تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۰

ایرج قادری بازیگر، کارگردان و تهیه کننده سینمای ایران پس از یک دوره طولانی جدال با سرطان برای همیشه چشم‌هایش را به روی زندگی بست.

 به گزارش خبرآنلاین، خبر درگذشت این بازیگر سینما شب گذشته اعلام شد، اما کادر پزشکی بیمارستان مهراد تهران بارها این خبر را تکذیب کردند، در نهایت صبح امرز 17 اردیبهشت بالاخره خبر فوت این هنرمند سینمای ایران را تایید کردند.
 قادری در سال‌های اخیر با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کرد و از فروردین سالجاری در بیمارستان مهراد تهران بستری شده بود.
 او که سال 1314 در تهران به دنبا آمده بود، طی هفته‌های گذشته در کما بود و از چند روز پیش ملاقات با او ممنوع شد.
 این کارگردان و تهیه کننده سینما که تحصیلاتش را در رشته پزشکی و داروسازی ناتمام گذشته بود، برای نخستین بار در فیلم «چهار راه حوادث» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان بازی کرد. 
قادری طی سال‌های فعالیتش در بیش از 70 فیلم به عنوان بازیگر مقابل دوربین رفت. در کارنامه کاری او کارگردانی بیش از 40 فیلم سینمایی نیز دیده می‌شود.
 آخرین فیلم این کارگردان «شبکه» نام دارد که همچنان در انتظار نوبت اکران است. از دیگر فعالیت های ایرج قادری می‌توان به نگارش 5 فیلمنامه و تهیه کنندگی 9 فیلم اشاره کرد.
 محمدرضا گلزار یکی از بازیگران سینمای پس از انقلاب است که برای نخستین بار در فیلمی از ایرج قادری(سام و نرگس) حضور مقابل دوربین را تجربه کرد. 
اولین فیلم ایرج قادری پس از انقلاب «دادا» بود که در سال 1361 ساخته شد.  او پس از ساخت فیلم های «برزخی ها»(1361) و «تاراج»(1363) ده سال فعالیت نکرد و در سال 1373 با ساخت فیلم «می خواهم زنده بمانم »به دنیای سینما برگشت. از سال 1373 به بعد ایرج قادری 11 فیلم ساخت. «نابخشوده»، «طوطیا»، «سام و نرگس»، «محاکمه» و ... از جمله آثار این کارگردان در دهه‌های 70 و 80 شمسی هستند.
5757
 
منبع: خبرآنلاین
"