فدراسیون فوتبال ایران بایستی از مدتها پیش بر رویکرد «کارآمدی در مدیریت» و «ارتقای مقبولیت اجتماعی» تمرکز می‌نمود.

صادق رئیسی کیا؛ رویکرد «تیم‌محورانه» فوتبال ایران در سالیان اخیر ، سبب شده که از یک سو معیارها و شاخص‌های کارآمدی مدیریت در فدراسیون فوتبال ایران به راهیابی تیم ملی به جام جهانی تنزل پیدا کند و از سوی دیگر این ذهنیت اشتباه ، شکل بگیرد که مقبولیت اجتماعی مدیران فوتبالی مبتنی بر راهیابی تیم‌های ملی به جام جهانی ، محقق می‌شود و در نتیجه به هر ترتیب و هزینه‌ای شده ، باید به جام جهانی و روی سکوها فکر کرد (همان داستان همیشگی هدف ، وسیله را توجیه می‌کند)

در حالی که فدراسیون‌های رقیب ایران در قاره آسیا نگاه و سرمایه‌گذاری توامان اقتصادی و اجتماعی به فوتبال و لیگ خود داشته‌اند هیأت رئیسه ها و روسای فدراسیون فوتبال ایران در سالیان گذشته ، بیشترین توان و منابع فوتبال ایران را مصروف راهیابی تیم های ملی به جام‌های جهانی و کسب عنوان در قاره آسیا و همانند اینها نموده‌اند.
فدراسیون فوتبال یک سازمان اقتصادی و اجتماعی بزرگ و تاثیرگذار است که در محیطی به شدت رقابتی و در معرض رویدادهای حرفه‌ای منظم و مستمر و در گستره جهانی، فعالیت می‌کنند.
چنین سازمانی که هر هفته در معرض برگزاری چند رویداد داخلی و منطقه‌ای مهم در گستره‌ ملی و قاره‌ای است نمی‌تواند به مقوله «کارآمدی در مدیریت» بی‌توجه باشد و أهمیت «مقبولیت اجتماعی» را نادیده بگیرد.

رقبای ما در فوتبال آسیا و محیط رقابتی داخلی و جهانی در فوتبال، معطل ما نمی‌مانند. اگر به کارآمدی و مقبولیت اجتماعی در فوتبال خود به هر دلیلی ، توجه نکنیم آنها فوتبال ایران را با قاطعیت و بدون تعارف ، پشت سر خواهند گذاشت.
 
بنابراین ؛ خوب است که با خودمان صریح باشیم. اگر شرایط و سیر تحولات فوتبال به ما نشان می‌دهد که تغییر مدیریت در فدراسیون فوتبال برای دستیابی به کارآمدی و فتح باور عمومی و برای رسیدن به حداکثر مقبولیت اجتماعی ، ضرورت دارد در انجام تغییر ، نباید درنگ کنیم.
باید با قاطعیت و هوشمندی و با از خودگذشتگی ، تغییر در فوتبال ایران را رقم بزنیم تا از قافله فوتبال حرفه‌ای در آسیا جا نمانیم.


257 251

منبع: خبرآنلاین