وزارت بهداشت، توصیه های بسیاری برای خودداری ورزشکاران در استفاده از مکمل های غذایی و ورزشی داشته است. اما اکنون معاون دارویی سازمان غذا و دارو حرف از بیوترورسیم برای عقیم کردن ایرانیان می زند.

محمدرضا شانه ساز گفته: "به خاطر عوارض شدید این مکمل‌ها به شرکتهای پخش دارو بخشنامه شده است که مکمل‌های مجاز فقط در داروخانه ها توزیع شود و فروشگاههای عرضه مکمل های بدنسازی جمع شوند و جلوی گسترس این مراکز را گرفته‌ایم اما تقریباً همه مکملهایی که در باشگاهها عرضه می‌شود جزو اقلام غیر مجاز و خطرناک است."

به گفته او عارضه مهم این مکمل‌ها این است که بعد از مدتی از مصرف فرد را نابارور می‌کنند: " این مسئله می‌تواند نشانه این باشد که توطئه دیگری علیه ملت ایران در جریان است و می‌خواهند نسل ایرانی را منقرض کنند و این بخشی از بیوتروریسم علیه ایرانیان است که بسیار فراتر و خطرناک‌تر از سودهای اقتصادی فروش این مکمل‌هاست."

بخش هایی از گفتگوی شانه ساز را به نقل از فارس بخوانید:

- یکی از مهمترین اقلام دارویی که بخش مهمی از داروهای قاچاق را تشکیل می‌دهد، مکمل‌های بدنسازی است که به عنوان دوپینگ و بدنسازی استفاده می‌شوند.

- ماده دیگری که به فراوانی در این مکمل‌ها وجود دارو کورتن است که همان طور که گفتم با اختلال کار کلیه باعث جمع شدن آب زیر بافت بدن می‌شود و فرد به اشتباه تصور می‌کند که عضله پیدا کرده است در حالی که کلیه و کبد خود را از دست می‌دهد.

- برخورد با این پدیده به عهده نیروی انتظامی و معاونت بهداشتی دانشگاههای علوم پزشکی است زیرا تقریباً همه مکمل های بدنسازی که در باشگاههای ورزشی عرضه می‌شوند، قاچاق و غیر مجاز هستند و سازمان تربیت بدنی نیز در این زمینه مسئول است و البته با توجه به اینکه عرضه دارو غیر از داروخانه جرم است اگر به سازمان غذا و دارو و معاونتهای غذا و داروی دانشگاههای علوم پزشکی گزارش شود اقدامات قانونی برای برخورد با این تخلف انجام می‌شود.

- مبارزه با داروهای غیر مجاز تقلبی و قاچاق طی یکسال گذشته با همکاری نزدیک تر وزارت بهداشت با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نیروی انتظامی و به خصوص وزارت اطلاعات که اطلاعات بسیار گسترده‌ای از شبکه‌های قاچاق دارند وارد مرحله جدیدی شده است.

- با وجود بازرسی‌های بیشتر و جدی تر و حدف بازارهای رسمی داروهای قاچاق و تقلبی، ‌میزان کشفیات داروهای قاچاق در کشور 35 درصد کاهش پیدا کرده و با توجه به نظارت دقیق تر در داروخانه‌ها و مراکز مجاز میزان کاهش این داروها در داروخانه‌ها به مراتب بیش از 35 درصد است البته هنوز نمی‌توانیم بگوییم صفر شده است اما خیلی کم شده است.

- بیشترین داروهای قاچاق و تقلبی مربوط به داروهایی است که به صورت ماهواره‌ای و اینترنتی تبلیغ می‌شوند و به علت برخورد جدی با عرضه کنندگان این داروها مراکز رسمی توزیع داروهای غیر مجاز مانند ناصرخسرو و مانند آن دیگر وجود ندارند.

- بسیاری از این اقلام نتوانسته‌اند از نظر سلامت و ایمنی و کم بودن عوارض، استانداردهای وزارت بهداشت را بگذارنند و مجوز نگرفته‌اند به همین خاطر به سمت فروش در بازارهای غیر مجاز مثل سالن‌های بدنسازی رو آورده‌اند که توسط افرادی غیر از پزشک و متخصص تغذیه در اختیار ورزشکاران قرار می‌گیرد.

4747

منبع: خبرآنلاین