ستار اورکی درباره همکاری با علی وزیریان کارگردان فیلم «یک سطر واقعیت» که در بخش مسابقه سیامین دوره جشنواره فیلم فجر حضور دارد، به خبرآنلاین گفت: «قبل از من قرار بود دو آهنگساز دیگر موسیقی این فیلم را بسازند، اما کار به نتیجه نرسید.»
او افزود: «با توجه به اینکه وزیریان اجرای تیتراژ پایانی فیلم «جدایی نادر از سیمین» را از من شنیده بود، برای این کار دعوت کرد و قرار شد موسیقی «یک سطر واقعیت» را من بسازم.»
او افزود: «با توجه به اینکه وزیریان اجرای تیتراژ پایانی فیلم «جدایی نادر از سیمین» را از من شنیده بود، برای این کار دعوت کرد و قرار شد موسیقی «یک سطر واقعیت» را من بسازم.»
اورکی ادامه داد: «سعی کردم حس و فضای فیلم را القا کنم. اما فیلم سبکی داشت که از ابتدا تا انتها این سبک تداوم داشت. داستان این فیلم یک داستان مینیمال است و باید این مینیمال بودن در موسیقی فیلم نیز اتفاق میافتاد. وزیریان از من خواسته بود از ساز پیانو استفاده کنم و کل موسیقی فیلم با دو آکورد ساخته شد.»
این آهنگساز افزود: «در موسیقی آزاد هشت تا نه آکورد استفاده میشود و دست آهنگساز برای ساختن موسیقی باز است. همین موضوع باعث تکراری نشدن موسیقی میشود، اما من با دو آکورد باید موسیقی را طوری میساختم که هم لحظات فیلم به تصویر کشیده شود و هم درام فیلم و استرسها به مخاطب نشان داده شود. ضمن اینکه موسیقی نباید تکراری میشد. هشت یا 9قطعه ساختیم و کارگردان گفت از موسیقی راضی است.»
اورکی با اشاره به مدت زمان همکاری با وزیریان عنوان کرد: «یک ماه و نیم به اتفاق کارگردان هر روز سر کار بودیم. در بعضی فیلمها کارگردان با دادن طرح اولیه وتعریف کلی از داستان فیلم سعی میکند فضای فیلم را در ذهن من بسازد تا بتوانم بر اساس آن موسیقی را بسازم، اما «یک سطر واقعیت» فیلم کاملی بود و حتی صداگذاری فیلم هم انجام شده بود که برای ساخت موسیقی به من داده شد.»
این آهنگساز با تأکید بر مشورت با کارگردان، تدوینگر و صداگذار برای ساخت موسیقی اظهار داشت: «برای ساخت موسیقی باید تیمی تشکیل شود شامل کارگردان، صدابردار و تدوینگر. تدوینگر باید ببیند موسیقی به مونتاژ فیلم آسیبی نزند و صدابردار هم باید حضور داشته باشد تا صداها در هم مخلوط نشود.»
وی در خصوص نحوه ساخت موسیقی یک فیلم توضیح داد: «من برای خودم شیوهای در نظر گرفتم. فیلم را میبینم و موسیقی کلی برای فیلم میسازم؛ به نحوی که با تصاویر هارمونی داشته باشد. این موسیقی، موسیقی متن است، اما موسیقی تیتراژ پایانی باید جدا از تصویر، معنا و مفهوم داشته باشد. برای ساخت موسیقی تیتراژ پایانی با توجه به کلیت فیلم آهنگ را میسازم و از روی همان موسیقی تیتراژ پایانی، موسیقی متن را در میآورم. در واقع تیتراژ پایانی را برای ساخت موسیقی متن، بسط و گسترش میدهم.»
اورکی در خصوص چگونگی ساخت موسیقی متن در فیلمهای سینمایی گفت: «بزرگان موسیقی نظرات مختلفی در خصوص شنیده شدن یا نشدن موسیقی متن در فیلم دارند. من میگویم نباید شنیده شود؛ یعنی باید داخلِ تصویر حل شود، اما جدا از تصویر هم باید برای خود شناسنامه داشته باشد و منظور آهنگساز را برساند.»
وی در پایان با اشاره به ساخت موسیقی برای ترانه پایانی فیلمها عنوان کرد: «من برای بعضی فیلمها مثل «خودزنی» موسیقی ترانه ساختم. یعنی تیتراژ پایانی فیلم، ترانه دارد و رضا یزدانی آن را میخواند، اما این ترانه باید به فضای فیلم بخورد. گاهی کارگردانها از من میخواهند برای پایان فیلم موسیقی بسازم، اما این کار با کلیت فیلم هماهنگی ندارد و من معمولاً ساخت این نوع موسیقیها را نمیپذیرم.»
58246
58246