به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بر اساس گزارشها، چین ممکن است تحویل جنگندههای رادارگریز J-۳۵A به پاکستان را تسریع کند. گفته میشود اسحاق دار، وزیر خارجه و معاون نخستوزیر پاکستان، بلافاصله پس از «عملیات سیندور»، طی سفری به چین، جزئیات لجستیکی و تأمین مالی قرارداد جنگنده J-۳۵ را نهایی کرده است.
با این حال، اینکه آیا چین میتواند تولید و تحویل جنگندهای را که بهتازگی وارد فاز تولید شده، سرعت بخشد یا نه، هنوز محل تردید است. طبق زمانبندی اولیه، تحویل این جنگنده برای سال ۲۰۲۹ پیشبینی شده بود.
این پرسش مطرح است که پاکستان، کشوری با بحران اقتصادی شدید و وابسته به کمکهای صندوق بینالمللی پول، چگونه توانایی پرداخت هزینه چنین جنگندههای گرانقیمتی را خواهد داشت؟ آیا چین این جنگندهها را بهصورت هدیه و با هدف تحت فشار قرار دادن هند از چند جبهه در اختیار پاکستان میگذارد؟ یا همانطور که برخی میگویند، ممکن است با ۵۰ درصد تخفیف ارائه شود؛ بهعنوان پاداشی برای نمایش موفقیتآمیز جنگندههای چینی (مانند J-۱۰CE و JF-۱۷) و موشکهای هوایی PL-۱۵ در جریان عملیات سیندور؟
جنگنده نسل پنجم چیست و چرا هند به آن نیاز دارد؟
نسل پنجم جنگندهها با F-۲۲ Raptor محصول لاکهید مارتین/بوئینگ در سال ۲۰۰۵ معرفی شد. این هواپیماها از ابتدا برای نبردهای شبکهمحور طراحی شدهاند و از ویژگیهای کاهش چشمگیر امضاهای راداری، حرارتی و صوتی برخوردارند.
ویژگیها شامل:
-
رادارهای چندکاره AESA با احتمال رهگیری پایین توسط دشمن
-
سنسورهای پیشرفته برای آگاهی محیطی ۳۶۰ درجه
-
الکترونیک پرسرعت و ارتباطات داخلی فیبر نوری
-
طراحی آیرودینامیک برای کاهش سطح مقطع راداری (RCS)
-
سلاحها در محفظه داخلی حمل میشوند برای حفظ رادارگریزی
-
مانورپذیری بالا با رانش برداری و قابلیت پرواز سوپرکروز
هزینهها نیز بسیار بالا است:
-
F-۲۲ حدود ۲۲۷ میلیون دلار
-
F-۳۵ بهطور متوسط ۹۵ میلیون دلار (بسته به نسخه)
پیشرفتهای نسل ششم جنگندهها
فناوریهای نسل ششم شامل موارد زیر است:
-
یکپارچگی کامل دادهها و قابلیتهای دیجیتال پیشرفته
-
رادارهای جدید با ترانزیستورهای GaN
-
پشتیبانی از مأموریتهای سرنشیندار و بدون سرنشین
-
توانایی کنترل «بالوفادارها» (Loyal Wingmen) و ازدحام پهپادها
-
سامانههای تسلیحاتی انرژی هدایتشونده (لیزری)
-
نمایشگرهای تمام مجازی و کلاهخودهای واقعیت افزوده با دید ۳۶۰ درجه
-
ادغام کامل با شبکههای اطلاعاتی فضایی و زمینی برای تصمیمگیری در لحظه
هواپیماهای نسل ششم طراحی ماژولار دارند و قابلیت تعویض اجزای کلیدی را در چند ساعت دارند.
وضعیت دیگر برنامههای نسل ششم
-
F-۴۷ آمریکا:
جنگنده نسل ششم نیروی هوایی آمریکا که در ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۰ بهصورت محرمانه ساخته و پرواز داده شد. در مارس ۲۰۲۵، ترامپ اعلام کرد F-۴۷ مرکز اصلی پروژه NGAD خواهد بود و ساخت آن به بوئینگ سپرده شد. این هواپیما جانشین F-۲۲ خواهد شد و تا پایان دهه وارد خدمت میشود. -
GCAP (برنامه جنگنده مشترک):
پروژه مشترک انگلستان، ژاپن و ایتالیا برای تولید جنگنده نسل ششم. پرواز آزمایشی در سال ۲۰۲۷، ورود به خدمت در ۲۰۳۵. هند به پیوستن به این پروژه دعوت شده است. -
FCAS (سیستم هوایی آینده):
پروژه مشترک فرانسه، آلمان و اسپانیا. جنگنده نسل ششم با همکاری داسو، ایرباس و ایندرا. پرواز آزمایشی در ۲۰۲۷، ورود به خدمت در ۲۰۴۰.
Su-۵۷ روسیه و مشارکت نافرجام هند
Su-۵۷ روسی که از پروژه مشترک هند و روسیه برای ساخت جنگنده نسل پنجم (FGFA) سرچشمه گرفت، پس از خروج هند در سال ۲۰۱۸، بهصورت مستقل ادامه یافت. نسخه صادراتی آن، Su-۵۷E، در نمایشگاه MAKS-۲۰۱۹ رونمایی شد. تاکنون حدود ۴۲ فروند تولید شده و سفارش ۳۰ فروند دیگر نیز داده شده است.
جنگنده نسل پنجمی هند: AMCA
-
طراحی: سازمان توسعه هوانوردی (ADA)
-
ساخت: مشارکت HAL و بخش خصوصی هند
-
هزینه توسعه: حدود ۱۵ هزار کرور روپیه (معادل ۲ میلیارد دلار)
در مارس ۲۰۲۴، هیئت امنیتی دولت هند مجوز توسعه نمونه اولیه را صادر کرد. تولید انبوه از سال ۲۰۳۵ آغاز خواهد شد.
توسعه AMCA در دو مرحله انجام میشود:
-
Mk-۱: تمرکز بر ساخت داخلی
-
Mk-۲: ویژگیهای پیشرفته مانند رادارگریزی بیشتر، جنگ الکترونیک، موتور با رانش برداری، سلاحهای انرژی هدایتشونده و هوش مصنوعی
در آینده، AMCA جایگزین Su-۳۰MKI خواهد شد.
منبع: eurasiantimes
۲۲۷۲۲۷