طرح سپرده طلا چند ماهی است در نظام بانکی ایران حکمرانی می کند اما هنوز برای بسیاری از شهروندان ناشناخته است.

یکی از خوانندگان خبرآنلاین از تجربه شخصی خود در مورد افتتاح حساب سپرده طلا در بانک صادرات برای ما نوشت:

در خبرها آمده بود: محمد کشتی آرای، رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر که متن کامل گفت و گو با او را می توانید اینجا بخوانید در پاسخ به این سوال که آیا مردم می توانند به طرح سپرده گذاری طلا اعتماد کنند گفت: «  قاعدتا باید به سیستم بانکی کشور اعتماد کرد. ظاهرا بانک صادرات با توجه به آن موضوع اعلام سیاست بانک مرکزی نسبت به سپرده های بانکی که کاهش نرخ سپرده ها را اعلام کرد، و پس از آن بسیاری  مردم سپرده های خودشان را از بانک ها خارج کردند اقدام به این کار کرده است. بانک ها پس از کاهش نرخ سود بانک ضرر کردند چرا که بسیاری از مردم سپرده های خودشان را خارج کردند و دلار و طلا خریداری کردند. »

او در رابطه با جزییات طرح سپرده طلا گفت: «  بانک صادرات آمد و یک ابتکاری به خرج دادو بر اساس آن مردمی که می خواهند طلا بخرند و پیش خودشان سپرده کنند، بیایند ریال بدهند و معادل آن به روز قیمت طلا بخرند. یعنی به طور مثال یک میلیون پرداخت می کنند که این رقم 25 گرم طلا در بانک می شود. این شخصی که این سپرده را می گذارد همیشه 25 گرم طلا  از بانک طلبکار است. یعنی در هر زمان که مراجعه کند به بانک صادرات می گوید 25 گرم طلای من را پرداخت کن. در همان مقطع بانک صادرات می آید و می گوید 25 گرم طلای شما مطابق قیمت جهانی و قیمت ارز این مقدار می شود. »

این خواننده خبر آنلاین در ادامه در توضیح تجربه شخصی خود می گوید:

"بسیار خوشحال شدم که این خبر رو دیدم که بتونم تجربه خودم رو اینجا بنویسم تا هم وطنان عزیز متوجه بشوندو با آگاهی اقدام به این سپرده گذاری بکنند.موضوع اینه که بانک به مشتری طلا را با نرخ فروش دلار میفروشد منتهی نه نرخ فروش دلار که بانک مرکزی اعلام میکند بلکه نرخی که بانک صادرات از طرف خودش تعیین کرده است و بالاتر از بانک مرکزی است و همچنین موقع خرید طلا از مشتری با نرخ خریدی که پایین تر از نرخ خرید بانک مرکزی است میخرد در واقع اگر تفاوت نرخ خرید و فروش در بانک مرکزی 40 ریال باشد در بانک صادرات 70 ریال است لذا بیشتر مشتری های بانک از این قضیه در لحظه عقد قرارداد خبر ندارند و پس از ششماه بطور طبیعی که قیمت طلا بالا میرود از سودی برخوردار میشوند که خیلی پایینتر از سود واقعی است.

بنده خودم در لحظه عقد قرارداد که به منزل برگشتم و وارد سایت بانک صادرات شدم متوجه شدم که با وجود ثابت ماندن قیمت طلا حدود 300 هزارتومان متضرر شدم و دلیلش هم همان تفاوت زیاد نرخ خرید و فروش دلار است که بیشتر از بانک مرکزی است امیدوارم بانک صادرات به این مسئله توجه بیشتری کند و سود عادلانه را خواهان باشد تا بیشتر به هموطنانی که آگاهی ندارند ظلمی وارد نشود.همچنین یک درصد سرمایه را بابت کارمزد میگیرد که این اقدام در بازار عرف نیست."

ضمن تشکر از این مخاطب محترم، بانک صادرات و نیز سایر افرادی که این حساب را افتتاح کرده اند، می توانند نظرات خود را برای خبرآنلاین ارسال کنند.

/22231

منبع: خبرآنلاین
"