ایسنا نوشت:

 آمريكا در اظهاراتي مداخله‌جويانه از ايران خواست با امارات درباره جزاير سه‌گانه ايراني وارد مذاكره شود.
خبرگزاري فرانسه گزارش داد: مارك تونر، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا گفت كه آمريكا از حل مسالمت‌آميز موضوع جزاير سه‌گانه حمايت مي‌كند و از درخواست امارات مبني بر اينكه اين مساله از طريق گفت‌وگو در ديوان بين‌المللي دادگستري حل شود حمايت كرد. آمريكا تلاش‌هاي امارات در اين راستا را تحسين مي‌كند و از ايران مي‌خواهد به ابتكار امارات براي حل اين مساله از طريق مذاكرات مستقيم پاسخ مثبت دهد.
وي ادعا كرد: ‌اقداماتي نظير سفر محمود احمدي‌نژاد، رييس‌جمهور ايران به جزيره ابوموسي فقط تلاش‌ها براي حل اين مساله را دشوار مي‌سازد.
بنا بر گزارش آسوشيتدپرس، كشورهاي عرب حاشيه خليج‌فارس در بيانيه‌اي كه در پايان نشست دوحه منتشر كردند در اظهاراتي مداخله‌جويانه سفر احمدي‌نژاد به جزيره ايراني ابوموسي را "مغاير با سياست‌هاي حسن همجواري خواندند". آنها از ايران تقاضا كردند كه "به درخواست‌هاي امارات براي يافتن راه‌حل صلح‌آميز و منصفانه از طريق مذاكرات يا توسل به يك داوري بين‌المللي" پاسخ دهد.
اين اظهارات مداخله‌جويانه و حمايت آمريكا از آن در حالي است كه علي‌آكبر صالحي، وزير امور خارجه درباره ادعاهاي اخير امارات در قبال جزاير ايران گفت: ما به دنبال اين هستيم كه بهترين روابط را با همسايگان خود داشته باشيم و اين از اولويت‌هاي سياست خارجي ماست. تمام تلاش‌مان اين است كه بتوانيم مشكلات را با همسايگان به حداقل برسانيم. خوشبختانه اقدامات خوبي با بيشتر همسايگان‌مان شروع شده است.
/2929
منبع: ایسنا

برچسب‌ها