مدیر عامل خانه مداحان در مصاحبه ای در باره کارکرد و ویژگیه ای جامعه مداحان کشور سخن گفت.

 مهمترین بخشهای این مصاحبه را  که با هفته نامه حزب موتلفه انجام شده است می خوانید:می خوانید:

*افراد ناخالصی هم متأسفانه نه در بحث مداحی، در ‏وعظ و سخنرانی، در بازار کسب و کار، در حرفه‌های مختلف، تجارت، سیاست در همه جا هستند افرادی که ‏خدای نکرده باعث می‌شوند خوبی‌های دیگران هم پوشیده شود و مردم آن‌ها را ندیده بگیرند و متاسفانه فکر کنند ‏که این قشری که حالا آمده و دارد با ادبیات دیگری نوکری می‌کند و به تعبیر استاد شهید مطهری خدایی ناکرده زهر ‏مار این کار را (روضه دروغ) بیشتر می‌کند، از آن مجرای صحیحی که باید استنباط کند و متأسفانه نکرده است این ‏از دوحال خارج نیست. به اعتقاد من این فرد نا‌آگاه است، نمی‌داند که خوب این همه ما منابع معتبر داریم که باید ‏به آن بپردازد و باید راهنمایی بشود که: عزیز دل، جوان یا نوجوان، عزیزی که در این مسیر نوکری می‌کنید اینجا ‏یک مرتبه والا و مقدسی است که اگر واقعاً وارد نیستی نیا و دخالت نکن، اگر نه دوست داری نوکری بکنی ‏خوب باید بروی و زحمت بکشی و در واقع به قول قدیمی‌ها باید دود چراغ بخوری، باید بروی زانو بزنی در ‏محضر بزرگان، اساتیدی که دارای فن و آگاهی داشته و دارند. ‏


*در حال حاضر در خانه مداحان حاج آقای آهی هستند که همه به عنوان پدر ایشان را می‌شناسند، هشتاد و ‏چهار سال از عمر شریف ایشان می‌گذرد و ایشان دقت نظر بسیاری بر روی بحثهای اعتقادی اشعار نیز دارند که مثلا ‏آقا این شعری که شما دارید استفاده می‌کنید اینجا از لحاظ اعتقادی درست نیست،  این شعر اعتقاد را زیر سوال می‌برد، اعتقاد شیعه را خدشه دار می‌کند، این را بیایید ‏و درست کنید.

 *ما از بچگی ‏شنیدیم که  امام سجاد(ع)  فرمودند :'ای کاش مادر مرا به دنیا نمی‌آورد و نمی‌زائید. آیا این روضه ‏است؟ آیا صحیح است؟ آیا در منابعی که داریم، منابع درستی است؟ یا می‌گویند ما یک عمری است که خواندیم ‏مگر به کربلا کفن به غیر بوریا نبود، آیا شهید در معرکه کفن می‌خواهد اصلاً؟ کسی که در میدان نبرد کشته شده آن ‏هم مثل سید و سالار شهیدان واقعاً کفن می‌خواهد؟ بگوییم مثلا در کربلا کفن نبود و امام سجاد واقعاً یک حصیری را ‏آورد؟ بله بوده آقا حصیر را آورده‌اند؟ برای چه آورده‌اند؟ این نه به عنوان اینکه کفن سید الشهدا باشد بلکه چون ‏بدن قطعه قطعه شده بود باید این بدن مطهر را جمع می‌کردند تا در واقع تشییع شود و دفن شود. ‏

