فرزند یادگار امام گفت: تمام رفتارهای امام(ره) تابع یک نظام عقلانیت انسانی است و در تصمیماتش هیچگاه به رمل و خرافه و امور غیرعقلانی متکی نبود.<BR>

به گزارش خبرآنلاين، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در دیدار با کارکنان موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) و موسسات وابسته، با بیان اینکه "سخن گفتن از امام، یک موضوع شخصی نیست"، اظهار كرد: شیعه به هیچ عنوان یک فرد را به عنوان بت، تقدیس نمی‌کند و ما اگر یاد امام را زنده نگه می‌داریم، بخاطر این است که امام یک نماد تمام عیار است؛ نماد استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی؛ چنانچه اگر یاد پیامبر(ص) را مدام در همه‌جا ذکر می‌کنیم، یک مساله فردی نیست.
گزيده سخنان وي را به نقل از پايگاه خبري جماران بخوانيد:
·         همه مصائب در جامعه از منیت‌ها شروع می‌شود. کسانی که در مجموعه‌های منتسب به امام کار می‌کنند، شرعا و قانونا، حق ندارند فردگرایی کنند و باید به این توجه داشته باشند که اگر از امام سخن می‌گوییم، باز بخاطر شخص‌پرستی نیست بلکه بخاطر نگه داشتن پرچم اسلام است.
·         امام نماد چهار عنصر بسیار مهم است؛ اولین عنصر، عقلانیت انسانی است. تمام رفتارهای امام تابع یک نظام عقلانی است. امام هیچگاه به رمل و خرافه اتکا نکرد. در میان علما، کسانی بودند که با استخاره و خواب‌نما شدن، حرکت می‌کردند. این مساله، در میان دینداران پررنگ‌تر است. افرادی که دیندارتر هستند در این مورد، رگه‌های پررنگ‌تری هم دارند اما رفتارهای امام در هیچ‌کجا، تابع این فاکتورها نیست. امام حتی در شب عملیات‌ها نیز استخاره را رد می‌کردند. پرواز امام یک حادثه بسیار مهم است اما امام برای این پرواز مهم، استخاره نمی‌کنند. ایشان حوزه مشاورانی دارند و با مشورت و بدون اتکا به امور غیر عقلانی ، تصمیم می‌گیرند.
·         عقلانیت با توکل و دعا منافات ندارد. انسان وقتی از طریق عقلانی به تصمیم رسید، آنگاه توکل می‌کند و به بزرگان دین متوسل می‌شود، همچنان که از خداوند همواره می‌خواهد که تصمیم صحیح را برای او پدید آورد. پس دعا در طول رفتار عقلانی است.
·         امام اخلاقی زندگی کرد و هرگز پا روی اخلاق نگذاشت. امام هیچ وقت بخاطر هدف، چیزی را توجیه نکرد. وقتی منیت انسان آغاز می شود، کار به ضداخلاق می‌کشد. منیت انسان را به سقوط اخلاقی می‌کشاند. امام قبل از هر چیز یک معلم اخلاق و یک عارف است و کسی است که منیت را در خویشتن نابود کرده است. رذایل اخلاقی دروغ، تهمت، غیبت، کینه، حقد و حسد را در خود از بین برده است.
·         در گوشه‌گوشه رفتارهای سیاسی امام از سال 42، آنچه اساسا بروز و ظهور دارد، وحدت است. اینکه جامعه، چندپاره نشود و اینکه همه، "ما" بشوند. یادمان باشد "همه با هم"، شعار امام بود. باید "همه با هم" باشیم تا "من و تو" پیدا نشود. اگر بخواهیم امام را بشناسیم و گرفتار نگاه کاریکاتوری نشویم، باید به این چهار عنصر توجه کنیم. کاریکاتور رنگی از واقعیت دارد اما تمام حقیقت نیست. در کاریکاتور تناسب‌ها به هم می‌ریزد.
·          امام فقیهی است که اخلاق را در رفتارهای خود رعایت می‌کند و در تصمیم‌گیری‌ها به عقلانیت اتکا دارد و به عنوان یکی از مهمترین امور راهبردی به وحدت ملی تکیه می‌کند.
/2929
منبع: خبرآنلاین