تابستان سال 88 مطابق رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، اعلام شد که تمامی داروخانه‌ها موظف می‌شوند تا از دریافت حق فنی خودداری کنند.

زهرا تالانی:موضوع حق فنی داروخانه ها به سالهای جنگ باز می گردد، زمانیکه در چارچوب سیاست ثابت نگه داشتن قیمت‌ها، قیمت دارو هم بشدت کنترل می‌شد، در این شرایط قدر مطلق سود داروخانه‌ها نیز کاهش یافته بود ،لذا برای رفع مشکل داروخانه‌داران با تصویب هیات دولت قرار شد مبلغی تحت عنوان حق فنی در داروخانه‌ها در نظر گرفته شود.
اما پس از آزاد سازی قیمت داروها و سود چند برابری داروخانه ها از افزایش نرخ داروها این حق فنی همچنان باقی ماند.اما اعلام رقم درآمد سالانه 217 میلیارد تومان به عنوان حق فنی داروخانه‌ها از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس، زمزمه‌هایی را برای حذف حق فنی ایجاد کرد. به‌دنبال شکایت سازمان بازرسی کل کشور و رسیدگی دیوان عدالت اداری، مصوبه هیأت دولت درباره حق فنی داروخانه‌ها لغو شد. اما در ماه‌های پایانی سال 89 رئیس کل سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه خواستار عدم ابلاغ این رأی و تشکیل گروه کارشناسی برای بررسی مجدد این موضوع شد. چون موضوع حذف حق فنی داروخانه ها با واکنش‌هایی از سوی انجمن داروسازان و شورای عالی داروخانه‌ها روبه‌رو شد.
به گفته آنها، برای حذف حق فنی و دادن مشاوره دارویی همپای دیگر کشورها، ایجاد بستری مناسب لازم است که متأسفانه این امر در کشور ما تحقق نیافته است. به این ترتیب، لازم است که اقتصاد داروخانه‌ها با تعداد کمی بیمار به نحو مطلوب در گردش باشد و از طرف دیگر داروخانه‌ها ملزم به ارائه مشاوره دارویی شوند.
با این حال نظر موافقان حق فنی چیز دیگری است به‌طوری که دکتر حمید خویی، رئیس انجمن علمی داروسازان ایران در این باره به ایلنا می‌گوید: با حذف حق فنی داروخانه‌ها توسط دیوان عدالت اداری، تعیین تعرفه‌ها به وزارت بهداشت واگذار شد و این وزارتخانه تعرفه جدیدی را روی نسخه‌ها برای اخذ از بیماران تعیین کرد. این تعرفه به ازای حداکثر 15درصد مبلغ نسخه‌ها 5هزار ریال تعیین شده است؛ یعنی برای هر نسخه 500تومان.
به گفته وی،در حقیقت در یک فرایند جداگانه وزارت بهداشت وظیفه تعیین تعرفه‌ها را بر عهده گرفت و آن را به بخش خصوصی و دولتی ابلاغ کرد. الان این هزینه بابت حق فنی گرفته می‌شود؛ اما مطابق دستورالعمل وزارت بهداشت.
رئیس انجمن علمی داروسازان در مورد شکایت مردم از داروخانه‌ها مبنی بر اینکه داروسازان به هیچ وجه مشاوره نمی‌دهند، می گوید: نکته بسیار مهم در این مورد این است که درصد بسیاری از مردم هنوز فرهنگ مشاوره گرفتن در این مورد را ندارند. در واقع، مردم ما ترجیح می‌دهند ساعت‌ها پشت در اتاق پزشک بمانند اما در عرض 2 تا 3دقیقه کارشان در داروخانه تمام شود. در این شرایط هم لبه تیز اتهام مدام به سوی داروسازان است و متأسفانه اکثر داروخانه‌ها هم در تملک افرادی است که اصلا داروساز نیستند و نگاه مادی و تجاری به فروش دارو دارند، در حالی که اگر این بستر به سمت داروسازانی گرایش پیدا کند که نگاه حرفه‌ای و خدماتی به فروش دارو دارند، خدماتشان هم در آینده شفاف‌تر و ملموس‌تر خواهد شد.
45232

 

منبع: خبرآنلاین