ایرنا نوشت: به دنبال حمله بامداد روز پنجشنبه (پنجم اسفند) نیروهای روسیه به اوکراین و همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه به ویژه در منطقه آسیا-اقیانوسیه در حال افزایش است.

در نخستین ساعات صبح روز پنجشنبه پنجم اسفند ماه، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه آغاز «عملیات نظامی ویژه» علیه اوکراین را رسماً اعلام کرد. مسکو همچنین گفت عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است.

اقدام اخیر پوتین مبنی بر انجام عملیات نظامی در اوکراین واکنش‌های بین المللی فراوانی را به دنبال داشت و شماری از کشورهای غربی تحریم هایی را علیه روسیه اعمال کردند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در واکنش به اقدام اخیر مسکو بامداد شنبه (۷ اسفند ماه) ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری، «سرگئی لاوروف» وزیرخارجه و «سرگئی شویگو» وزیر دفاع  و «والری گراسیموف» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه را تحریم کرد.

«جوسپ بورل» نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی هم جمعه شب (۶ اسفند ماه) گفت: اتحادیه اروپا پوتین و لاوروف را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

«جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا نیز اعلام کرد که مجموعه‌ای از تحریم‌ها علیه روسیه را وضع می‌کند که مقامات ارشد این کشور از جمله پوتین، لاوروف و رئیس ستاد مشترک را در بر می گیرد.

بسیاری از جمله دولت های منطقه آسیا-اقیانوسیه از جمله ژاپن، کره جنوبی و استرالیا  به خیل کشورهای غربی پیوستند و این اقدام مسکو را به عنوان جنگی علیه اوکراین، محکوم و فشارهای مضاعف دیپلماتیک و اقتصادی خود بر روسیه را آغاز کردند. برخی دیگر نیز مانند هند، چین و پاکستان خواستار حل و فصل مناقشه فعلی از طریق گفت وگو  شدند.


میانجیگری هند برای حل بحران اوکراین

به گزارش پایگاه خبری «سی ان ای»، «نارندرا مودی » نخست وزیر هند در گفت و گوی تلفنی با «ولادیمیر زلینسکی» رئیس جمهوری اوکراین پیشنهاد تلاش برای برقراری صلح در بحران اوکراین را مطرح کرد.

در بیانیه ای که از سوی دولت هند منتشر شده آمده است:"نخست وزیر هند با ابراز همدردی عمیق درباره جان باختن افراد غیرنظامی و آسیب به اموال مردم اوکراین در بحران این کشور خواستار آتش بس فوری و بازگشت به مذاکرات شد. 

نخست وزیر هند پس از اینکه  رئیس جمهوری اوکراین شرایط را برایش توصیف کرد گفت: هند از هر راهی برای مشارکت در تلاش هایی برای صلح استقبال می کند. 

روز جمعه هند به همراه چین و امارات متحده عربی از رای دادن به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در محکومیت حمله مسکو به اوکراین خوداری کرد و به انتقاد از غرب پرداخت.

بدین ترتیب سفارت روسیه در دهلی نو در پیامی توئیتری از موضع گیری "مستقل و متوازن" هند در رای دادن به نفع مسکو قدردانی کرد.

تاکید پکن بر مذاکرات مستقیم میان روسیه و اوکراین

«وانگ یی» وزیر امورخارجه چین بر این باور است که پکن بر احترام و حفاظت از تمامیت ارضی تمامی کشورها تاکید می کند و با جدیت به اصول منشور سازمان ملل متحد متعهد است و مساله اوکراین از این قاعده مثتثنی نیست.

وانگ یی می گوید: چین طرفدار و مدافع مفهوم امنیت به معنای رایج، جامع، مشارکتی و پایدارش می باشد. چین معتقد است امنیت یک کشور نباید با هزینه آسیب کشورهای دیگر و امنیت منطقه ای و با ضمانت گسترش متحدان نظامی همراه باشد. نگرانی های امنیتی منطقی تمامی کشورها باید مورد احترام قرار گیرد.

وزیر امور خارجه چین افزود: پیرو دور پنجم متوالی گسترش شرقی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، تقاضاهای مشروع روسیه درباره امنیت باید جدی گرفته شود و با راه های درست حل شود.

این سیاستمدار چینی تصریح کرد: چین تحولات اوکراین را با دقت دنبال می‌کند و شرایط حال حاضر، شرایطی نیست که چین خواهان دیدنش باشد. قطعا لازم است تا تمامی طرفین  برای جلوگیری از شرایط رو به وخامت در اوکراین و یا از کنترل خارج شدن شرایط، خویشتن داری نشان دهند. جان افراد غیرنظامی و اموال شان باید به شکل موثری حفاظت شود و به ویژه از بحران انسانی جلوگیری شود.

