به گزارش خبرآنلاین، از این میان در 11 مورد نمایندگان سوال کننده اعلام کردهاند که از سخنان وزرا قانع شدهاند و اصلا کار به رای گیری در مجلس نکشیده است. در دو موردی هم که نماینده سوال کننده قانع نشده است، دیگر نمایندگان به قانع کننده بودن پاسخهای وزیر رای دادهاند. به این ترتیب در طول سال 90 هیچ کارت زردی به وزرای دولت نهم در مجلس هشتم داده نشدهاست. کارتهایی که دریافت سه تای آن، وزیر را در معرض استیضاح قرار میدهد.
آنچه در این میان جای سوال است اینکه اگر اظهارات وزرا قانع کننده است، چرا نمایندگان در کمیسیونهای تخصصی مجلس از پاسخهای ارائه شده قانع نمیشوند و کار را به صحن علنی مجلس میکشانند؟ و اگر قانع کننده نیست، پس چرا حاضر به رای گیری برای آن نمیشوند؟ یا اینکه اظهارات وزرا از کمیسیونهای تخصصی تا صحن علنی مجلس، اینقدر متفاوت است که منجر به قانع شدن نمایندگان میشود؟
جالب آنکه غالبا نمایندگان اعلام میکنند که از پاسخهای وزرا قانع نشدهاند اما نیازی به رای گیری نیست! این در حالی است که اصلا در آییننامه داخلی مجلس چنین چیزی نیامده و نمایندگان صرفا باید اعلام کنند که قانع شدهاند یا نه و اگر قانع نشدهاند باید رای گیری شود. اما با توضیحاتی نظیر اینکه وزیر قول پیگیری داده و یا در آستانه فلان عید مذهبی هستیم، رای گیری انجام نمیشود. گاهی نمایندگانی همچون احمد لطفی نماینده اراک این را هم چاشنی حرفهایشان میکنند که اگر وزیر مربوطه به قول خود عمل نکرد، مقدمات استیضاحش را میچینند اما عملا چنین نمیشود.
فاضل موسوی عضو کمیسیون اصل نود، پیش از این در گفتوگو با خبرآنلاین گفته بود: هیات رئیسه مجلس در مورد بررسی سوال نمایندگان از وزرا مصلحت سنجیهای میکند و برای اینکه هر سه پاسخ غیرقابل قبول وزرا منجر به استیضاح آنها میشود، از نمایندگان میخواهند که نسبت به پاسخهای وزرا اعلام کنند قانع شدهاند. در حالی که نمایندگان اگر از پاسخهای وزیر قانع شده باشند دیگر نیازی به طرح آن در صحن علنی نیست. اما هیات رئیسه از نمایندگان میخواهد تا به بررسی سوالشان در صحن علنی رضایت دهند و دیگر برای پاسخهای وزرا رای گیری نشود.
گفتههای وی را محمدحسن فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس رد میکند. وی در گفتوگو با خبرآنلاین، با تاکید بر اینکه از طرف هیات رئیسه چنین درخواستی از نمایندگان نشده است، اظهار داشت: عدم رای گیری برای سوالات، به معنی انصراف از پیگیری سوال است که در آیین نامه داخلی مجلس از آن به عنوان «قانع شدن» یاد شده است.
فرهنگی همچنین گفت از نمایندگانی که حاضر به رای گیری برای سوالاتشان نمیشوند، بپرسید که چرا این کر را میکنند؟ این موضوع ربطی به هیات رئیسه ندارد.
علیاکبر اولیا که در هفته گذشته در واکنش به پاسخهای رضا تقیپور وزیر ارتباطات به سوالش گفته بود قانع نشده ولی نیازی به رایگیری نیست؛ به این سوال خبرآنلاین، پاسخ داد. او با بیان اینکه هر نمایندهای ارزیابی شخصی خودش را در زمینه عدم اعلام رای دارد، توضیح داد: اما وجه مشترک همه نمایندگان این است که نسبت به فضای حاکم بر مجلس، در اینباره تصمیم گیری میکنند. مهم این است که دیگر نمایندگان چقدر به موضوع سوال توجه کرده و حساسیت نشان دادهاند و علاوه بر گوش دادن حاضر به رای دادن نیز هستند یا نه؟ نمایندگان وقتی به این ارزیابی میرسند که فضای مجلس «رای ندادن» است، دیگر درخواست رای نمیکنند تا موضوع لوث نشود.
