به گزارش خبرآنلاین، در آستانه 12 اسفند، تخریب علیه علی لاریجانی در قالب پخش شبنامهها، سخنرانی و... افزایش یافته ، ولی لاریجانی این تخریبها را ناشی از ناتوانی مخالفان خود در اداره امور میداند و می گوید:« این مایه تأسف است که برخی از افراد که نام رجال سیاسی را بر خود مینهند، دنبال مسائلی هستند که با درد و خواستههای مردم فرسنگها فاصله دارد.»
نماینده مردم قم با بیان اینکه مسئله فتنه به یک مسئلهای تبدیل شده که یک عده از این راه کاسبی میکنند و بر مرکب فتنه سوارند و فکر میکنند دستاورد زیادی از این بابت دارند، ادامه داد: متاسفانه بداخلاقی در این زمینهها کم نیست. شبنامههای زیادی برای من پخش کردهاند و حرفهای خیلی نادرستی بیان کردند. من در این مدت بنایی برای پاسخگویی به این امور نداشتم ولی این کارها خیلی وهن آمیز است. شبنامهای علیه من پخش کردند و عکس من و آقای هاشمی را کنار هم انداختند. این چه معنایی دارد.
وی گفت: بنده رئیس قوه مقننه و ایشان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند؛ حالا در نماز جمعه یا جای دیگری کنار هم نشستهایم معنای آن چیست؟ من نمیدانم که هدف این افراد از تخریب چیست؟ گاهی تصویری از ما انداختند که مثلا ما در محضر رهبر معظم انقلاب نشستهایم و ایشان ایستادهاند.
وی گفت:در این تصویر حالات مقام معظم رهبری مشخص نیست، فقط نشان میدهد که عدهای از نمایندگان ایستادهاند و شعار میدهند. در حالی که پایان سخنرانی مقام معظم رهبری، ایشان هنوز از سر جایشان بلند نشده بودند که یک عده بلند شدند و شعار میدادند. ما هم مثل ایشان نشسته بودیم ولی عکس ما را منتشر کردند.
رئیس مجلس با بیان اینکه به نظرم بعضی افراد هنر و عرضهای برای اداره کشور ندارند، ادامه داد: آنها برای آینده کشور استراتژی ندارند و همیشه در مورد فتنه و انحراف حرف میزنند.
لاریجانی با تاکید بر اینکه کشور درگیر مسائل مهمتری است و نباید وقتمان را صرف این قبیل بازی ها کنیم گفت:آنچه که من میفهمم قدرت و عظمت انقلاب آنقدر بزرگ است که این مسائل عددی محسوب نمیشود. البته میتواند دکانی برای عدهای باشد که حرف دیگری برای پیشرفت کشور ندارند. کسانی که این حرفها را میزنند برنامهاشان را برای اداره کشور ارائه کنند که چه مسائلی را مهم میدانند. به نظر ما مسائل ملی زیادی در کشور وجود دارد که باید ذهنها متمرکز آنها شود.
دگر اظهارات وی به نقل از مهر به شرح زیر است:
*عزت و ذلت با خداست. کسانی که فکر میکنند با این ابزارهای مادی، دروغهایی مینویسند و پخش میکنند ثلمهای وارد میشود اشتباه میکنند. برای این افراد ناراحت هستم که چرا شخصیت خودشان را ضایع میکنند، چون انسانی که خلاف شرع انجام میدهد اول به خودش ظلم کرده است.
*پخش شبنامه در سطح فرهنگ اسلامی ایرانی ما نیست. هر کسی که نظری دارد میتواند مطرح کند، کسی مانع حرفزدن آنها نمیشود. در این مدتی که حرف زدند مگر ما حرفی زدیم. آنها به جای امت حرفهایی زدند و نظراتی دادند ولی ما سکوت کردیم و حرفی نزدیم. البته من کارهای این افراد را اشتباه میدانم و فکر میکنم مسائل اساسی کشور در این کارها نیست. اینها نوعی سرگرمسازی است.
* من این کارها را نادرست میدانم اما درد من این نیست که این مسائل را پیگیری کنم و پیشقدم شود. اگر هم پیشقدم شوم اعلام میکنم. ممکن است روزی در مورد کسی که اتهام زده باشد شکایتی کرده باشم، کما اینکه موردی بود که شکایت کرده بودم و با وساطت برخی افراد از شکایتم صرفنظر کردهام، اما در این موارد فرصت آن را ندارم که ورود پیدا کنم.
