میز گرد راهکار نجات دریاچه ارومیه در حال حاضر در کافه خبر در حال برگزاری است.

 در این میز گرد دکتر جواد جهانگیر زاده نماینده مردم ارومیه ،دکتر اسماعیل کهرم  دکترای محیط زیست ،دکتر دلاور نجفی معاون سابق سازمان محیط زیست  و یکی از کارشناسان دریاچه ارومیه و دکتر کریمی نماینده سازمان محیط زیست حضور دارند.

کارشناسان شرکت کننده در این میز گرد معتقدند که خشک شدن دریاچه ارومیه بیش از آن که به عواملی نظیر ایجاد پل و سد سازی مرتبط باشد متاثر از عوامل طبیعی است .دکتر دلاور نجفی 70 درصد خشکسالی دریاچه را بر اثر عوامل طبیعی و کاهش بارش و افزایش تبخیر می داند و تنها 30 درصد آن را به عوامل انسانی مربوط می داند .

دکتر کهرم  با وجود این که راهکار های مانند  انتقال آب از ارس وخزر ....را راه حل منطقی نمی داند سهم سد ها را در خشکسالی دریاچه ارومیه حدود 27 درصد ارزیابی می کند .

 در این بین دکتر کریمی دلیل خشک شدن این دریاچه را ناشی از عوامل دیگری می داند و می گوید ما عدالت اجتماعی و توزیع منابع و حق حقوق بشری دسترسی به آب را نتوانستیم ایجاد کنیم و تعادل را بر قرار کنیم .در حال حاضر چندین سال است که ارومیه با مشکل خشکسالی رو به رو است اما ما رفتاری که ناشی از آگاهی از این اتفاق و تغییر رفتار مردم باشد نمی بینیم .

اما در نهایت دکتر جهانگیر زاده  نماینده  مردم ارومیه  می گوید مسئله ارومیه ابتدا یک مسئله اجتماعی و بعد سیاسی و امنیتی است و کاش ما به مردم راه های نجات از این بحران و این که هنوز هم به حیات این دریاچه امید وار بود  امید وار کرد .

4545

منبع: خبرآنلاین
"