به گفته وی، پس از اعلام هر سوال در صحن علنی، حساسیت وزارتخانهها به دلیل احتمال ارائه رای منفی به وزیر بالا میرود و به همین دلیل با لابیهایی میکوشند تا نمایندگان را از ارئه کارت زرد دیگری به وزیر مربوطه منصرف کنند. این لابیها تاثیر خود را بر فضای حاکم بر جلسات می گذارد و نمیاندگان سوال کننده از خیر رای گیری برای سوالشان میگذرند.
این نماینده اصلاحطلب در ادامه گفت: اینکه نمایندگان علیرغم اشراف به فضای حاکم بر مجلس، بر بررسی سوالشان در صحن علنی اصرار می کنند؛ با این هدف است که افکار عمومی را حساس کنند. هدف نمایندگان فرهنگ سازی و اطلاع رسانی است، نه محکوم کردن وزیر. همینکه وزارتخانهها به بهانه حضور وزیر در صحن علنی مجلس مجبور میشوند گزارشاتی تهیه کرده و به نمایندگان ارائه دهند هم یک گام مثبت برای گامهای بعدی است.
آنچه در ادامه میخوانید جدولی از تعداد سوالات مطرح شده در صحن علنی در سال جاری است:
زمان بررسی سوال
|
نماینده سوال کننده
|
وزیر پاسخگو
|
موضوع سوال
|
پاسخ وزیر
|
24 مهر
|
کواکبیان به نمایندگی از 14 نفر
|
شمسالدین حسینی/اقتصاد
|
منبع مالی سود سهام عدالت، علت عدم پرداخت آن پس از انتخابات 88 و شائبه پرداخت انتخاباتی آن
|
شرکتهای دولتی واگذار شده در سهام عدالت سود ده بودهاند. در زمان مقرر سود پرداخت شده و دستور سیاسی برای پرداخت آن به من نداده بودند. این سهام متعلق به مردم است ولی قابل واگذاری نیست.
|
20 مهر
|
علیاکبر اولیاء/یزد
|
رضا تقیپور/ ارتباطات
|
نابسامانی خطوط تلفنهای همراه، عدم ارسال پیامکهایی با کلمات خاص و عدم ارائه خدمات مخابراتی
|
11 تذکر به مخابرات و 5 تذکر به ایرانسل دادیم. عدم ارسال پیامک با لغات خاص به من ربطی ندارد. به زودی اپراتور نوع سوم راهاندازی میشود.
|
19 مهر
|
محمدرضا خباز/کاشمر
|
حمیدرضا حاجیبابایی/آموزش و پرورش
|
علت عدم اجرای برنامه کاری ارائه شده در هنگام رای اعتماد مجلس،نابسامانی وضعیت معلمان حق التدریس و دانش آموزان فنی حرفه ای
|
اقدامات این وزارتخانه بر اساس نقشه راه و سند تحول بنیادین بوده. 40 هزار نفر معلم استخدام کردیم.
|
6 مهر
|
مهدی سنایی/ نهاوند
|
صادق خلیلیان/
کشاورزی
|
نارضایتی کشاورزان و دامداران از فعالیتهای سازمان منابع طبیعی و تغییر کاربری برخی اراضی
|
اقداماتمان در راستای حفظ مراتع طبیعی بوده و با زمینخواران برخورد میکنیم
|
3 مهر
|
الیاس نادران/تهران
|
کامران دانشجو/ علوم
|
مدارک بیاعتبار تحصیلی رحیمی و دیگر مقامات از دانشگاه باکو
|
فقط مدارک تحصیلی کسانی که تقاضا کنند را ارزشیابی میکنیم. از صحت و سقم مدرک تحصیلی رحیمی خبر ندارم
|
اول شهریور
|
احمد توکلی به نمایندگی از خودش،نادران و سروری
|
شمسالدین حسینی/اقتصاد
|
بیسروسامانی تعاونیهای اعتباری و افزایش مؤسسات پولی خارج از ضوابط قانونی
|
مجوز تعاونی های غیرمجاز را لغو کردیم. نظارت بانک مرکزی تقویت شده است. فعالیتهای بانکی زیر نظر بانک مرکزی است نه من و نمیتوانم پاسخگوی مسئولیتهای دیگران باشم.
