یک کارشناس اقتصادی در کلاب هاوس خبرآنلاین گفت: از زمانی که در دولت اوباما تصمیم گرفته شد شاکله تحریمها درباره ایران تفاوت پیدا کند و ما در دهه سیاه 90 دو دوره تحریم ها را تجربه کردیم که اثرات آن روی شاخص ها و آمارها نشان می دهد. اثراتش به این زودیها از بین نمی رود. کشوری که دو دهه رشد اقتصادی صفر داشته و دو جهش بسیار بزرگ تورمی داشته است به سادگی از اقتصاد ایران می رود. اینطور نیست که فردا ناگهان تحریمها می رود و خسارتها جبران می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیامک قاسمی کارشناس اقتصادی در کلاب هاوس خبرآنلاین با موضوع بحث مذاکره وین؛ایا توافق نزدیک است؟ گفت:
از منظر اقتصادی تحریمهای جدی در مذاکرات وین دنبال می شود. تحریمهای جانبی مانند سیاسی و افراد برای مسایل اقتصادی اهمیتی ندارد.به نظر می رسد ما در ایران خیلی خوشبینانه نگاه می کنیم. بعید است در مذاکرات وین به جایی برسیم که تحریمهای نفتی برداشته می شود و ما بتوانیم به هر جا خواستیم نفت بدهیم.

قاسمی با تاکید به اینکه امید به رفع تحریم های اصلی ندارد بیان کرد: در حوزه بانکی هم اینطور است. موضوعی که اقتصاد ایران را به این روز انداخته است، در دو حوزه انرژی و بانکی است. خوشبینی زیادی در جامعه است که خیلی سریع همه تحریمهای نفتی و بانکی برداشته می شود. من فکر می کنم فضای گام به گام را داریم و زمان زیادی را باید در مذاکره قرار دهیم.
این کارشناس اقتصای با اشاره به مذاکرات وین ادامه داد: باید دید موضوعات دیگری در مذاکرات وجود دارد یا نه. این که تحریمها چه بلایی در اقتصاد ایران آورده، کمتر پرداخته می شود. بیشتر از نگاه سیاسی تحریم ها دنبال می شود. تحریم ها بلای سختی سر ایران آورده است. از زمانی که در دولت اوباما تصمیم گرفته شد شاکله تحریمها درباره ایران تفاوت پیدا کند و ما در دهه سیاه 90 دو دوره تحریم ها را تجربه کردیم که اثرات آن روی شاخص ها و آمارها نشان می دهد. اثراتش به این زودیها از بین نمی رود. کشوری که دو دهه رشد اقتصادی صفر داشته و دو جهش بسیار بزرگ تورمی داشته است به سادگی از اقتصاد ایران می رود. اینطور نیست که فردا ناگهان تحریمها می رود و خسارتها جبران می شود. اصلا اینطور نیست. بعضا 10 تا 15 سال طول می کشد تا مشکلات اقتصاد حل شود. اگر رشد اقتصادی ما ادامه می یافت کیک اقتصاد ایران دو برابر الان می شد. اقتصاد 300 میلیارد دلاری داشتیم.
قاسمی با تاکید بر بلای تحریم ها بر سر ایران به روابط ایران با جهان اشاره کرد و گفت: ما در مناسبات بین الملل خود، می بینیم که جمع بندی آمریکا درباره حوزه انرژی خلیج فارس کم شده و به نظر می رسد آمریکا تصمیم بر سبک سازی حضور خود در خلیج فارس دارد و به سمت چین دارد میرود. الان ما در جهان دوقطبی نیستیم. آمریکا با چین چالش دارد ولی مانند چالش شوروی و آمریکا در دوران جنگ سرد نیست. آمریکا و چین به شدت با همدیگر تنیده شده اند.
موضوع آخر این است که مشکلات اقتصادی ما بسیار مهم و دارای اولویت است. رویترز گزارش داده است 10 تا 15 سال آینده در آب به شدت به مشکل برمی خوریم. نباید در دوگانه سیاست بازی و دیپلماسی و میدان بیفتیم. مشکلات ما جای دیگری است. محیط زیست و بحران آب را بسیار مشکل داریم.

مشروح این بحث به زودی منتشر خواهد شد

310 310

"