*اگر شرایط کنونی را تحلیل اجمالی داشته باشیم با پدیدههای مختلفی مواجه هستیم. یعنی هم با برخی از رفتارهای درشتگویی غرب مثل بحث تحریم و کارهای موذیانه دیگر و هم با برخی از مسائل منطقهای مواجه هستیم و هم در کشورمان مسائل مختلفی وجود دارد از این رو اجرای قوانین باید دقیقتر انجام شود.
افراط و تفریط در مواجهه با دولت
* من الان شرایط افراط و تفریط در کشور میبینم. چون برخیها میگویند دولت اصلا قانون را اجرا نکرده و برخی دیگر عقیده دارند که دولت قوانین را اجرا کرده است که هر دو وجه این حرفها درست نیست، به خاطر اینکه خیلی از قوانین اجرا شده است و برخی قوانین به درستی اجرا نشده است.
* یک دولت اگر میخواهد در تراز انقلاب اسلامی با منویاتی که امام راحل و مقام معظم رهبری ترسیم کردهاند باشد باید قانونی که تصویب و به تائید شورای نگهبان رسید و یا در مجمع تشخیص مصلحت نظام به نتیجه رسید را برای خودش الزامآور بداند و اجرایی کند و حتی در یک مورد از قوانین نباید تخلفی صورت گیرد. پس ما از نظر داخلی و خارجی مسائلی داریم که از نظر داخلی موضوعاتی همچون گرانی و اشتغال باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
مجلسی در تراز انقلاب
*به نظر من مجلسی که این ویژگیها و خصوصیات را داشته باشد در تراز وضع فعلی است؛ مجلسی باشد که از نظر دینی وضع مرتب و آراستهای داشته باشد، چراکه ما مکتبی داریم که مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است و راهی که تکامل انقلاب اسلامی در آن رخ داد، از نظر صراط فرهنگی همین راه حوزههای علمیه و روحانیت و تبعیت از مراجع بود، اما از نظر صراط سیاسی باید راهی که مقام معظم رهبری مشخص میکنند و پیشرو هستند، بپذیریم. مجلس باید این مسلک را به درستی فهم و پیگیری کند.
*ما در این 33 سال فراز و فرودهای زیادی در مجالس و دولتها داشتیم؛ آنجایی که مجالس و دولتها درک درستی داشتند و از نظرات رهبری زمان تبعیت داشتند همیشه پیشرفتها چشمگیر بود ولی چالشهای درونی که در زمان دوم خرداد و انتخابات اخیر ریاست جمهور رخ داد به سود کشور نبود و در کشور سایش ایجاد کرد. پس این آراستگی سیاسی است که مجلس باید داشته باشد.
مجلس نیاز به فقیه دارد
*از نظر تخصصی چه در وجه دینی و چه در سایر امور تخصصی باید کف صلاحیتها در مجلس وجود داشته باشد . به نظر من مجلس به حداقل 5 تا 6 فقیه نیاز دارد که کارهای مجلس از یک وزانت علمی و فقهی برخوردار باشد. البته ما به خاطر اینکه این وجه را تقویت کنیم مرکز پژوهشهای اسلامی مجلس را در قم ایجاد کردیم تا دانشمندان اسلامی مجلس را کمک کنند.
* در علوم تخصصی دیگر هم همین طور است، یعنی به عنوان مثال در کمیسیون انرژی باید چند فرد متخصصی و صاحبنظر حضور داشته باشند. البته مفهوم صاحبنظر این نیست که فرد مورد نظر مدرک داشته باشد. مدرک دلالت بر این نمیکند که در امور اجرایی صاحبنظر است بلکه هر شخص صاحبنظری باید دستی در کار اجرایی داشته باشد. بنابراین کمیسیونهای تخصصی مجلس اگر در امور تخصصی قوی باشند میتوانند خواستههای ملت را بهتر پیگیری کنند.
*در مجلس هشتم مثلا کمیسیون کشاورزی که افراد فاضل و باتجربهای در آن حضور دارند خروجی خیلی خوبی داشته و چندین قانون مهم و پایهای را تصویب کرده است، اما برخی از کمیسیونها خروجی مهمی نداشتند. پس اگر در انتخابها افراد متخصصی حضور داشته باشند حتما مجلس آینده قویتر میشود. البته ساختار قانون انتخابات ما تخصصی نیست و این بستگی به تیزهوشی و فهم سیاسی رجال سیاسی و احزاب دارد که چقدر آرایش تخصصی را حفظ کنند.
