خداداد مقبلی روز سهشنبه ۲۵ بهمن در دیدار با استاندار افزود: کشور ۲۰ سال است که تحت شدیدترین تحریم ها قرار دارد و همین موضوع سبب شده تا در طول این سالها برای تامین تجهیزات و امکانات راهداری با مشکل جدی روبرو شویم.
وی ادامه داد: کمبودهای موجود سبب شد تا سال گذشته طرحی در مجلس مصوب شد که در قالب آن به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده شده که ۲ هزار و ۶۸۰ دستگاه با عمر زیر ۵ سال با معافیت گمرکی تامین کند که تعدادی از این ماشین آلات در سالجاری و مابقی در سال آینده خریداری و متناسب با ضرایب موجود به استانها تعلق می گیرد.
معاون ساخت و نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل کشور، کمبود اعتبارات را چالشی برای نگهداری راهها دانست و گفت: برای نگهداری جادهها باید تجهیزات به روز باشد اما واقعیت اینست که هزینه تعمیر این دستگاه ها بالا رفته و اعتباری که برای سرویس آن اختصاص یافته بسیار اندک است.
مقبلی با اشاره به وجود ۳۷ هزار کیلومتر راه فرعی در کشور، اظهار داشت: برای نگهداری آن ۹۲ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته که سهم هر استان حدود ۲ میلیاد و ۷۰۰ میلیون تومان است در حالیکه برآوردها حاکی از آنست که برای نگهداری راه های روستایی و فرعی کشور سالانه به حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی افزود: با همین امکانات و تجهیزات محدود راهداران به طور شبانه روزی کار میکنند و امید است بتوان شرایط استخدامی این نیروهای خدوم را با سازمان استخدامی و سازمان برنامه و بودجه حل کنیم.
۴۶