سیدصادق روحانی: ولی الله داوریان در توضیح این تخلفات گفت که متخلفان با برگزاری جشنها، میهمانی ها و برگزاری سخنرانی و تجمعات قصد تبلیغات برای حضور در انتخابات مجلس را داشتند که شناسایی شده و به ستاد انتخابات تهران و کشور معرفی شدند.
درفصل ششم قانون انتخابات مجلس بحث مفصلی در ارتباط با تبلیغات انتخابات آمده است. توضیحاتی درباره زمان تبلیغات و نحوه تبلیغات. همچنین در فصل هفتم موارد تخلف انتخاباتی ذکر شده است که بعضی از موارد مهم آن در ادامه میآید:
- فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزدهای نمایندگی هشت روز قبل از روز اخذ رأی (مرحله اول و دوم) آغاز و تا بیست و چهار ساعت قبل ازاخذ رأی ادامه خواهد داشت.
- استفاده از هرگونه پلاکارد ، پوستر، دیوارنویسی و کاروانهای تبلیغاتی و استفاده از بلندگوهای سیار در خارج از محیط سخنرانی و امثالآن به استثناء عکس برای تراکت و زندگینامه و جزوه و همچنین سخنرانی و پرسش و پاسخ از طرف نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آنان ممنوع میباشد. متخلفین از این ماده به سه تا سی روز زندان محکوم میگردند.
- هیچ کس حق ندارد آگهی تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی راکه در محلهای مجاز الصاق گردیده در زمان قانونی تبلیغات پاره ویا معدوم یا مخدوش نماید و عمل مرتکب جرم محسوب میشود.
- انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزدها برای نامزدهای نمایندگی مجلس از صدا و سیما و میز خطابه نمازجمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد و فعالیت کارمندان در ساعات اداری و همچنین استفاده از وسائل و سایر امکاناتوزارتخانهها و ادارات، شرکتهای دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداریها و شرکتها و سازمانهای وابسته به آنها و نهادها و مؤسساتی که ازبودجه عمومی (به هر مقدار) استفاده میکنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسائل و امکانات مزبور ممنوع بوده و مرتکب مجرم شناخته میشود.
- نشریات و مطبوعات متعلق به سازمانها ، وزارتخانهها ، ادارات ، نهادها و مؤسسات یاد شده در متن این ماده ، حق تبلیغ براینامزدهای انتخاباتی را ولو به صورت درج آگهی ندارند.
- اعضای هیأتهای اجرائی و نظارت انتخابات حق تبلیغ له یا علیه هیچیک از داوطلبان انتخاباتی را نخواهند داشت.
- داوطلبان نمایندگی و طرفداران آنان به هیچ وجه مجاز به تبلیغ علیه داوطلبان دیگر نبوده و تنها میتوانند شایستگیهای خود یاداوطلب مورد نظرشان را مطرح نمایند و هر گونه هتک حرمت و حیثیت نامزدهای انتخاباتی برای عموم ممنوع بوده و متخلفین طبق مقررات مجازاتخواهند شد.
- ارتکاب امور ذیل جرم محسوب میشود: خرید و فروش رأی/رأی گرفتن با شناسنامه کسی که حضور ندارد/تهدید یا تطمیع در امر انتخابات/رأی دادن با شناسنامه جعلی/رأی دادن با شناسنامه دیگری/رأی دادن بیش از یکبار/کم و زیادکردن آراء یا تعرفهها/تقلب در رأیگیری و شمارش آراء.
در هیچ کجای قانون انتخابات صحبتی از منابع مالی نامزدها نیامده است و همانطور که در بخشهایی از قانون که در بالا ذکر شد تنها آمده است که از هزینههای عمومی و امکانات دولتی نباید در تبلیغات نامزدها استفاده کرد. اما چیزی که پیش از همه انتخاباتها مورد توجه قرار میگیرد همین بحث منابع مالی نامزدهاست و هزینههای هنگفتی که خرج برگزاری تبلیغات انتخاباتی میشود.
اکنون نیز که پروسه ثبت نام نامزدهای انتخاباتی به اتمام رسیده و زمان بررسی صلاحیت نامزدهاست، بحث هزینههای انتخاباتی نامزدها دوباره مطرح شده است و بسیاری بر این باورند که شورای نگهبان باید محل و میزان هزینه های انتخاباتی نامزدها را در تایید صلاحیتها مورد توجه قرار دهد.