پرهیز از حاشیه سازی
*مجلس باید از حاشیه سازی بپرهیزد .به نظر من مجلس آینده باید در اموری مصمم باشد که نگاهش به حل مسائل اساسی کشور باشد و از حاشیهپردازی پرهیز کند. علاوه بر این باید وجهه دینی مشخصی داشته باشد، یعنی راه روحانیت را ادامه دهد و مسلک سیاسی روشنی از تبعیت از رهبری داشته باشند و وقت را صرف امور حاشیهای نکند و از شجاعتی برخوردار باشد که کارها را در نظارت به درستی پیگیری کند، به خاطر اینکه برخی از نابسامانیها به این دلیل است که قانون وجود دارد ولی به درستی اجرا نشده است، بنابراین من همیشه گفتم که مجلس مستقل به نفع ملت است.
*مقصودم از مستقل بودن مجلس این نیست که با قوای دیگر نزاع داشته باشند، بلکه همان چیزی که به منفعت ملت میداند پای او بایستد. مجلس نمیتواند به عنوان یک قوه زیرمجموعه قوه دیگر باشد و اگر در فهم مسائل و منافع ملت به استقلال رسید باید پای او بایستد. البته در یک نظام خوب، باید همگراییها بین قوای مختلف هم وجود داشته باشد.
انتخابات بازی نیست
* انتخابات بازی نیست، بلکه یک عمل جدی در رفتار سیاسی است، از این رو حضور حداکثری مردم در انتخابات مجلس حائز اهمیت است. ممکن است این عمل مردم چند ساعت وقت آنها را بگیرد ولی توان بسیار برجسته برای ملت ایران در پس زدن حریف به وجود میآورد و آنها احساس میکنند ملت ایران درک درستی از منافع خودشان دارند. علاوه بر این از ابهت ملت ایران صیانت میکند و فرهیختگی ملت ما را به رخ دشمن میکشاند. البته هر چه حضور ملت در پای صندوقهای رای زیاد باشد انتخاب آنها بهتر خواهد بود.
پیش بینی ترکیب مجلس آینده
* قضاوت کردن در مورد شرایط آینده مجلس سخت است، برای اینکه همچنان شرایط سیالی از نظر سیاسی داریم، ولی من فکر میکنم که در کل، مجلس آینده از وجوه مختلف از عناصر فکری بهرهمند باشد و این مفید است که افراد با سلایق مختلف در مجلس حضور داشته باشند چراکه میتواند نماد فکر منبسط جامعه باشد.
مشکل آب قم با دستور رهبر انقلاب حل شد
* در استان قم تلاشهای خوبی انجام شده و ما از مسئولان اجرایی کشور و استان تشکر میکنیم که در این زمینه همراهی کردند. مهمترین مشکل قم اجرای پروژه آبرسانی بود که در طول دو دهه همچنان روی زمین مانده بود در حالی که این حق و خواسته عموم مردم قم بود و خوشبختانه این مشکل با دستور مقام معظم رهبری حل شد، اما این طرح هنوز به پایان نرسیده است.
*بسیاری از پروژه هائی که آغاز شده باید هرچه سریعتر تمام شود. عملیات احداث سد کوچری 40 درصد انجام شده و مابقی آن باید احداث شود تا آب کافی در این سد ذخیره شود که در تابستان مشکلی برای مردم قم ایجاد نشود. البته این آب به برخی از مناطق قم مثل قنوات نرسیده که باید در این زمینه کار شود.
طرح حرم تا جمکران و مترو و فرودگاه
* گام اصلی احداث طرح حرم تا جمکران برداشته شده است. این طرح با سرمایهگذاری از طریق فروش اوراق مشارکت پیشرفت خوبی دارد ولی باید به نتیجه برسد، یعنی مسیر این پروژه باز و مشکل مردم برطرف شده اما اطراف این پروژه باید سامان پیدا کند.
* فرودگاه قم خواسته منطقی عموم مردم قم بود، چون تمام شهرهای زیارتی دارای فرودگاه است و تنها قم است که از این امکان بیبهره بود. قم امکانات صنعتی وسیعی دارد، بنابراین ایجاد فرودگاه در قم علاوه بر تسهیل در رفت و آمد زائران، میتواند برای صنعتگران هم مفید باشد. از این رو بعد از پیگیریهای زیاد، حدود دو سال طول کشید که مجوز احداث این فرودگاه صادر شود.به هر حال این پروژه شروع شده و پیشرفت خوبی دارد. من در بازدیدی که از این پروژه داشتم احساس کردم عملیات ساخت این پروژه شتاب خوبی دارد و این هم یکی از پروژههای مهمی است که باید تکمیل شود.
