حوزههای علمیه اقدام به تاسیس 17مدرسه راهنمایی و دبیرستان در شهر تهران کردهاند. مسالهای که با توجه به دومین تفاهمنامههای به امضا رسیده میان حوزههای علمیه و آموزشوپرورش در هر روز بر تعداد آنها افزوده میشود.
از سازمان آموزشوپرورش تهران خبر میرسد که این 17مدرسه تاسیسشده از سوی مراکز مختلف حوزههای علمیه از امسال و همزمان با سال تحصیلی جدید اقدام به ثبتنام و جذب دانشآموزان در مقطع دبیرستان و راهنمایی کردهاند.
توسعه همکاریهای وزارت آموزشوپرورش و حوزههای علمیه در حالی در اهداف بیستودوگانهای خلاصه شده است که شاید بتوان گفت مهمترین هدف آن توسعه سختافزاری فضاهای آموزشی با همکاری حوزههای علمیه و افزایش همکاریها در بعد محتوایی مسایل آموزشی در مدارس است؛ مدارسی که براساس تفاهمنامه مشترک میان آموزشوپرورش و حوزههای علمیه، مدارسی است که برای ارتقای تربیت دینی و پرورش دانشآموزان توسط مراکز یا شخصیتهای حوزوی و دینی در چارچوب، ضوابط تاسیس مدارس وابسته مصوبه شورایعالی آموزشوپرورش تاسیس میشود.
به گفته علی ذوعلم، دبیر ستاد همکاریهای آموزشوپرورش و حوزههای علمیه تعداد مراکز و مدارس وابسته به حوزههای علمیه در سراسر کشور نزدیک به 100 مدرسه است.
مسالهای که تا پیش از آن در زمان مدیریت علیرضا علیاحمدی، وزیر سابق آموزشوپرورش در دولت نهم تکذیب میشد و امروز با امضای دومین تفاهمنامه رو به گسترش است.
با این حال گفته میشود که از سال تحصیلی گذشته بیش از 70 مدرسه پیشنهادی از جانب مناطق شهر تهران، 17 مدرسه انتخاب شد و شرایط برای حضور مستمر روحانیون در آنها فراهم شده است و کادر معلمان و مدیران این مدارس از بین حدود 300 نفر از فارغالتحصیلان و اساتید حوزههای علمیه شهر تهران گزینش شده است که عموما روحانیون جوان، آنها را تشکیل میدهند.
این اقدام در شرایطی است که میتوان آن را یکی از مهمترین برنامههای عملیاتیشده از جانب وزارت آموزشوپرورش و حوزههای علمیه برای توسعه مدارس وابسته به حوزه علمیه قلمداد کرد.
همکاری حوزههای علمیه و آموزشوپرورش در حالی از سال 1385 بیش از پیش قوت گرفت که برخی از مراکز حوزه علمیه در قم اعم از دفتر تبلیغات اسلامی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، موسسه پژوهشی آموزشی امامخمینی(ره) و معاونت تبلیغ حوزههای علمیه بیشترین سهم از مشارکت در برنامههای آموزشوپرورش را دارند و با برنامههای کلانی همچون الزامات فلسفه تعلیموتربیت اسلامی در مواد و رسانههای آموزشی، ساماندهی تبلیغ دانشآموزی در سطوح مختلف آموزشی، تعامل حوزه و آموزشوپرورش در چارچوب برنامههای علم و دین، حضور روحانی مدرسه در تمامی مدارس، تحقق تحول بنیادین براساس مطالبات رهبری در آموزشوپرورش، امتزاج هرچه بیشتر ولایتفقیه و مردمسالاری دینی با فعالیتهای مدارس و ایجاد بهداشت روانی از راه تقویت بعد معنوی دانشآموزان از اهداف بلندمدت ستاد همکاریهای آموزشوپرورش و حوزه است که مشارکت در تدوین و تالیف کتب درسی به ویژه در حوزه علوم انسانی، دینی، قرآن، عربی، تاریخ، دروس رشته علوم و معارف اسلامی، کتب و مجلات کمک آموزشی از دیگر عرصههای مشارکتی آنها در آموزشوپرورش است.
در ادامه در دومین تفاهمنامه به امضا رسیده میان مسوولان وزارت آموزشوپرورش و حوزههای علمیه به منظور تعریف و تعیین فرآیند مشترک طرحهای کلان بیستودوگانهای بررسی و تدوین شد که این برنامهها به شورایعالی حوزههای علمیه و شورایعالی آموزشوپرورش ارایه و تصویب شد تا همکاریهای دوجانبه در میان این دو نهاد شکل قانونیتری به خود بگیرد. از دیگر عرصههای مشارکت حوزههای علمیه در مدارس ارایه آموزشهایی از سوی طلاب به دانشآموزان با عنوان «تبلیغ و پرورشی» است که طرحهایی همچون اعزام مبلغ تخصصی، اعزام مبلغ مستقر، اعزام مبلغ برای برگزاری گفتمانها، اعزام مبلغ همراه اردوها و برنامههای پرورشی و اعزام مبلغ در مناسبتهای خاص مذهبی از برنامههای مهم این بخش و از سیاستهای حوزههای علمیه در برنامههای کلان خود در مدارس است.
47301