کتاب «وبلاگنویسی و روزنامهنگاری: چگونه یک وبلاگنویس روزنامهنگار میشود؟» نوشته محمود سلطانآبادی در 224 صفحه و با قیمت 4500 تومان توسط انتشارات ثانیه منتشر شد. نویسنده در مقدمه این کتاب آورده است: «از منظر روزنامهنگاری، وبلاگها گونه جدیدی از اخبار و نوعی مبادله و مخابره امور جاری هستند. با وجود اینکه اغلب وبلاگنویسان هیچگونه ادعایی بر روزنامهنگاری بودن فعالیتهای خود ندارند؛ اما برخی از آنها با عملکردهایی همچون مصاحبه با شاهدان عینی، شفافیت در ارائه اخبار و یا حتا تولید مشارکتی اخبار، قادر به چالش کشیدن استانداردهای حرفهیی و سنتی رایج در روزنامهنگاری هستند. وبلاگها با به چالش کشیدن درک و مفهوم سنتی روزنامهنگاری، به نظرهای معتقد به تغییر الگوی روزنامهنگاری و خبررسانی در اینترنت حیاتی دوباره بخشیدهاند.»
وی در بخش دیگری از مقدمه میآورد: «امروزه دیگر بحث در مورد اهمیت وبلاگها در روزنامهنگاری کاملاً متفاوت با گذشته صورت میگیرد و در حال حاضر پرسش از اهمیت وبلاگها در روزنامهنگاری جای خود را به میزان اهمیت و چگونگی تأثیرگذاری وبلاگها داده است. در جهان کنونی وبلاگها در سراسر حیطههای تحت نفوذ روزنامهنگاری به چشم میخورند، به گونهای که رسانهها به منظور گزارش لحظه به لحظه و آنلاین رویدادها از وبلاگها بهره میگیرند، روزنامهنگاران مستقل وبلاگنویس شدهاند و تعداد زیادی از آماتورها و افراد عادی (البته از دیدگاه روزنامهنگاری) به نوعی گونه جدیدی از روزنامهنگاری را به وجود آوردهاند.»
این کتاب به منظور بررسی نقش و تأثیر وبلاگها بر روزنامهنگاری در شش فصل تنظیم شده است. در فصل اول، مفهوم وبلاگ و کاربردها و مزایای آن، طبقهبندی انواع وبلاگها، انگیزههای وبلاگنویسی، محتوا و مخاطبان وبلاگها و همچنین وبلاگ و نسبت آن با حوزه عمومی تشریح شده است. فصل دوم به تکنولوژیهای وبلاگنویسی از جمله لینک، تراکبک، کامنتینگ، بوکمارکینگ، موبلاگینگ، میکروبلاگینگ، پادکستینگ، فیدهای آراساس و سیستمهای مدیریت محتوا میپردازد.
فصل سوم درباره زبان وبلاگنویسی است. در این فصل، چالشهای زبان در وبلاگها، مشخصات زبان وبلاگهای فارسی، مشکلات زبان فارسی در وبلاگها، تقویت زبان فارسی در وبلاگها و همچنین قواعد نگارشی در وبلاگها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و در پایان فصل نیز 15 قانون برای نوشتن در وب آورده شده است. فصل چهارم به بررسی سیر تحول وبلاگنویسی در ایران و جهان و تأثیر وقایعی چون 11 سپتامبر، جنگ عراق، انتخابات ریاستجمهوری امریکا، سونامی جنوب شرقی آسیا، توفان کاترینا و بمبگذاریهای لندن بر وبلاگنویسی و روزنامهنگاری میپردازد.
فصل پنجم با بررسی دیدگاههای صاحبنظران و کارشناسان درباره این سؤال که «آیا وبلاگنویسی نوعی روزنامهنگاری است؟» شروع میشود و در ادامه به تفاوتهای روزنامهنگاری با وبلاگنویسی، تأثیر وبلاگنویسی بر روزنامهنگاری، وبلاگنویسیِ روزنامهنگاران، وبلاگنویسی و اعتبار منبع و همچنین طبقهبندی وبلاگهای روزنامهنگاری پرداخته میشود. در فصل ششم کتاب نیز اصول اخلاقی در وبلاگنویسی مورد بررسی قرار میگیرد.
هموطنان تهرانی میتوانند برای تهیه این کتاب با شماره تلفن ۸۸۴۵۳۱۸۸ سامانه اشتراک محصولات فرهنگی (سام) تماس و آن را در منزل یا محل کار خود تحویل بگیرند.
291/60