فروش هواپیمای GT4، پیشرفته‌ترین هواپیمای خصوصی جهان آغاز شده است. این هواپیمای پیشروی هیبریدی از الکتریسیته برای پرواز استفاده می‌کند و بسته باتری یون‌لیتیوم آن توسط یک موتور بنزینی شارژ خواهد شد.

محبوبه عمیدی: Volta Volaré پذیرش درخواست‌های خرید برای هواپیمای اختصاصی خود را که یک نمونه هیبریدی با گنجایش 4 سرنشین و از نظر تکنولوژیکی پیشرفته‌ترین هواپیمای خصوصی جهان به شمار می‌رود، آغاز کرده است. این هواپیمای الکتریکی تنها زمانی که شارژ باتری‌های یون لیتیوم آن در هنگام پرواز به زیر 25درصد برسد با استفاده از موتور بنزینی مسیر را ادامه خواهد داد.  

به گزارش گیزمگ و مطابق اعلام سازندگان این هواپیما، در اختیار داشتن یک فروند GT4 بسیار‌ مقرون‌به‌صرفه است، چون بخش متحرک موتور آن تنها یک قسمتی بوده و به همین دلیل در هزینه‌های تعمیرات و نگهداری آن تا 10 برابر هواپیماهای دیگر صرفه‌جویی خواهد شد.

مشخصات فنی و عملیاتی این هواپیما به شرح زیر اعلام شده است:

طی مسیر تا برخاستن از زمین: 430 متر

نرخ اوج‌گیری: 550 متر در هر دقیقه

طی مسیر زمینی حین فرود: 460 متر

سرعت ثابت: 160 گره معادل 296 کیلومتربرساعت

سقف پرواز: تا ارتفاع 2400پایی معادل 730 متر

سرعت نهایی در سطح دریا: 310 گره معادل 574 کیلومتربرساعت

حداقل سرعت: 65 گره معادل 120 کیلومتربرساعت

سرعت فرود: 75 گره معادل 139 کیلومتربرساعت

پل پیترسون مدیرعامل Volta Volaré می‌گوید: «موتور الکتریکی GT4 از ترکیب هسته دو موتور کوچک‌تر ساخته شده و در فضایی که با آلومینیوم آب‌بندی شده، جاسازی شده است. حداکثر قدرت این موتور 600 اسب‌بخار است و می‌تواند در سرتاسر پرواز به تولید قدرتی معادل 300 کیلووات ادامه دهد».

ذخیره نیروی مورد نیاز این موتور به عهده بسته بزرگی از باتری یون لیتیوم است که از 236 سلول تشکیل شده و با 408 کیلوگرم وزن بخش قابل‌توجهی از وزن خالص 1179 کیلوگرمی این هواپیما را تشکیل می‌دهد. این باتری به وسیله یک موتور بنزینی 1.5  لیتری که توسط مخزنی به گنجایش 105 لیتر تغذیه می‌شود، شارژ مجدد خواهد شد. مجموعه این انرژی‌ها می‌تواند به GT4 اجازه دهد 1852 کیلومتر را بدون توقف پرواز کند. از انجاکه هزیه انرژی الکتریکی بسیار کمتر از سوخت‌های رایج است، می‌توان هزینه پرواز را به شدت کاهش داد و برای مثال مسافت 320 کیلومتری تهران تا رشت را طی 40 دقیقه و با صرف حداکثر 20 دلار (حداکثر 40هزار تومان) برای هر نفر انجام داد. این در حالی است که فقط هزینه سوخت نامناسبی مانند گازوئیل برای چنین مسافتی حداقل 4 برابر این مقدار است.

شکل خمیده بال‌ها و بالچه‌هایی که با زاویه های مختلف تعبیه شده‌اند همراه دماغه عجیب هواپیما به آن ظاهری داده که به نظر می‌رسد از آینده آمده است اما در طراحی بدنه هواپیما و پنجره‌ها همان طرح‌های قدیمی به کار گرفته شده‌اند. پرداخت نهایی بدنه متالیک و فیبرکربنی GT4 با دست انجام شده و ظاهر متفاوت آن با پره‌های انتهایی کامل شده است.

فضای داخلی این هواپیما هم مانند ظاهر آن پیشرفته است. در این فضا از شیشه‌های لمسی و یک سیستم بصری مصنوعی استفاده شده تا مسافران در هنگام حرکت بتوانند سرگرم باشند. صفحات نمایشی که جمع می‌شوند، میزهای تاشو و ابزارهای سرگرمی که نیاز به پریز یا یو.اس.بی دارند، همگی در اختیار سرنشینان قرار خواهند گرفت تا گذشت زمان را کمتر حس کنند.

از این هواپیمای اختصاصی که 495هزار دلار قیمت‌گذاری شده 11 فروند برای خرید در سال جاری باقی‌مانده و 36 فروند نیز سال آینده میلادی تولید خواهد شد.

53273

منبع: گیز مگ

برچسب‌ها