* در جمع  مداحان جوان  شاید پنج نفر شاخص باشند که ‏خودشان صاحب سبک و آهنگ‌اند. من یادم هست دوستانی که قبل از محرم برمی دارند جزواتی را برای مداحان ‏آماده می‌کنند در یک جلسه‌ای شروع کردند خواندن و این آهنگ‌ها را دوستان تمرین می‌کردند، به بعضی از این ‏دوستان می‌گفتم زیاد زحمت نکشید . می‌گفتند چطور؟ گفتم آن کس که خودش سبک دارد به سبک شما کار ندارد ‏و خودش سبک خودش را کار می‌کند و آن کسی هم که مبتدی است هر چقدر هم شما سبک بسازید خراب می‌کند ‏و سبک خودش را می‌خواند لذا فی المجموع می‌شود گفت که این عزیزانی که خودشان صاحب سبک هستند در ‏واقع شاخص‌اند مثل حاج محمود کریمی، حاج محمد طاهری، چند مداح جوان که من‎ ‎حالا نمی‌خواهم یکی یکی ‏اسم بیاورم این‌ها هنرمند‌اند و می‌توانند خودشان سبک تولید کنند و در واقع نیاز به سبک غربی، شرقی و لهوی ‏ندارند .

*یکی از خواننده‌ها اخیرا گفته بود که خیلی از ‏این آهنگ‌ها و موسیقی‌های آن‌ها از مداحی گرفته شده و خیلی از ریشه‌های مداحی بوده که ترانه‌ها و سبک‌های ‏موسیقی را می‌سازند و اصل ریشه آن مربوط به مداح‌های قدیم بوده است. ‏
*در گذشته مداحان سبک‌ها و آهنگ‌هایی را می‌خواندند که بسیار زیبا و مثال زدنی است. خیلی از ‏افرادی که خود را کار‌شناس در این زمینه می‌دانند در مقابل چنین افرادی باید بنشینند و زانو بزنند و مطلب یاد ‏بگیرند. ‏

* ما نباید کاری کنیم که بهانه‌ای به ‏مخالفین این حقیقت ناب دهیم و بخواهند سوء استفاده کنند و بگویند مداحان ما همه هنرشان این است که ترانه فلان ‏خواننده را استفاده می‌کنند.

* در امارات یک شب که برای عزاداری رفته بودیم یک آقایی آمد و گفت که می‌خواهد چند دقیقه شور ‏بخواند و میکروفن را به او دادیم، بعد از چند دقیقه کسانی که موسیقی آنجا را دیده‌اند ریختند در دفتر نمایندگی ‏رهبری و سرو صدا کردند که ما نیامده‌ایم که موسیقی پاپ بشنویم و یا برای لهو و لعب نیامده‌ایم، برای عزاداری و ‏به سر و سینه زدن آمده‌ایم تا از امام حسین (ع) بشنویم و با سبک‌های قدیمی بشنویم و این سبک‌های ‏جدید را نمی‌خواهیم. واقعیت قصه همین است که حتی آنهایی که آن سوی مرز‌ها هستند و خیلی از مسائل برای آن‌ها ‏فراهم است اعتقادشان این است که صحیح عزاداری کنند. ‏

*هر کسی باید جای خود باشد. ‏سخنران جایگاه‌اش مشخص است، همچنین جایگاه مداح نیز مشخص است. عنوان مداح وظیفه‌اش را مشخص می‌‏کند، مدیحه سرا، مدیحه خوان، قصیده خوان و.. یعنی کسی که در مقطعی و در آهنگ و سبکی خاص می‌تواند ‏موجی ایجاد و فضایی را عوض کرده و دلهای مردم را با اهل بیت پیوند دهد. ممکن است خیلی از عزیزان سخنران، ‏بلد نباشند که مداحی کنند مانند آقای فلسفی و دیگران که روضه‌ای کوتاه می‌خواندند و مجلس را به مداح تحویل ‏می دادند و این خواندن آن‌ها مردم را مستغنی نمی‌کرد .

