی بدون شرط سنی و در صورت تقاضای کارکنان و موافقت دستگاه متبوع خود بازنشسته کند.
طبق این مصوبه پاداش پایان خدمت این قبیل کارکنان بر اساس 30 پرداخت می شود.

44

منبع: خبرآنلاین
"