معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به عنوان تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی گفت: «تجلی تولید ملی در حوزه رسانهها آن است که مطبوعات و رسانهها خود طلایهدار تولید محتوای سودمند و آگاهیبخش برای دانشافزایی و پیشرفت کشور باشند.»
محمدجعفر محمدزاده در نشست هماندیشی مدیران مسئول روزنامهها و مدیران عامل خبرگزاریها که با موضوع «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» برگزار شد، اظهار داشت: «امسال به خواست و تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی سال تولید ملی؛ حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده است.»
او افزود: «مطبوعات در قبال این نامگذاری 2 وظیفه دارند که یکی تبدیل این آرمان به خواست و دغدغهای ملی است؛ به این معنا که محوریت اطلاعرسانی، تحلیلها، نقدها و روشنگریهای مطبوعاتی و رسانهای، تولید ملی و حمایت از 2 مقوله مذکور باشد.»
محمدزاده خاطرنشان کرد: «تجلی دیگر تولید ملی در این حوزه آن است که مطبوعات و رسانهها خود طلایهدار تولید محتوای سودمند و آگاهیبخش برای دانشافزایی و پیشرفت کشور باشند به این معنا که از اتکای بیش از حد به منابع مجازی و رسانههای خارجی فاصله گرفته و در هر 2 حوزه داخلی و بینالمللی، مولّد باشند.»
او با بیان اینکه فعالیت خبری و رسانهای نوعاً فعالیتی مولد است، تصریح کرد:«اما تولید در عرصه رسانه از یک سو به پشتوانه مطالعاتی و فرهنگی و از سوی دیگر به صرف بودجه و هزینه نیاز دارد و خبرنگار برای تولید خبر باید از پشت میز تحریریه به صحنه رویداد بیاید و برای تولید تحلیل، از مطالعات و تحقیقات شخصی و جمعی، مایه بگذارد.»
معاون مطبوعاتی متذکر شد: «مدیریت این تولید نیز به عهده مدیران مسئول مطبوعات و خبرگزاریهاست که درآمدهای رسانه را به نحو متناسب در این بخش هزینه کنند؛ مدیران مسئول میتوانند با همکاران مجموعههای خود میثاق ببندند که در سال تولید ملی، میزان تولید محتوای خود را از حجم کنونی به سقفی مشخص ارتقا دهند.»
وی ادامه داد: «معاونت مطبوعاتی و اطلاعرسانی هم کمک خواهد کرد تا ضرایب یارانهای با لحاظ میزان تولید محتوای کیفی منظور شود و رسانههایی که تولیدات خبری، تحلیلی و تصویری بیشتر و البته کیفیتری دارند از حمایت بیشتری بهرهمند شوند.»
وی اظهار داشت: «مطبوعات در سال گذشته، روزهای سختی را پشت سر گذاشتند نوسانات ارزی و به دنبال آن، گرانی کاغذ باعث شد که بسیاری از مطبوعات در حوزه مواد اولیه و تأمین کاغذ با مشکل روبهرو شوند که در این زمینه، علاوه بر تدابیری که در دولت برای افزایش تولید داخلی در دست بررسی است با تخصیص ارز دولتی تلاش شد، قیمت کاغذ وارداتی کاهش یابد و تشکلهای صنفی موجود بتوانند بازار داخلی را از کاغذ روزنامه اشباع کنند.»
وی خاطرنشان کرد: «اقدام دیگری که در سال گذشته صورت گرفت، افزایش نرخ تعرفه آگهیهای دولتی بود؛ نرخ تعرفه مذکور در طی 7 سال گذشته ثابت باقی مانده بود در حالی که هزینه تمام شده مطبوعات، مواد اولیه و هزینههای چاپ و کاغذ و تولید محتوا، در طی این هفت سال، افزایش یافته بود.»
محمدزاده یادآور شد: «لذا رایزنیهایی در سطح دولت صورت گرفت و در نهایت مقرر شد تعرفه جدید، اصلاح و طی آییننامهای توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دستگاهها ابلاغ شود که این کار انجام شد.»
معاون مطبوعاتی در ادامه گفت: «تعرفههای جدید، در کنار افزایش تولید داخلی کاغذ و تخصیص ارز دولتی به واردکنندگان کاغذ روزنامه میتواند تا حدی در تثبیت قیمت تمام شده مطبوعات مؤثر باشد و در کنار این اقدامات، رایزنی برای افزایش یارانه مطبوعات در بودجههای سنواتی هم از مدتها پیش صورت گرفته و امیدواریم مجلس نهم نیز که بسیاری از نمایندگان آن، خود از اصحاب مطبوعاتند، در تصویب اعتبار مورد نیاز اهتمام ورزند.»
وی خاطرنشان کرد: «برای توسعه پایدار مطبوعات در کشور، نیازمند ایجاد بازارهای جدید و افزایش نقاط توزیع مطبوعات به ویژه روزنامهها هستیم در غیر این صورت، تولید کیفیترین محصولات نیز اقتصادی نخواهد بود در اغلب کشورهای جهان، این تنها دکههای مطبوعاتی نیستند که محل عرضه مطبوعات شناخته میشوند، بلکه در سوپر مارکتها و برخی دیگر از مراکز خرید نیز، قفسههای فروش مطبوعات تعبیه شده و حجم عمدهای از توزیع نشریات از طریق این قفسه ها صورت میگیرد.»
محمدزاده متذکر شد:« پیشنهاد مشخص معاونت مطبوعاتی، این است که تعاونی مطبوعات یا هر تشکل صنفی دیگر نسبت به تولید انبوه و جانمایی قفسهها و پیشخوانهای استاندارد برای فروش مطبوعات در اینگونه مراکز اقدام کند و ما نیز مذاکره با اصناف مرتبط، صدور مجوزهای لازم و ارائه تسهیلات بانکی را برای تحقق این مهم پیگیری خواهیم کرد.»
وی افزود: «اگر با همت صنف مدیران مسئول مطبوعات، بتوانیم شبکهای جدید و گسترده برای توزیع مطبوعات به وجود آوریم و این شبکه را به صورت مویرگی به شهرستانها، شهرهای کوچک و روستاها تسری دهیم، بخش مهمی از هزینههای توزیع مطبوعات سرشکن خواهد شد و قطعاً بر قیمت تمام شده مطبوعات تأثیر خواهد گذاشت.»
معاون مطبوعاتی اظهار داشت: «اقدام مهم بعدی، تأسیس سامانه اینترنتی اشتراک مطبوعات است؛ طراحی سایت این سامانه رو به اتمام است و با راهاندازی آن برای مشترکان تمامی نشریات از ماهنامه به بالا، امکان اعطای تخفیف 50 درصدی از محل 10 درصد اعتبار یارانه مطبوعات فراهم خواهد شد.»
وی افزود: «تجربه اولیه این اقدام در نمایشگاه مطبوعات سال گذشته و با توزیع بنهای مطبوعات صورت گرفت که 500 میلیون تومان خرید از نمایشگاه، حاکی از موفقیت این تجربه بود و در سال جاری نیز بنا داریم برای همه خبرنگاران مطبوعات، امکان اشتراک رایگان یک نشریه ( از ماهنامه به بالا ) به انتخاب خود آنان را به عنوان تسهیلات فرهنگی ویژه این قشر فراهم آوریم.»
محمدزاده تصریح کرد: «با توجه به ثبتنام قریب به 8 هزار خبرنگار در سامانه سمان، این فرایند به 8 هزار اشتراک رایگان خواهد انجامید که هزینه آن را وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی خواهد پرداخت.»
575717