*مردم توقع دارند از مجلس روضه‌ای که شرکت می‌کنند سیراب بیرون روند و سخنران این کار را نمی‌کند و مداح ‏می خواهد و اگر این مداح به سخنرانی بپردازد مثل این می‌ماند که شما دو غذا را همزمان داشته باشید. یک غذا اشتهای شما ‏را کامل کرده و در واقع از آن غذا سیر شده‌اید، از لحاظ مسائل مختلف سخنران سخن گفته است و مردم سیر شده ‏اند و دیگر نیازی نیست مداح صحبت کند، مگر در جایی باشد که سخنران نباشد و مردم نیاز به سخنرانی برایشان ‏وجود دارد. در زمانی که مجلس نیاز به صحبت کردن ندارد نیازی نیست مداح سخن بگوید و بخواهد وانمود کند که ‏فاضل است. نیاز نیست. ‏

*مداح اجازه ورود به سیاست دارد، من گمان می‌کردم که این مسائل را مقام معظم رهبری فرمودند . اخیرا در سخنان ‏امام نیز مشاهده کردم که حضرت امام هم فرمودند همه باید سیاسی باشند و همه باید صاحب نظر باشند اما فرا‌تر از ‏قانون نباید برویم. این نکته مهمی است که نباید فرا‌تر از قانون رفت. نباید ‏قانون را زیر پا بگذاریم، باید حد و مرزی را که قانون معین کرده عمل کنیم. ‏

*ما فعالیت‌های خوب مداحان و سابقه خوب آن‌ها را هم ببینیم، فقط اگر ایرادی پیدا کرد و یا اشتباهی کرد را ‏نبینیم. سفیدی‌ها و روشنی‌ها را ببینیم و بدانیم آن مداح عزیز موثر است و در جوان‌ها نفوذ دارد. هنری دارد که خیلی ‏‌ها ندارند. این پتانسیل را دریابیم و این قدرتی است که خدای متعال به او داده و حضرت سید الشهدا (ع) به او نظر ‏کرده است و شاید خود آن مداح متوجه این جایگاه نیست. باید با دوستان مداح جوان تعامل کرد و دست دوستی داد. ‏به دوستان مداح اعلام می‌کنم اینجا خانه مداحان است و نزدیک دو سال است که تشکیل شده و ما نیاز داریم به رفت ‏و آمد و یکی شدن مداحان، نیاز به شنیدن مطالب یکدیگر داریم. اگر ما در کنار هم قرار بگیریم ممکن است خیلی از ‏مسائل و مشکلات حل شود واگر مداحی خدای نکرده انحرافی داشته و یا تخلفی آگاهانه و یا نا‌آگاهانه انجام دهد خود به خود جلوی او گرفته می‌‏شود و خیلی مسائل عنوان نشود.

*برخی دوستان  متاسفانه با اینکه الگو بوده و ‏شاخص هستند و ما آن‌ها را قلبا دوست داریم، گاهی کم لطفی‌هایی (نسبت به مداحان)دارند که با مکتب اهل بیت سازگار نیست . شایسته خاندان اهل بیت نیست و شایسته دستگاه اهل بیت نیست که بخواهیم با این روش صحبت ‏کنیم.  دستور ‏دین ما نیست که هر نکته‌ای که با سلیقه ما نخواند رسانه‌ای کنیم و با بلندگویی که دست ما است اینطوری برخورد کنیم. ‏امام کاظم (ع) کظم غیظ می‌کرد و باید اینگونه باشیم. امروز شاخصه کشور و مملکت و نظام مقام معظم رهبری است ‏و در واقع راس هرم را باید ببینیم. ‏مگر مقام معظم رهبری با مخالفین و کسانی که در جناح مختلف قرار گرفته‌اند و سر ناسازگاری دارند چگونه برخورد ‏می کنند، مقام معظم رهبری تا آنجا که شده محبت کرده‌اند و جذب حداکثری و دفع حداقلی را مد نظر قرار داده‌اند. ‏ما باید این روش را پیش بگیریم و ما اعتقاد داریم همه سرباز مقام معظم رهبری هستیم و زیر بیرق ایشان هستیم. همه ‏در تشکیلات ایشان هستیم و باید ایشان الگوی ما باشند. ‏

 ‏


‏ 17302

منبع: خبرآنلاین