نرخ رشد تورم در تیرماه از مرز 16 درصد گذشت، آیا تا پایان سال تورم از مرز 20 درصد عبور می کند؟

علی پاکزاد: تورم زا بودن طرح هدفمندسازی یارانه ها از جمله مسائلی بود که هم منتقدین و هم مدافعان اش بر رویش اتفاق نظر داشتند و تنها مورد اختلاف میزان جهش تورمی بود که هنوز هم در بین این دو گروه به شکلی دیگر مطرح می شود.

منتقدین هدفمندسازی به شیوه ای که دولت در پیش گرفته است پیش بینی رشد تروم تا مرز های سال 73 و عبور از تورم 40 درصدی ار هشدار داده بودند اما دولت و مدافعان طرح معتفدی بودند تورم در نهایت با تمهیدات در پیش گرفته شده در حدود 20 درصد افزایش خواهد یافت و این میزان تورم نیز موقتی خواهد بود.

فرشاد مومنی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و یکی از منتقدین جدی طرح هدفمندسازی معتقد است تورم حاصل از این طرح که بر گرفته از طرح تعدیل است تورمی مزمن خواهد بود و اظهار می دارد که تورم ناشی از طرح تعدیل که در دهه هفتاد به اجرا گذاشته شد هنوز در اقتصاد ایران جاری و ساری است و تورم ناشی از هدفمندسازی نیز در بدنه اقتصاد رسوخ کرده امکان مهارش وجود ندارد.

در حال حاضر و بعد از گذشته بیش از 7 ماه از اجرای این برنامه می بینیم منحنی نرخ تورم هر روز با شیبی تیزتر بالا می رود و تنها در همین دوره پس از هدفمندسازی نرخ تورم اعلام شده از زبان مسئولین معادل 6 درصد رشد کرده است نرخ رشد تورم که نشان دهندن میزان شتاب افزایش قیمت هاست به گفته مسئولین بانک مرکزی در پیش بینی که به صندوق بین المللی پول ارایه داده اند به رقمی حدود 22 درصد خواهد رسید.

اما نکته قابل تامل آنکه هنوز مرکز امار ایران و بانک مرکزی به عنوان تنها نهادهای رسمی برآورد کننده نرخ تورم در کشور از فروردین ماه امسال تاکنون هیچ گزارش رسمی در این زمینه منتشر نکرده اند و تنها آمارها از سوی مسئولین به صورت شفاهی اعلام می شود و همین مسئله جای انتقاد برای مخالفان طرح ایجاد کرده که عنوان می کنند نرخ واقعی تورم بیش از ارقام شفاهی است و آنچه در فضای اقتصادی کشور مشهود است خبر از رشد بسیار بیشتر نرخ تورم دارد.

اما از سوی دیگر به گفته برخی از کارشناسان آنچه در اقتصاد ایران اهمیت دارد تورم نیست رکودی است که دامن گیر تمامی بخش های مولد شده است و می تواند برای اقتصاد ایران مشکلات بیشتری ایجاد کند و جالب آنکه یکی از جمله کارشناسانی که به این بحث دامن زده جمشید پژویان است کسی که به عنوان پدر طرح تحول و طراح اصلی هدفمندسازی شناخته می شود.

به هر شکل بهمنی ضمن اعلام شفاهی نرخ تورم اظهار امیدواری کرده است نرخ تورم به زودی نزولی خواهد شد، هرچند این اظهارات در حالی صورت می گیرد که گزارش رسمی بانک مرکزی به صندول بین المللی پول همانطور که اشاره شد روایت دیگری دارد.

/31222

منبع: خبرآنلاین
"