نام
|
عنوان
|
اظهار نظر
|
آیتالله احمد جنتی
|
دبیر شورای نگهبان
|
هزینههایی که در انتخابات میشود بیحساب و کتاب نیست، ما هم در بررسی صلاحیتها تا آنجایی که ممکن است این مسائل را مورد توجه قرار میدهیم.(ایــنـــجــا)
|
عباسعلی کدخدایی
|
سخنگوی شورای نگهبان
|
اگر تبلیغات انتخاباتی خارج از مصداق و فراتر از آن چیزی باشد که بهعنوان تبلیغ و به صورت عرفی همه با آن آشنا هستند، مشخصاً در بررسی صلاحیت نامزدها تاثیرگذار است.
|
قربانعلی دری نجف آبادی
|
وزیر اسبق اطلاعات و نماینده ولی فقیه در استان مرکزی
|
مسوولان مراقب باشند تا از بیت المال، اموال و امکانات عمومی در راستای تبلیغات نامزدها هزینه و مصرف نشود چون این موضوع به لحاظ دینی، اخلاقی و شرعی حرام است. زیرا بیت المال متعلق به همه مردم است.
|
سعدالله نصیری قیداری
|
عضو فراکسیون خط امام (ره) مجلس
|
برای شفافسازی در زمینه منابع مالی کاندیداها باید قوانینی وضع شود. وقتی افرادی به دلیل تامین منابع مالی انتخابات توسط اشخاص و گروههای خاص، امکان دفاع از حق مردم درصحن مجلس را از دست میدهند، درحقیقت از انجام تکلیف قانونی خود قاصر خواهند بود.
|
داریوش قنبری
|
سخنگوی فراکسیون خط امام(ره) مجلس
|
متاسفانه امروز در برخی شهرها و استان ها مبالغ هنگفتی صرف هزینه های تبلیغاتی کاندیداها می شود که خواه ناخواه در میان گروه هایی از جامعه تاثیر گذار است.
|
موسی قربانی
|
نماینده مردم قائنات در مجلس
|
ضوابط تعیین شده برای شفاف شدن هزینه تبلیغات انتخاباتی کاندیداها در دورههای مختلف تلاشی بیحاصل بود. قانونی مدون برای نظارت و شفاف شدن هزینه تبلیغات انتخابات تدوین شود .
|
حسن غفوریفرد
|
نماینده مردم تهران
|
مشخص نیست که بعضی از هزینههای تبلیغاتی کاندیداها در بعضی شهرهای کوچک از چه محلی به دست آمده و چگونه هزینه میشود؛ به طوری که در یکی از نشریهها به موضوع هزینه 900 میلیارد تومان برای جذب آراء مردم از سوی تعدادی از نمایندگان اشاره شده است که این موارد علاوه بر مخدوش کردن افکار مردم،به سلامت انتخابات ضربه وارد میکند.
|
علی اسلامیپناه
|
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس
|
هزینههای انتخاباتی باید شفافتر و قانونمند و در مواردی به صورت تسهیلات در اختیار نمایندگان قرار گیرد.
|
حسن نوروزی
|
عضو کمیسیون شوراها مجلس
|
شورای نگهبان نیز باید نظارت دقیق و عمیقی داشته باشد تا جلوی هزینههای بیمورد ، خرید آرا، اطعام و احسانهای گسترده و توزیع پول گرفته شود.
|
اگرچه هیج کجای قانون انتخابات مجلس سخنی از اینکه "میزان هزینه های تبلیغاتی" جرم باشد نیامده است، اما هم دبیر و هم سخنگوی شورای نگهبان آن را در تایید یا رد صلاحیت نامزدها تاثیر گذار میدانند. اینکه ریخت و پاشهای انتخاباتی تا چه حد امر مذمومی است و آیا در روند دموکراسی و مردمسالاری دخیل است، بحث دیگری است اما اگر قرار باشد که با ریخت پاشهای انتخاباتی برخورد قانونی شود، بر اساس چه قانونی صورت خواهد گرفت؟ چه آنکه حتی سخنگوی شورای نگهبان هم از «عرف» سخن گفته است نه «قانون».
29219