این روزها یک رسم شده که با اشعار نامتناسب و ریتمهای غریب، در رثای امام حسین(ع) مداحی و نوحهسرایی شود. بر ملودیهای لسآنجلسی، کلام میگذارند و مثلاً برای امام حسین(ع) نوحهسرایی میکنند. بر روی ریتم میخوانند تا به زعم خود، جوانان را جذب کنند. از اشعار و کلام دور از شأن سیدالشهدا استفاده میکنند. به نوعی میتوان ادعا کرد در این زمینه، مسابقه هم گذاشتهاند. در آستانه ماه محرم، تلاش میکنیم آلبومهای موسیقایی جدی متناسب با این ایام را معرفی کنیم و با فعالان این عرصه به گفتوگو بنشینیم.
ذوالجناح، موسیقی: عماد توحیدی، تنظیم: بابک شهرکی، ناشر: حوزه هنری
عماد توحیدی که یکی از مدیران شبکه رادیویی فرهنگ هم هست، یکی از آهنگسازان خوشنام و کاربلد موسیقی ایران است که تمرکزش را بر موسیقی کوبهای قرار داده و در آثارش تلاش میکند علاوه بر ساختن فضایی متناسب با کارکرد اثر، سازهای بعضاً مهجور مناطق مختلف ایران و منطقه را به علاقهمندان موسیقی معرفی کند. او که تجربه ساخت آلبوم بسیار موفق «قلندروار» با صدای علیرضا افتخاری را نیز در کارنامه دارد، در آلبوم «ذوالجناح» با استفاده چشمگیر و متناسب با حال و هوای اثر و به کارگیری تأثیرگذار کر و صدای خواننده، موفق شده نمای بدیع و تازهای از مراسم عزاداری برای «ابا عبدالله الحسین» را خلق کند. استفاده خلاقانه از سازبندی کوبهای که همواره در مراسم عزاداری ایرانیان نقش عمدهای داشته، از سویی برای بسیاری از ایرانیان در نقاط مختلف کشور آشناست و از سوی دیگر، عظمت نامکشوف عزاداریهای ایرانی را به آنها منتقل میکند. توحیدی حتی در بعضی قطعات از تمهای عربی نیز استفاده کرده که فضای متفاوت و دلنشینی به اثر میدهند. در این آلبوم، از بیش از هفتاد ساز کوبهای استفاده شده و بیست نفر نیز در آن خواندهاند. تعداد زیاد خوانندگان اثر، خود در خلق فضای مراسم عزاداری با حضور انبوه مردم و همراهی آنها در خواندن اشعار، بسیار مؤثر بوده است. توحیدی در این آلبوم از دو شعر زیبای ارفع کرمانی در رثای امام حسین (ع) بهره برده است که ایماژهای فوقالعادهای از واقعه عاشورا در دشت کربلا را برای شنونده تداعی میکند:
«شنیدهام که حرمله، تیرنهاده در چله / به نازکای گردن غنچه نشانه میرود»