استخراج در بزرگترین معدن زیر زمینی خاک نسوز غرب کشور ۲۵ درصد رشد یافته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت:در یکسال اخیر بیش از ۲۳ هزار تن بوکسیت و آرژیلیت از معدن شهید نیلچیان بعنوان با کیفیت ترین و شاخص ترین ذخیره خاک نسوز خاورمیانه استخراج شده است.

فضل ا... رحمتی افزود:مواد استخراج شده از معدن زیر زمینی شهید نیلچیان شامل دو نوع خاک نسوز به نام های آرژیلیت و بوکسیت با عیار ۶۷ تا ۷۶ درصد است که در ایران و خاورمیانه از نظر عیار و حجم ذخیره بی نظیر است.

وی گفت: استخراج مواد معدنی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد رشد داشته است

رحمتی تصریح کرد: معدن شهید نیلچیان باحفاری۳۱ حلقه چاه به طول پنج هزار متر در محدوده ای به وسعت ۲۰۰ هکتار اکتشاف شده و با حفاری فضای زیرزمینی بیش از ۵ کیلومتر در سه افق مجزا در حال بهره برداری است که از نظر نوع، کیفیت و مرغوبیت تولید به عنوان بهترین معدن خاک نسوز ایران هم مطرح است.

وی با اشاره به اینکه خاک نسوز استخراج شده، برای تولید آلومینیوم و مصارف صنایع دیرگداز و نسوز مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: هم اکنون ۴۰ معدنچی به صورت مستقیم در این معدن فعالیت می کنند و به طور میانگین سالانه ۱۵هزارتن خاک نسوزازمعدن شهید نیلچیان درمنطقه باجگیران و دوپلان چهارمحال وبختیاری استخراج می شود.

گفتنی است، براساس گمانه‌زنی‌ها و مطالعات کارشناسان حجم ذخیره معدن خاک نسوز دوپلان ۲۵ میلیون تن برآورد شده است که با توسعه معدن در مناطق باجگیران و دوپلان، میزان تولید مواد معدنی آرژیلیت و بوکسیت سالانه به ۲۵ هزار تن قابل افزایش است.

معدن شهیدنیلچیان درفاصله۹۰کیلومتری جنوب غربی شهرکرد درارتفاعات پشتکوه بختیاری قرارگرفته وعملیات بهره برداری آن ازسال ۴۸ درمنطقه باجگیران ودو پلان چهارمحال و بختیاری آغازشده است.

شهید نیلیچیان قبل از جنگ تحمیلی در مقاطعی مدیریت این معدن را عهده‌دار بود.

46

منبع: خبرآنلاین