به گزارش خبرآنلاین، حادثه واژگونی اتوبوس در گردنه موک، محور کوار – فیروزآباد فارس، که به جان باختن و مصدومیت شماری از مسافران منجر شد، یکی از اصلیترین موضوعات نشست خبری مدیرکل راهداری این استان بود.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای فارس، در توضیح این حادثه گفت: استان فارس با بیش از ۱۵۰ شرکت مسافربری فعال ظرفیت بالایی در حوزه حملونقل دارد اما اتوبوس حادثهدیده بر اساس مجوز تنها مجاز به جابهجایی ۴۸ مسافر بههمراه راننده بود. او افزود: بر اساس آمار اولیه اورژانس، هفت کودک زیر پنج سال بدون بلیت در آغوش مادران حضور داشتند که طبق قانون نیاز به تهیه بلیت نداشتند.
علیرضا امیری بیان کرد: بررسیها نشان داد این اتوبوس ساعت پنج صبح با ۱۰ مسافر از شهر اوز حرکت کرده اما در میانه مسیر در قیر و کارزین مسافرانی بدون رعایت ضوابط سوار کرده و نهایتاً در گردنه موک دچار حادثه شد. به گفته او، کمیسیونهای مربوط بر اساس قانون تخلفات شرکتهای حملونقل را رسیدگی میکنند و برای این شرکت یک سال تعطیلی در نظر گرفته شد.
وی افزود: ایمنی اتوبوس از نظر فنی بررسی شده بود اما پس از وقوع حادثه مواردی آشکار شد که با چشم قابل مشاهده نبود و عامل اصلی وقوع این حادثه فرسودگی ناوگان بود. او با تأکید بر اینکه جاده هیچ مشکل خاصی نداشت، اظهار داشت: تحریمها و عدم واردات ناوگان جدید اتوبوسی موجب شده حوادثی از این دست رخ دهد و تا زمانی که تزریق ناوگان تازه به سیستم انجام نشود، نمیتوان به طور کامل مانع بروز چنین اتفاقاتی شد.
مدیرکل راهداری فارس در ادامه نشست با اشاره به سایر موضوعات حوزه حملونقل، از رشد ۱۰ درصدی جابهجایی کالا و ۱۱ درصدی جابهجایی مسافر در چهار ماه نخست امسال خبر داد. او گفت: استان فارس رتبه نخست کشور در جابهجایی زائران اربعین را دارد و در سال جاری نیز با وجود کمبود اتوبوس، با همکاری بخش خصوصی مدیریت مناسبی در این حوزه انجام شد.
امیری همچنین رفع ۹۰ نقطه حادثهخیز در جادههای استان، برنامهریزی برای عبور و مرور عشایر، توسعه سامانههای هوشمند راهداری، بهبود ورودی و خروجیهای شیراز و پیگیری مطالبات صنفی رانندگان را از دیگر اقدامات این اداره کل عنوان کرد.
48