پکن همچنین از مذاکرات مستقیم هر چه سریع تر میان روسیه و اوکراین اسقبال می کند. چین معتقد است اوکراین به جای تبدیل شدن به جبهه جنگ برای رویارویی کشورهای مهم دنیا باید پل ارتباطی شرق و غرب باشد.

تحریم های ژاپن علیه روسیه

«فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن نیز پس از اعمال تحریم علیه روسیه توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا، گفت: توکیو نیز به تحریم کنندگان مسکو می پیوندد. کیشیدا همچنین خواستار بازگشت مسکو به «راه‌های دیپلماتیک برای حل بحران اوکراین» شده است.

به نوشته شبکه خبری «سی ان ان»، نخست وزیر ژاپن افزود: اقدام های روسیه نقض قوانین بین المللی است و ژاپن به شدت آن‌ها را محکوم می‌کند. 
نخست وزیر ژاپن همچنین اعلام کرد: که توکیو به جمع کشورهای آمریکا و اروپا برای مسدود کردن بانک‌های منتخب روسیه از شبکه مالی بین المللی سوئیفت خواهد پیوست. 
فومیو به کمک‌های ژاپن به اوکراین اشاره کرد و گفت: توکیو ۱۰۰ میلیون دلار کمک اضطراری بشردوستانه برای مردم اوکراین ارائه خواهد کرد. 
به گفته وی، این کمک‌ها علاوه بر تعهد قبلی ۱۰۰ میلیون دلاری ژاپن برای کمک به اوکراین است. 
در حال حاضر بیش از ۹ هزار و ۷۰۰ بانک و موسسه مالی در ۲۰۹ کشور عضو جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی هستند. در سال ۲۰۰۱ بیش از ۱.۵ بیلیون پیام از طریق سیستم سوئیفت در سطح جهان مبادله شده است. 

رئیس جمهوری پاکستان: آمریکا از گذشته عبرت نگرفت

رئیس جمهوری پاکستان همزمان با درگیری نظامی میان روسیه و اوکراین از جنگ افروزی در غرب خاورمیانه به شدت انتقاد کرد و گفت آمریکا از گذشته خود به ویژه جنگ ویتنام عبرت نگرفته است.

«عارف علوی» از تاکتیک اروپا برای جلوگیری از جنگ در قلمروی خود و به جای آن جنگ افروزی در آسیا و خاورمیانه انتقاد کرد.

علوی در مورد زمینه درگیری نظامی میان فدراسیون روسیه و اوکراین، اظهار داشت: باعث شگفتی است که ایالات متحده از جنگ ویتنام درس عبرت نگرفت و اکنون در دام دیگری افتاده است.

اظهارات رئیس جمهوری پاکستان درحالی عنوان می‌شود که نخست وزیر این کشور همزمان با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین به مسکو سفر کرده است و همچنین با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه نیز دیدار کرد.

عارف علوی در ادامه سخنانش تاکید کرد: اروپا تصمیم گرفته است که از جنگ‌های بیشتر در سرزمین‌های خود جلوگیری کند، اما به نابودی کشورهای دیگر در آفریقا و خاورمیانه ادامه می دهد.

وی افزود: پاکستان به جای حمایت از هرگونه دو قطبی، خواستار همکاری برد-برد در زمینه های فناوری اطلاعات و تجارت با کشورهای جهان برای صلح و توسعه در منطقه است.

گفتنی است، عمران‌خان نخست وزیر پاکستان در دیدار با رئیس جمهوری فدراسیون روسیه با ابراز تاسف از درگیری با اوکراین بر لزوم دیپلماسی برای توقف جنگ تاکید کرد.

وی گفت: درگیری به نفع هیچ طرفی نیست و کشورهای در حال توسعه همیشه در صورت درگیری بیشترین ضربه را از نظر اقتصادی می‌بینند.

کمک های بشر دوستانه کره جنوبی به مردم اوکراین

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، «مون جائه این» رئیس جمهوری کره جنوبی روز دوشنبه اعلام کرد، به دنبال وخیم تر شدن شرایط انسانی در اوکراین، سئول  تصمیم دارد کمک های بشردوستانه به این کشور ارسال کند.