* پروژه مترو یکی دیگر از اقدامات خوبی است که در قم آغاز شده و با توجه به اینکه قم یک شهر زیارتی و مهاجرپذیر است و رشد جمعیت این شهر هم زیاد است، اگر این پروژه برای قم پیش بینی نمیشد در 5 تا 10 سال آینده با مشکل جدی در این شهر مواجه میشدیم، از این رو پروژه مترو آغاز شده و باید عملیات آن سرعت بیشتری داشته باشد.در مورد منوریل هم باید گفت که قم اولین شهر در کشور است که پروژه منوریل را تجربه میکند و این پروژه سرعت خوبی دارد و اگر تلاش شود شاید طی دو سال آینده به اتمام برسد. البته برای این پروژه مشکلی در نزدیکی حرم مطهر وجود دارد که باید رفع شود.
* گرههای ترافیکی در قم بسیار زیاد است و برای حل این مشکل طرحهایی در دست اقدام است. علاوه بر این دو رینگ ترافیکی در اطراف قم در حال اجراست که باید کامل شود تا این فشار ترافیکی که خصوصا در برخی از ساعات مشکلات جدی برای مردم ایجاد میکند حل شود.
باید فکری برای اشتغال کرد
*از مسائل مهم دیگر همان نکتهای است که من چند سال پیش هم عرض کردم. قم با داشتن بیش از یک میلیون جمعیت برای حل مسئله اشتغال باید حتما سمتگیری صنعتی داشته باشد، چون وضعیت کشاورزی این استان محدود است. البته قم قطب دامداری است ولی دامداران این استان با مشکلات زیادی مواجه هستند و گاهی به خاطر نوساناتی که وجود دارد دام شیرده خودشان را ذبح میکنند که این مشکلات باید حل شود تا قطب دامپروری از بین نرود. اما صنعت باید گسترش پیدا کند و در این زمینه چند شهرک صنعتی در اطراف قم ایجاد شده که باید در این مسیر پیگیری شود تا این شهرکها گسترش پیدا کند.
* در حوزه مسائل فرهنگی، قم به عنوان پایگاه تفکر شیعی باید به همین میزان اعتبار و جایگاه داشته باشد که بتواند این فکر را نشر دهد. حدود 300 مرکز علمی و پژوهشی در قم وجود دارد که بیشتر آنها از توانمندی خوب علمی برخوردار هستند و رویکرد ما در مجلس این بود که این گونه مجامع چه در قم چه در استانهای دیگر که نشاط علمی دارند را مورد حمایت قرار دهیم که الحمدلله در این چند سال کار خوبی انجام شده ولی این مسیر باید ادامه پیدا کند. مرکزیت فکر شیعی باید بالهایی داشته باشد که بتواند معارف اهل بیت(ع) را گسترش دهد.البته در مورد مسائل اجتماعی و ورزشی توجهاتی شده و باید ادامه پیدا کند.
شدت محرومیت در قم
*همان گونه که در فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد قم اشاره شده، روشن است که نوعی عقب افتادگی در قم وجود دارد. این استان در رژیم گذشته دچار عقب افتادگی بود و عمدی در کار بود که قم را از امکانات محروم نگه دارند، چراکه قم پایگاه انقلاب بود و رژیم هم با تفکر دینی اصیل که در قم حاکم بود مخالفت میکرد و به همین دلیل مانع آبادانی قم میشد.
*بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با دستور رهبر معظم انقلاب شهر قم به استان تبدیل شد تا از این طریق مشکلاتش بیشتر مورد توجه قرار گیرد، اما شدت محرومیت در قم بسیار زیاد بود. این گامهایی که برای عمران و توسعه قم برداشته شده اگر شتاب لازم را داشته باشد شرایط قم از نظر شهرسازی و مسکن، بافت فرسوده و... تغییر میکند.
*بعد از سفر مقام معظم رهبری ستادی تشکیل شد که در حال پیگیری مصوبات سفر معظم له است. برای سال آینده هم بودجه ویژهای اختصاص داده شده و جلسهای بین معاون رئیس جمهور و استاندار قم برگزار شد که برای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد قم پیش بینی شده و برخی از آنها در سال آینده محقق میشود.
/17212