فارس نوشت:

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: از افزایش غیرمتعارف نرخ‌ها در برخی از خطوط تاکسیرانی گله‌مند هستیم و قرار است با تشکیل تیمی مشترک از نمایندگان سازمان تعزیرات حکومتی، استانداری، فرمانداری و شهرداری تهران عین مصوبه شورا به‌اجرا درآید.

مهدی چمران در سیصد و هشتاد و ششمین جلسه غیرعلنی شورای اسلامی شهر تهران که صبح امروز برگزار شد، با اشاره به اینکه فشار اجتماعی بالایی بر شورای شهر تهران در خصوص افزایش نرخ کرایه های حمل و نقل عمومی قرار گرفته اظهار کرد : همان‌طور که در روزهای گذشته هم از طریق صدا و سیما و جراید عنوان شده است، افزایش نرخ کرایه‌های اتوبوسرانی در بخش خصوصی بر اساس مسیری (7 کیلومتر) 25 تومان بوده و در بخش تاکسیرانی هم افزایش 15 درصدی را شاهد بوده‌ایم.

 طی 4 ماه گذشته ریالی به شهرداری‌ها بابت یارانه بلیت اتوبوس پرداخت نشده است

رئیس شورای اسلامی شهر گفت : از محل حذف یارانه سوخت براساس مصوبه مجلس قرار است 400 میلیارد تومان برای تحت پوشش قراردادن حمل و نقل عمومی کشور در اختیار شهرداری‌های کل کشور قرار گیرد که از این رقم 100 میلیارد تومان مربوط به مترو و 300 میلیارد تومان دیگر مربوط به کل شهرداری‌های کشور است که یک‌سوم از این مبلغ نیز مربوط به یارانه بلیت اتوبوس می‌شود ولی طی 4 ماه گذشته رقمی به شهرداری‌ها پرداخت نشده است.

وی همچنین عنوان کرد: حتی در بخش اتوبوسرانی وابسته به شهرداری نیز نرخ متوسط بلیت را در تهران 42 تومان در نظر گرفته‌ایم این در حالی است که در شهرهای دیگر این رقم 58 تومان و 2 ریال است.

وی افزود: یکی دیگر از تغییرات ناخوشایند دیگری که با آن روبه‌رو هستیم این است که با افزایش نرخ گاز CNG بسیاری از اتوبوس‌های گازسوز به سمت گازوئیل‌سوز شدن رفته‌اند که در بسیاری از شهرهای کشور این اتفاق رخ داده است.

چمران تأکید کرد: افزایش نرخ بر حمل و نقل عمومی با افزایش نرخ سایر خدمات و کالاها که در زندگی روزمره با آن مواجه هستیم متفاوت است برای مثال هر شخص که باید هرروز کرایه پرداخت کند تاثیر روانی افزایش نرخ‌های غیراصولی حمل و نقل بیشتر از گرانی نان و غیره است.

وی تصریح کرد: با توجه به بررسی‌های انجام شده افزایش نرخ کرایه‌های اتوبوسرانی منطقی است و تنها باید در برخی خطوط تعریف درستی از هر مسیر (7 کیلومتری) صورت بگیرد اما در خصوص افزایش غیرمتعارف برخی خطوط تاکسیرانی که ما نیز گلایه داریم قرار است تیم مشترکی از نمایندگان سازمان تعزیرات حکومتی، استانداری، فرمانداری و شهردای تهران تشکیل شود تا عین مصوبه شورا به اجرا درآید.

 گویا مقصر اصلی افزایش نرخ کرایه‌ها شورای شهر است

علیرضا دبیر عضو هیئت رئیسه شورا نیز با اشاره به مباحثی که طی روزهای اخیر مطرح شده است، گفت: بیشتر مسئولان به گونه‌ای صحبت می‌کنند که گویا مقصر اصلی افزایش نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی شورای شهر تهران بوده است این عین بی‌انصافی است چرا که شورای شهر شورای مردم است مگر رانندگان تاکسی و اتوبوسرانی غیرمردم هستند.

وی افزود: با اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها و عدم پرداخت به موقع یارانه سوخت به شهرداری‌ها، مطالبات حمل و نقل عمومی نزد دولت باقی مانده است، بنابراین بهتر است برای جلوگیری از هرگونه افزایش نرخ، مطالبات در نظر گرفته شده قانونی پرداخت شود.

حسن بیادی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به اینکه: "تعریف استاندارد و درستی از حمل و نقل عمومی نداریم "، گفت: اگر تعریف درستی از کارها داشته باشیم دیگر تصمیم گیری‌ها شخصی نخواهد بود؛ متاسفانه در حال حاضر تصمیمات مدیریتی به صورت شخصی و سلیقه‌ای گرفته می‌شود در بخش افزایش نرخ کرایه‌های حمل و نقل نوک پیکان انتقادها یک‌طرفه به سمت شورای شهر است.

وی افزود: اگر یک‌طرفه بودن‌ها قطع شود و همه بر اجرای یک موضوع اتفاق نظر داشته باشند بسیاری از مسائل حل می شود.

 حمزه شکیب رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر نیز خاطر نشان کرد: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی قرار بود با اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها به بخش حمل و نقل عمومی یارانه سوخت پرداخت شود.

وی افزود: حمل و نقل ما یک شبکه چندوجهی است امکان دارد یک نفر هم از اتوبوس هم از تاکسی و هم از مترو برای رسیدن به مقصد خود استفاده کند بنابراین در مجموع چند بار باید متحمل افزایش نرخ کرایه‌ها باشد.

 4545

منبع: فارس