همچنین کره جنوبی تصمیم دارد مدت اقامت اتباع اوکراین را که روادید آنها منقضی شده را تا زمان بهبود شرایط در کشور متبوع خود تمدید کند.

پیش‌تر رئیس جمهوری کره جنوبی اعلام کرده بود این کشور به تحریم‌های بین المللی علیه روسیه می پیوندد و درباره حمله نظامی روسیه به اوکراین ابراز تاسف کرد.

«چئونگ وا دائه» مقام ارشد ریاست جمهوری کره جنوبی نیز اعلام کرد، سئول قصد حمایت نظامی و اعزام نیرو در ارتباط با بحران اوکراین را ندارد اما احتمالات مختلف را درخصوص تحریم‌های روسیه مورد توجه قرار می دهد.

«چئونگ وا دائه» افزود: کشورهای بزرگ غربی نسبت به پیوستن به تحریم ها ابراز تمایل کرده اند و ما نیز در حال بررسی این مساله هستیم و احتمالات مختلف را باز می گذاریم.

«به گزارش خبرگزاری «یونهاپ»، حدود ۳۰۰ نفر شامل شهروندان اوکراینی و کره جنوبی ساکن سئول در تظاهرات ضد روسیه شرکت کردند. این اعتراضات خیابانی به دنبال اعتراض مردم به حمله نظامی روسیه به اوکراین شکل گرفته است و معترضان با در دست داشتن پرچم کشور اوکراین و شعارهای "مردم مان را نکشید" ،"جنگ را متوقف کنید" و" جلوی پوتین را بگیرید"، در برابر سفارت روسیه در سئول تجمع کردند.

معترضان در همان حال که اقدامات نظامی روسیه را محکوم کردند از کره جنوبی خواستند تا به حمایت اوکراین برای پایان جنگ ادامه دهد.

شهروندان اوکراینی در کره جنوبی اعلام کردند، هر هفته نزدیک سفارت روسیه در سئول به تظاهرات خود تا پایان عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین ادامه می دهند.

تحریم های استرالیا علیه روسیه

به گزارش شبکه «اس بی اس» استرالیا، «اسکات موریسون نخست‌وزیر استرالیا با بیان اینکه کشورش «در مقابل روسیه می‌ایستد»، اظهار داشت: ما به دلیل اقدامات روسیه در قبال اوکراین علیه مسکو تحریم‌هایی را اعمال خواهیم کرد.

وی به خبرنگاران گفت: حمله به اوکراین به طور موثر و از قبل آغاز شده است. استرالیا همواره مقابل زورگویان ایستاده و امروز ما مقابل روسیه ایستاده‌ایم. استرالیا به سرعت تحریم‌هایی را علیه برخی از افراد و نهادهای روسیه اعمال خواهد کرد.

براساس این گزارش، استرالیا ممنوعیت سفر برای برخی از افراد، تحریم برخی از موسسات مالی و بانکی و همچنین ۸ نفر از اعضای شورای عالی امنیت ملی روسیه را آغاز کرده است.

موریسون تصریح کرد که این کشور همچنین تحریم‌های خود را علیه جدایی‌طلبان ۲ منطقه لوگانسگ و دنتسک هم تعمیم خواهد کرد که به شماری از بخش‌های ارتباطات، نفت، گاز و نهادهای نظامی دسترسی دارند.

استرالیا بانک‌های دولتی روسیه و بانک های تامین مالی کننده صنایع دفاعی این کشور را هدف قرار داده است.

نخست وزیر استرالیا همچنین از وزیر مهاجرت این کشور خواست تا تسهیلاتی را برای تسریع در صدور روادید برای شهروندان اوکراینی با هدف بشردوستانه به استرالیا فراهم کند.

وی بزرگترین نگرانی خود را مردم اوکراین و استرالیایی‌های با نژاد اوکراینی اعلام کرد و گفت: ما امروز در جهانی زندگی می‌کنیم که خودکامگان راه خود را می‌روند. لیبرال دموکراسی‌ها و بسیاری از کشورهای دیگر حتی اگر دموکراسی نیستند باید در کنار هم قرار بگیرند. هر کسی که به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورها اعتقاد دارد باید در کنار هم قرار بگیرند.

این تصمیم‌ها بعد از آن اعلام شد که نخست وزیر استرالیا با اعضای کمیته امنیت ملی در کابینه دیدار کرد.

استرالیا همچنین اعلام کرده که قرار است تحریم‌هایی که قبلاً علیه روسیه در جریان الحاق کریمه در سال ۲۰۱۴ اعمال شده بود، را تمدید کند.

23311