واحد مرکزی خبر نوشت:

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: براساس آمارها ضریب نفوذ اینترنت در ایران در سال2010 ، 43 و 9 دهم درصد بوده است.

تقی پور در همایش تخصصی سیاست ها و چشم اندازهای کشور در تجارت و اقتصاد الکترونیکی به تلاش ایران برای توسعه تجارت الکترونیکی اشاره کرد و افزود: پارسال در حوزه تراکنش های مالی و تجاری نسبت به سال پیش از آن، 190 درصد رشد داشتیم. وی با اشاره به سیاست های توسعه تجارت الکترونیکی در مالزی گفت: سیاست هایی که این کشور برای توسعه تجارت الکترونیکی در نظر گرفته در طول زمان محدود چهره اقتصاد مالزی را تغییر داد و توسعه آن امکان تبدیل شدن آن کشور به هاب منطقه ای را فراهم کرده و هم اکنون این کشور به صورت هاب و مرکز تجارت منطقه ای مطرح است. 

تقی پور افزود : در این کشور 520 شرکت کوچک و متوسط توانستند با بهره گیری از تجارت الکترونیکی بدون نیاز به سرمایه گذاری کلان ، خود را ساماندهی کنند و در عرصه تجارت مالزی فعال باشند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه کره جنوبی هم در بسیاری از شاخص های فناوری اطلاعات در رتبه اول قرار دارد گفت : توسعه تجارت الکترونیکی یکی از عوامل موثر پیشرفت های این کشور است و هم اکنون یک سوم حجم اقتصاد این کشور را خدمات آی تی تشکیل می دهد. وی افزود : تعداد کارتهای اعتباری در کره جنوبی هم اکنون به ازای هر نفر، چهار و 4 دهم کارت است. آقای تقی پور گفت : تا سال 2009 کره جنوبی در توسعه تجارت الکترونیکی در جهان در رتبه 13 ، مالزی در رتبه 36، ترکیه در رتبه 43 و ایران در رتبه 69 قرار داشته اند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود : توسعه تجارت الکترونیکی در ایران به رغم تلاش وزارت بازرگانی بسیار کند صورت گرفته است. وی به مراحل توسعه تجارت الکترونیکی در ایران اشاره و اضافه کرد: فعالیتهای پراکنده بدون چارچوب راهبردی، تدوین برنامه های راهبردی و سیاست های توسعه تجارت الکترونیکی ، اجرای اقدامات عملیاتی در چارچوب های راهبردی که در سال 82 آغازشده از جمله این مراحل است. تقی پور گفت : وضعیت ما در زمینه زیرساخت فنی و اتصال با کشورهایی مانند مالزی، ترکیه و کره تفاوت چندانی ندارد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ابراز امیدواری کرد : با کارهایی که انجام شده است مشکل پهنای باند برای حداقل یک دوره ده ساله حل شود.

وی توسعه دسترسی و زیرساخت ها ، آماده سازی و آموزش ، توسعه مباحث قانونی ، تسهیل در تجارت و رفع موانع، ایجاد سامانه های گمرکی به صورت الکترونیکی ، توسعه آموزشی و فرهنگی را از جمله سیاست ها و برنامه های کلان کشور برای توسعه تجارت الکترونیکی برشمرد. تقی پور با اشاره به برنامه هایی که در برنامه پنجم توسعه پیش بینی شده است گفت: تا پایان این برنامه 100 درصد شهروندان ایران اسلامی باید کارت هوشمند ملی داشته باشند. وی ابراز امیدواری کرد بخش های خصوصی و دولتی با پرداختن به موقع به مباحث اقتصاد و تجارت الکترونیکی رتبه کشورمان را در جایگاه واقعی ایران در برنامه پنجم یعنی به رتبه اول در این حوزه برسانند.

/3131

منبع: واحدمرکزی‌خبر