با اینکه بانی تغییرات فرهنگی شدن کاری طاقت فرسا است اما اینوتکس ایران سعی کرده این حوزه را به سمتی ببرد که مسیر جهانی به سوی آن حرکت میکند. در بین تمام فعالیتهای اساسی شرکت در این سالها از جمله ارائه و توسعه نرم افزار مدیریت دانش رایون، تالیف کتابچهها و تدوین راهنماهای اجرای صحیح مدیریت دانش، جا انداختن رویکرد بیزینس کیس در بین سازمانهای ایرانی بزرگترین هدف و چالش 15 ساله ما بوده است.
شکلگیری فرهنگ، سختترین گام
برای رسیدن به این هدف تلاش زیادی کردیم تا فرهنگی نادرست و آسیبزا در حوزه مدیریت دانش را تغییر دهیم. فرهنگی که بهصورت یک شابلون سنتی، عامیانه و دمدستی در یک نسخه بین سازمانها دست به دست میشد و تنها با یک الگو قصد داشت مدیریت دانش جامع (واژهای دهانپر کن و اشتباه) را در سازمان پیادهسازی کند. جالب این است که سازمانها بعد از چند سال پیادهسازی و به دلیل عدم موفقیت برای رسیدن به نتیجه مطلوب، تازه متوجه میشدند که تمام وقت خود را صرف آزمون و خطاهای تقلیدی و اشتباه کرده و در نهایت از مفهوم مدیریت دانش نا امید میشدند.
ورود مفهوم بیزینس کیس به ادبیات مدیریت دانش در ایران
بخشی از تلاشهای شرکت اینوتکس ایران برای ایجاد این تحول در همان سالیان ابتدایی به ثمر نشست و ما زمزمه استفاده از رویکرد بیزینس کیس را در بین سازمانها و درخواستهای مشتریان شاهد بودیم و توانستیم اولین مجری پیادهسازی مدیریت دانش با رویکرد Business Case در ایران باشیم و سازمانهای پیشرو را به این سمت سوق دهیم.
رویکرد بیزینس کیس در مدیریت دانش چیست و چرا با اهمیت است؟
با توجه به اینکه دانش سازمانی یکی از داراییهای اساسی هر سازمان است؛ استخراج، ارزیابی و بهرهگیری بهینه از آن مهم است. کاری که مدل بیزینس کیس آن را آسان میکند. با استفاده از رویکرد بیزینس کیس، سازمانها میتوانند فرآیندهای دانشی خود را ارتقا دهند و با استفاده از دانش داخلی و خارجی، مزیت رقابتی خود را افزایش دهند. از طرفی بیزینس کیس یک ابزار موثر برای شناسایی و حل مشکلات در حوزه مدیریت دانش است. یعنی دیگر مدیریت دانش، مفهومی گنگ، کلی و دور از دسترس نیست که قرار باشد بعد از سالها (به اصطلاح پیادهسازی) به نتیجه مطلوب نرسد. در واقع، این مدل یک چارچوب استراتژیک است که به سازمانها کمک میکند تا با تجزیه و تحلیل دقیق مشکلات و انتخاب آنها بهعنوان مسائل جزئی اما مهم، در جستجوی ارائه راهکارهای مناسب، بهبودهای مدیریتی و عملکردی برآیند. این رویکرد به سازمانها کمک میکند تا ارزش مدیریت دانش را درک کنند و آن را به طور دقیق در فرایندها و تصمیمگیریهای خود به کار بگیرند.
هدف اصلی استفاده از مدل بیزینس کیس
هدف اصلی استفاده از مدل بیزینس کیس، تبدیل دانش موجود در سازمان به ارزش اقتصادی قابل اندازهگیری است تا تصمیمگیریهای بهینه و استراتژیک را تحت پوشش قرار دهد. این مدل، به ویژه در شرایطی که سازمانها با چالشهای پیچیده و متغیر روبهرو هستند، یک ابزار تصمیمگیری حیاتی محسوب میشود. از آنجایی که پیادهسازی مسئله محور مدیریت دانش به طور مستقیم به ارتقای عملکرد سازمانی و ایجاد ارزش افزوده کمک میکند با درک و تسلط بر این مدل، سازمانها میتوانند به بهبود فرایندهای دانش محور خود بپردازند و از مزیت رقابتی بیشتری برخوردار شوند.