مرکز تکثیر و پرورش عقرب بخش خصوصی با ۳۵ میلیارد ریال سرمایه گذاری در فامنین همدان به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرآنلاین همدان ؛ شماعی، فرماندار فامنین در گفتگویی با اعلام اینکه مرکز تکثیر و پرورش عقرب توسط بخش خصوصی همزمان با دهه فجر با اعتبار ۳۵ میلیارد ریال به بهره برداری رسیده، افزود: استفاده درمانی از زهر عقرب و درآمد زایی بالای آن موجب ترغیب سرمایه گذاران بخش خصوصی به پرورش عقرب شده است.

لازم به ذکر است، تا کنون بیش از ۲۰۰۰ گونه عقرب در دنیا شناسائی شده است که حدود ۵۰ گونه از آنها اهمیت پزشکی دارند، در ایران هم ۶۴ گونه عقرب گزارش شده است که متعلق به ۳ خانواده بوتیده، همیسکورپیده و اسکورپیونیده هستند.

زهر کژدم‌ها خواص درمانی متنوعی نیز دارد، از آنها در درمان انواع تومورهای بدخیم، توقف رشد و مرگ سلول‌های سرطانی، تومور مغزی و نخاعی، سرطان پستان و کارسینومای سلولی کبد استفاده شده و در تشخیص سرطان‌های ریه، پوست، مری، گردن رحم و کولون نیز مورد مطالعه قرار گرفته اند.

این خواص ارزشمند زهر عقرب را به گران‌قیمت‌ترین مایع جهان در حدود لیتری ۱۵۰ میلیون دلار تبدیل نموده و سبب شکل‌گیری و کارآفرینی‌های پر استقبالی از صنعت پرورش عقرب در دنیا شده است.

 وحید درخش احمدی حشره شناس و متخصص کنترل آفات در این خصوص گفت: کشور ما از لحاظ گزش‌های مرگبار که توسط مارها و عقرب‌ها صورت می‌گیرد، دومین کشور جهان بعد از مکزیک است و سهم عقرب گزیدگی بیش از ۴ برابر مارگزیدگی است، به همین جهت استفاده از زهر عقرب در درمان گزیدگی هم نقش پادزهر را ایفا می کند.

48