غلامرضا مصباحی مقدم، عضو فراکسیون اصولگرایان، بر این باور است که کسی در مجلس مخالف استفاده از تمامی اختیارات ریاست جمهوری نیست اما او اختیاراتی فراتر را طلب میکند.
وی در گفتوگوی مفصلی با خبرآنلاین، با اشاره به اینکه دولت به مجلس اعتراض میکند که لوایحش را به طرح تبدیل کرده است، اظهار داشت: به فرض که اینگونه باشد مگر مجلس حق تدوین و تصویب طرح را ندارد؟ این روش در سی سال گذشته وجود داشته است. اما هیچ یک از روسای جمهور گذشته اعتراضی به نحوه رفتار مجلس نداشتند. اما ایشان به مجلسی که خودش برگزار کننده انتخاباتش بوده است و بارها در توصیف این مجلس متواضعانه سخن گفته است، برخی حرفهایی میزنند که...
به گقته وی، احمدی نژاد میخواهد از حداکثر اختیارات قانونی خود استفاده کند. چه در انتخاب معاون اول یا مسئول دفتر و چه در عزل وزیر اطلاعات یا عزل یک روزه سه وزیر. شاید ایشان نمیخواهند به تعبیر آقای خاتمی برسند که گفته بود «دولت تدارکاتچی بین قوا شده» و حتی لایحه تبییت اختیارات ریاست جمهوری را ارائه داد.
مصباحیمقدم با تاکید بر اینکه اصلا مخالف استفاده از حداکثر اختیاراتش نیستیم، خاطرنشان کرد: اما گاهی نحوه رفتار ایشان معقول نیست و تعجب برانگیز است. ما اینگونه رفتارها را در دولت های گذشته نداشتیم. مثل اینکه وزیر امور خارجه در سفری رسمی مشغول مذاکره است اما رئیسجمهور میزبان وی یکباره به او می گوید که شما از این پس مهمان ما هستید نه وزیر!
وی با بیان اینکه ما شاهد تصمیمات ایشان در مورد تغییرهای مکرر رئیس کل بانک مرکزی هم بودیم که خوشبختانه الان به سمت ثبات میرود، ادامه داد: ایراد مجلس به تحولات نسنجیده و تزریق بی ثباتی به کشور است. همین الان اگر قرار باشد سه وزیر تغییر کنند، این وزارتخانه ها بلاتکلیف خواهند شد. این نحوه اداره کشو ر دائما تنش را به جامعه پمپاژ می کند. ما معتقدیم که باید رفتار دولت متعادل باشد.
مصباحی مقدم در پاسخ به سوالی که جویای واکنشهای رئیسجمهور به دلسوزیها و تذکرات نمایندگان و دیگران بود، گفت: ایشان غالبا بر مواضع خودش اصرار ورزیده و اگر گاهی عقب نشسته، برای این بوده که احساس کرده شرایط دیگر به او اجازه نمی دهد که موضعش را ادامه دهد. البته شاید گهگاهی به ندرت، این توصیهها به اصلاح امور از سوی دولت منجر شده باشد؛ اما جریان غالب این نیست.
نماینده تهران افزود: مثلا با اینکه شورای نگهبان در همین قضیه ادغام وزارتخانهها تفسیر قانونی ارائه داد که باید مورد تبعیت رئیس جمهور باشد، اما میبینیم که ایشان به دنبال ارائه این تفسیر و جلسه مشترکی که با رئیسمجلس در خدمت مقام معظم رهبری داشته و خبر این است که معظم له هم فرمودهاند مبنای عمل دولت باید تفسیر شورای نگهبان باشد؛ باز هم ایشان با سه وزیر تودیع می کند.
به گفته وی، این نشان دهنده روحیه خود محوری ایشان است که قانون را هم آنطور که مایل است تفسیر و اجرا می کند، که این دیگر قانون نیست و اراده شخص رئیسجمهور است. حتی فرض بر نیات خیرخواهانه ای پشت این رفتار، باز هم این رفتار به نفع ملت نیست. چون نفع ملت، در حرکت جمعی است نه اقدام فردی. همانطور که ملت، رئیس جمهور را برای اجرا انتخاب کرده است، اما مجلس را هم برای قانون گذاری و نظارت انتخاب کرده است و رئیسجمهور باید به نظارت مجلس تن دهد.
/2929