تینا مزدکی_شاید در آیندهای نهچندان دور، بستههایی که از آمازون سفارش میدهید نه توسط انسان، بلکه با یک ربات انساننما درب منزلتان تحویل داده شود. آمازون در حال توسعه نرمافزار هوش مصنوعی است که به رباتها امکان میدهد نقش مأموران تحویل بسته را ایفا کنند؛ این رباتها در ونهای برقی ساخت ریویان مینشینند و در مقصد، از خودرو پیاده میشوند و بستهها را تحویل میدهند.
بر اساس گزارشهای موجود آمازون بهزودی آزمایشهای میدانی این رباتها را در یک مرکز تازهتأسیس آغاز خواهد کرد. این مرکز که در یکی از دفاتر آمازون در سانفرانسیسکو واقع شده، فضای داخلیای در ابعاد یک کافه دارد و در آن، یک ون ریویان بهصورت آزمایشی تعبیه شده است. هدف از این مرکز، آموزش رباتهایی است که بتوانند در پشت این خودروهای الکتریکی سوار شده و هنگام رسیدن به مقصد، بهصورت خودکار از آن خارج شوند و بستهها را به دست مشتری برسانند.
این تحول همزمان با اعلام راهاندازی یک تیم تازه در آمازون صورت گرفته است. تیمی که مأمور توسعه فناوریهای هوش مصنوعی برای رباتهایی است که در مراکز لجستیک و توزیع آمازون فعالیت میکنند.
آمازون پیش از این نیز انواع مختلفی از رباتهای خودکار را در انبارهای خود بهکار گرفته بود، از جمله یک پروژه آزمایشی با ربات انساننمای «Digit» محصول شرکت Agility Robotics؛ رباتی که در ابتدا برای نشستن در پشت خودروها و تحویل بستهها طراحی شده بود و در حوزههای دیگر لجستیکی نیز کاربرد داشت. اکنون با احداث مرکز آموزشی جدید، آمازون گامی جدیتر برای تحقق همین چشمانداز برداشته است.
گزارشها حاکی از آن است که در این مرکز، انواع مختلفی از رباتهای انساننما مورد آزمایش قرار خواهند گرفت. در حال حاضر، صدها هزار نفر در سراسر جهان در عملیات تحویل بستههای آمازون مشارکت دارند. با این حال، خرید شرکت خودروی خودران Zoox در سال ۲۰۲۰ از سوی آمازون، نشان از تمایل این غول فناوری به خودکارسازی کامل فرآیند تحویل کالا، از انبار تا پشت در خانه مشتری دارد.
منبع: theverge
۵۸۳۲۳