طی روزهای اخیر، در میان هیاهوی ایجاد شده توسط شبکههای اجتماعی فیسبوک و گوگل پلاس، اقدام مایکروسافت در اصلاح شیوه جستجو در موتور جستجوی بینگ (Bing) مورد کم توجهی قرار گرفت.
با استفاده از جستجوی انطباقی (adaptive search) در بینگ، نتایج جستجوی شخصیسازی شده و برای هر کاربر به صورت مجزا نمایش داده میشوند. پیش از این نیز مایکروسافت تغییراتی در الگوریتم جستجوی خود ایجاد کرده بود. در چارچوب این تغییرات، بینگ نتایج جستجو را با توجه موقعیت مکانی (جغرافیایی) کاربر و همچنین بر اساس سایتهایی که فرد قبلا به آن ها سر زده است پالایش کرده و نمایش میدهد.
«آیدان کروک» از تیم جستجوی بینگ، در وبلاگ این موتور جستجو مینویسد: «هر بار کاربر در بینگ جستجویی انجام دهد، اطلاعات این جستجو به بینگ کمک میکند که بفهمد کاربر به دنبال چه نوع اطلاعاتی است؛ هرچه بیشتر جستجو کنید، اطلاعات بیشتری بدست خواهد آورد. بینگ این اطلاعات را در نمایش نتایج جستجو به کار میگیرد تا نتایج را بر اساس خواست و نیازهای کاربر منطبق سازد. با استفاده از این روش، فرد زمان کمتری برای جستجو صرف می کند و سریع تر به نتیجه دلخواه می رسد.»
به عنوان مثال نتایج نمایش داده شده برای کاربری که معمولا به دنبال اطلاعات سفر به شهرها و کشورهای جهان است و کلید واژه «نیویورک» را در بینگ جستجو کرده با نتایج جستجوی کاربری که بیشتر به دنبال اطلاعات فیلمها و سریالهاست متفاوت خواهد بود. برای کاربر اول اطلاعات مربوط به سفر به نیویورک بالاتر از دیگر نتایج نمایش داده میشود و برای کاربر دوم، اطلاعات مربوط به «فیلم نیویورک» در بالاترین ردههای نتایج جستجو نمایش داده میشود.
در ویدئوی زیر که از سوی مایکروسافت منتشر شده، نتایج جستجوی کلید واژه «هری شام» (Harry Shum) برای دو کاربر متفاوت است. برای کاربر اول که بیشتر در زمینه فیلم و برنامههای تلویزیونی فعال است، نتایج مربوط به هری شام بازیگر سینما از سایت IMDB، و برای کاربر دوم که جزء تیم جستجوی مایکروسافت است، نتایج مربوط به هری شام معاون ارشد توسعه بینگ، بالاتر از نتایج دیگر نمایش داده میشود.
2121