ایسنا نوشت:

معاون وزیر بازرگانی گفت: هیچ پیشنهادی درباره‌ی تغییر تعرفه‌ی واردات خودرو به وزارت بازرگانی ارائه نشده است.

حمید صافدل که رئیس سازمان توسعه‌ی تجارت نیز هست، درباره‌ی مطرح شدن برخی بحثها درباره‌ی احتمال افزایش تعرفه‌ی واردات خودرو گفت: در سال جاری تاکنون هیچ پیشنهادی درباره‌ی افزایش یا کاهش تعرفه‌ی واردات خودرو به کشور به وزارت بازرگانی ارائه نشده است.

این در حالی است که چند روز پیش دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو خبر داد که در پیش‌نویس آئین‌نامه‌ی صادرات خودرو و قطعات، پیشنهاد افزایش تعرفه‌ی واردات خودرو برای کمک به صادرات این صنعت ارائه شده است.

محمدرضا نجفی‌منش اعلام کرده بود که ‌طبق این پیشنهاد با افزایش میانگین 10 درصدی تعرفه‌ی واردات خودرو و قطعات، تا30 درصد از هزینه‌های صادرات خودرو و قطعه به عنوان جبران بخشی از هزینه‌های صادرات به دلیل تعدیل نشدن نرخ ارز به صادرکنندگان پرداخت می‌شود.

هم‌اکنون تعرفه‌ی واردات خودرو به کشور 90 درصد بوده و با احتساب هزینه‌های شماره‌گذاری و پلاک‌گذاری این رقم به حدود 110 درصد هم می‌رسد.

پیشتر قرار بود با اجرایی شدن قانون ارتقای کیفیت خودرو و سایر تولیدات صنعتی، به مرور از تعرفه‌ی واردات خودرو به کشور کاسته شود. برخی کارشناسان اعتقاد دارند شرکتهای خودروسازی داخلی از یک سو چندان کیفیت محصولات تولیدی خود را افزایش نمی‌دهند و بازار را در انحصار خود گرفته‌اند و از سوی دیگر درخواست افزایش تعرفه‌ی واردات را می‌دهند که این اقدام تناقض در رفتار خودروسازان محسوب می‌شود.

مجلس پیشتر با کاهش تعرفه‌ی واردات خودرو به کشور مخالفت کرده، اما در عین به خودروسازان هشدار داده بود که اگر کیفیت محصولات تولیدی خود را بالا نبرند، احتمال بررسی کاهش تعرفه‌ی واردات خودرو به کشور وجود دارد.

هم‌اکنون دو شرکت ایران خودرو و سایپا نزدیک به 95 درصد بازار خودروهای سواری داخلی را در اختیار دارند.

/39/39

منبع: ایسنا