معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری راهبردهای عملیاتی ارزانسازی سفرهای داخلی را "عمدهفروشی سفر" و "اعمال سیاستهای گمرکی از جمله افزایش عوارض خروج از کشور" اعلام کرد.
حامد دهقانان درباره علت ارزان بودن سفرهای خارجی به نسبت سفرهای داخلی در کشور گفت: مجموعهای از دلایل اقتصادی بر این موضوع اثرگذار است. عنصر اول تعیینکننده بحث "عمدهفروشی" تور است.
وی در ادامه افزود: با بررسی کشورهایی که در برگزاری تورهای ارزان قیمت توفیق داشتهاند مشخص میشود که عمدتاً یکی از سیاستهایشان بحث تمرکز بر عمده فروشی بوده است.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: ما در کشورمان این عمدهفروشی را کمتر شاهدش هستیم.
دهقانان افزود: حجم سفرهای انفرادی در کشور بالاست اگر بتوانیم راهبردی داشته باشیم که حجم سفرهای انفرادی را به سمت پکیجشدن و در مرحله بعد، عمده فروشی این پکیجها سوق دهیم حتماً در ارزانسازی سفر تأثیر خواهد داشت.
وی نکته مهم دیگر را که بر نرخ سفرها تأثیرگذار است، نرخ ثابت ارز در کشور عنوان کرد که باعث تفاوت قیمت تمامشده تورهای ورودی و خروجی میشود.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه گفت: این مسئله با یک سری سیاستهای بازرگانی قابل مدیریت است و اتفاقاً دولت هم امسال به این موضوع، عنایت داشته است.
دهقانان افزود: در قانون بودجه امسال افزایش عوارض خروج از کشور پیشبینی شد که یک سیاست نظارتی و کنترلی است.
وی دو راهبرد عملیاتی را برای ارزانسازی سفرهای داخلی حائز اهمیت خواند و گفت: راهبرد اول این است که سفرها به صورت پکیج تعریف شود و در کشور عمدهفروشی تور گسترش یابد و راهبرد دوم نیز این است که با اعمال سیاستهای گمرکی به این موضوع کمک کنیم.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ابراز امیدواری کرد که با بررسی نتایج سیاستهای گمرکی در سال 90 برای سالهای آینده برنامهریزیهای بهتری صورت گیرد تا شاهد ورودیهای بیشتر و خروجیهای کمتر گردشگر در کشور باشیم.
4747