پانا نوشت:

طبق گزارش منتشر شده از سوی نشریه وال استریت ژورنال، صادرات ترکیه به ایران در ماه ژانویه سال جاری در مقایسه با ماه دسامبر گذشته تنزلی 25 درصدی داشته که این امر خسارت های بسیاری به صنایع منسوجات و تولید پوشاک ترکیه وارد کرده است.

 به گزارش وال استریت ژورنال، صادرات ترکیه به ایران که در یک دهه گذشته 12 برابر افزایش یافته و در سال گذشته به 3.5 میلیارد دلار رسیده بود، در ماه ژانویه سال جاری در مقایسه با ماه دسامبر گذشته تنزلی 25 درصدی داشته داشته است.

 بررسی ها نشان می دهد که تنزل 55 درصدی ارزش ریال در برابر دلار موجب کاهش چشمگیر تعداد گردشگران خارجی ایرانی به ترکیه شده و این امر خود در کاهش صادرات پوشاک ترکیه به ایران تاثیر داشته است.

گزارش ها حاکی است ترکیه از اجرای تحریم های یک جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران سرباز زده و اعلام کرده که این کشور تنها به قطع نامه های وضع شده از سوی سازمان ملل متحد پایبند خواهد بود.

تحریم های جدید آمریکا علیه بانک مرکزی ایران در ماه ژانویه موجب کاهش ارزش ریال شد و این امر همزمان با افزایش ارزش لیره در ترکیه موجب شد که قیمت بسیاری از اجناس تولیدی ترکیه برای صادرات به ایران حدود دو برابر افزایش یابد.

در این گزارش آمده است که بسیاری از بازرگانان و فعالان بازارهای ترکیه که امیدوار بودند در آستانه برگزاری مراسم سال نو در ایران با افزایش تقاضا از سوی این کشور روبرو باشند، هم اکنون با خسارت مالی بسیاری روبرو شده اند.

/3131

منبع: پانا