|
23 مرداد
|
سیداحمد لطفی /اراک
|
رضا تقیپور/ ارتباطات
|
مشکل دفاتر خدمات ارتباطی روستایی، تغییر قرارداد ICT روستایی و کاهش 50 درصد دستمزد کارکنان
|
بیشترین خدمات را در دفاتر پیشخوان دولت ارائه کردهایم. ساعت کاری کم نشدهو حقوق کارکنان را هم کم نکردهایم.
|
24 خرداد
|
الیاس نادران/تهران
|
کامران دانشجو/ علوم
|
چه کسانی بر اساس گفته معاون اول رئیسجمهور با پرداخت پول مدرک دانشگاهی گرفتهاند؟ چرارحیمی باعنوان «دکترا» بایک دانشگاه پولکی مکاتبه میکند؟
|
از مکاتبات آقایان بیخبرم. تصور نکنید که من در این زمینه حساسیت نداشتهام. موضع وزارت علوم درباره دانشگاههای مجازی که در قبال پول مدرک میدهند هم مشخص است. کما اینکه به آذربایجان هم اعلام کردیم که برخی دانشگاههایشان مورد تایید ما نیستند.
|
30 فروردین
|
نادر قاضیپور به نمایندگی از خودش و محجوب
|
رضا تقیپور/ ارتباطات
|
خلاف قانون بودن روند خصوصی سازی مخابرات
|
قانون اصل 44 مسئولیت خصوصیسازی را به هیئت واگذاری و سازمان خصوصیسازی داده است،. آنها باید پاسخگوی روند خصوصی سازی مخابرات باشند.
|
17 فروردین
|
مجید نصیرپور/سراب
|
رضا تقیپور/ ارتباطات
|
عدم اجرای تعهدات و قانون در خصوص بیمه کارگزاران دفاتر مخابرات روستایی
|
لیست کلیه کارگزاران شاغل در روستاها از ابتدا تا زمان خصوصی شدن شرکت تدوین و به سازمان تامین اجتماعی اعلام شده است.
|
16 فروردین
|
سیروس سازدار/مرند
|
مسعود میرکاظمی
/نفت
|
عدم اجرای قانون برنامه چهارم و اصرار به تزریق گاز ترش به جای گاز شیرین با توجه به توان تصفیه گاز ترش
|
تمامی استانداردهای طراحی و مصوبه محیط زیست برای این پروژه در نظر گرفته شده است. جای هیچ گونه نگرانیای در این زمینه نیست.
|
گفتنی است تنها در دو مورد در سال 90، نمایندگان سوال کننده از پاسخهای وزرا قانع نشدهاند. حسن کامران نماینده اصفهان، اول خرداد از محمد عباسی وزیر تعاون درباره « جذب مدیرکل دفتر مرکزی گزینش وزارت تعاون بدون رعایت روابط گزینش» سوال کرد و از پاسخوی مبنی بر اینکه « مدرک تحصیلی این فرد جعلی نیست و چنانچه اصرار بر ادعایتان دارید میتوانید از وزیر علوم پیگیری کنید و این موضوع به وزارت تعاون مرتبط نیست» قانع نشد. البته نمایندگان از این پاسخ قانع شدند و به آن رای مثبت دادند.
علیاکبر اولیا نماینده یزد 28 فروردین از صادق خلیلیان وزیر کشاورزی سوالی درباره تعادل بخشی به نظام تولید و عرضه دام در کشور پرسید و از جواب وزیر قانع نشد. خلیلیان گفته بود که مشکلات موجود در بخش گوشت در سال 89 با اقدامات وزارت جهاد کشاورزی رفع شد و در حال بهبود است و مشکل تولید شیر هم به زودی حل میشود. اگرچه اولیا از پاسخ وی قانع نشد اما مجلس به قانع کننده بودن آن رای مثبت داد.
/2929