هرچند هنوز اولین ماه از سال جدید نیز به پایان نرسیده است اما حرف و حدیث‌ها و اظهارنظرها درباره میزان افزایش حقوق سال 91 بازنشستگان از اسفند سال گذشته مطرح شده بود .

زهرا تالانی:آنها این توقع را هم از دولت و مجلس دارند که در تصمیم‌گیری برای میزان افزایش حقوق امسال بازنشستگان حتما نرخ تورم را در نظر گرفته و بی‌تفاوت از کنار دغدغه‌ها و نگرانی‌های بازنشستگان نگذرند.
علی اکبر خبازها، مدیرعامل کانون بازنشستگان تامین اجتماعی در این باره معتقد است که با توجه به پیشنهاد دولت برای افزایش 15 درصدی حقوق کارمندان دولت در سال جاری، امیدواریم میزان افزایش حقوق بازنشستگان کشوری نیز از این پیشنهاد تبعیت کند.
گفت وگوی خبرآنلاین با مدیرعامل کانون بازنشستگان تامین اجتماعی را می خوانید:


میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شده است؟
مطابق ماده 96 سازمان تامین اجتماعی نرخ افزایش حقوق ها باید بر اساس نرخ تورم باشد و معمولا افزایش نرخ تورم باید بر افزایش حقوق ها به خصوص دستمزد کارگران تاثیر داشته باشد.اما تا کنون که این قانون اجرا نشده است.مثلا در سال 89 حقوق بازنشستگان با وجود تورم 5/12 درصدی، شش درصد افزایش یافت و سال گذشته هم افزایش 10درصدی حقوق آنها، کمتر از نرخ تورم بود.


شما چقدر پیشنهاد داده اید؟
اقتصاددانان پیش بینی کردند که نرخ تورم تا پایان سال 91 به بیش از 20 درصد برسد به همین دلیل هم تقاضای جامعه بازنشستگان این است که دستمزدهای سال آینده مطابق همین نرخ افزایش یابد و این پیشنهاد از سوی کانون عالی بازنشستگان اعلام شده است. از طرفی با توجه به پیشنهاد دولت برای افزایش 15 درصدی حقوق کارمندان دولت در سال جاری، امیدواریم میزان افزایش حقوق بازنشستگان کشوری نیز از این پیشنهاد تبعیت کند.
امیدواریم حقوق بازنشستگان به میزان نرخ تورم واقعی افزایش یابد چرا که این قشر از جمله اقشاری هستند که معمولا به جز حقوق ماهیانه خود درآمدی ندارند و البته خرج و مخارج آنان به دلیل داشتن فرزند و خانواده بیش از اقشار دیگر است.


در این زمینه با وزیر کار هم صحبت کردید؟
بله. رایزنی‌هایی در این باره با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین مدیرعامل جدید صندوق تامین اجتماعی انجام شده،و قول‌های امیدوارکننده‌ای داده شد که میزان افزایش حقوق امسال بازنشستگان تامین اجتماعی تا حد امکان به رقم پیشنهادی ما نزدیک باشد تا به این ترتیب دغدغه‌های این قشر نیز در این زمینه برطرف شود.


سال قبل 6 ماه طول کشید تا این اضافه حقوق پرداخت شود.امسال پیش بینی شما چه زمانی است؟
به نظرم هرگونه تصمیم‌گیری برای افزایش حقوق‌های امسال قطعا تا اردیبهشت اجرایی شود.
47232

 

منبع: خبرآنلاین