الف نوشت:

با ابلاغ مصوبه شورای پول و اعتبار در آزاد گذاشتن بانک ها در تعیین نرخ سود سپرده‌ها، مسابقه بانک‌ها و موسسات مالی اعتباری برای افزایش نرخ سودهای علی الحساب و جذب سپرده‌های عمومی شروع شده است.

 با گذشت 5 روز از ابلاغ مصوبه شورای پول و اعتبار به تدریج برخی بانک‌های خصوصی و موسسات مالی و اعتباری نرخ‌های جذاب خود را برای جذب سرمایه‌ها اعلام کرده اند و برخی دیگر نیز منتظر هستند تا پس از اعلام نرخ توسط رقبا، نرخ هایی بالاتر اعلام کنند تا سپرده ها را بسوی خود جذب کنند.

هر چند شنبه شب شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌ها سقف سود بانکی را 20 درصد اعلام کرد اما مصوبات این شورا برای بانک‌ها الزام‌آور نیست و پیش از این هم بانک‌های خصوصی به تصمیمات این شورا بی اعتنایی می‌کردند.

صبح امروز یکی از بانک‌های خصوصی نرخ سود روز شمار خود را 15 درصد و نرخ سود 5ساله خود را برای سپرده‌ بیش از 50 میلیون تومان 25 درصد اعلام کرد. با توجه به نزدیکی روزهای پایان سال و امکان بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری برای دریافت سودهای بسیار بالا در عقود مختلف، پیش بینی می شود طی روزهای آینده، دیگر بانک‌های خصوصی و موسسات مالی اعتباری وارد این مسابقه شوند و نرخ‌های بسیار جذاب‌تری برای جذب سپرده‌های بیشتر اعلام کنند.

3939

منبع: الف