به گزارش خبرنگارخبرآنلاین گیلان هادی حقشناس، استاندار گیلان و تحلیلگر مسائل سیاسی و اقتصادی در گفتوگو با «اعتماد» در خصوص اظهارات اخیر رییسجمهور پیرامون ظرفیتهای خاص هر استان برای توسعه میگوید: «همانطور که آقای رییسجمهور گفته هر استانی در ایران ظرفیتهای خاص خود را دارد و باید نوع متفاوتی از مدیریت و تصمیمسازی درخصوص آن اعمال شود. با توجه به محدودیت منابع به اجبار باید از منابع بخش خصوصی برای توسعه استانها استفاده شود.
به عنوان مثال در گیلان بحث توسعه گردشگری، اقتصاد دریامحور و توسعه ترانزیتی و فرودگاهی وجود دارد. هر کدام از این ظرفیتها در صورت تحقق میتواند به اقتصاد کلان کشور کمک کند.» او ادامه میدهد: «به عنوان مثال فرودگاه رشت شاخصها و ویژگیهایی دارد که میتواند به عنوان هاب منطقه به کار گرفته شود. به جای اینکه استانهای همجوار گیلان برای پروازهای خارجی خود، ناچار به حضور در فرودگاه امام (ره) تهران شوند، میتوانند از طریق فرودگاه رشت، سفرهای خود را برنامهریزی کنند. من به عنوان استاندار اگر بخواهم از ایرلاین خطوط هوایی خارجی استفاده کنم، به اجبار باید از سازمانهای مسوول این امر در تهران مجوزهایی بگیرم. اینطور نیست که تمام اختیارات برای توسعه استانی در اختیار مسوولان استانی باشد. در نمونه دیگر اگر بخواهم از بنادر گیلان برای رونق تجارت استفاده کنم مجوزها باید از پایتخت اخذ شود.» حقشناس یادآور میشود: «مثلا ۱۰درصد کل مرغ مصرفی ایران در گیلان تولید میشود، اما استاندار نمیتواند دان مورد نیاز مرغداریهای استان را وارد کند! برای وارداتدان مرغداریها باید ثبت سفارش و السی در قالب یک روند بروکراتیک طولانی انجام شود.
هم ثبت سفارش و هم السی در اختیار وزارت صمت و بانک مرکزی است! در نمونه دیگر اگر بخواهم در حوزه توسعه کشتیرانی استان اقداماتی صورت بدهم، اختیارات آن در حیطه تصمیمات استانی گیلان نیست و باید از مرکز دستورات لازم صادر شود. چون در روند توسعه اقتصادی بحث زمان و سرعت مهم است، این روند بروکراتیک برای اخذ مجوزها، باعث اتلاف منابع و ظرفیتهای بسیاری میشود و روند توسعه را به تاخیر میاندازد.» حقشناس با اشاره به سفرهای گردشگری به گیلان و فقدان ظرفیتهای ویژه گردشگری و حمل و نقل و… میگوید: «در تعطیلات اخیر، ترافیک به سمت گیلان به بیش از ۲۹کیلومتر رسید. بسیاری از مسافران بیش از ۱۴ساعت پشت ترافیک ماندند. اگر من به عنوان استاندار، راهآهن مطمئنی با ۲۰ تا ۳۰واگن داشتم و مسافران را از رشت به تهران و بالعکس میرساندم، ارزش افزوده بسیاری نصیب استان میشد و مردم هم از رفاه و آسایش بیشتری بهرهمند میشدند. مردم که برای ماشینسواری به شمال نمیآیند، بلکه برای استفاده از دریا و سایر شاخصهای گردشگری استان راهی این منطقه میشوند. اما چون زیرساختهای حمل و نقل، اسکان، تغذیه و… فراهم نیست با مشکلات عدیدهای روبهرو هستند.» استاندار گیلان با اشاره به اینکه آقای رییسجمهور راهبرد درستی انتخاب کرده و نباید در اجرای آن تردیدی کرد، تاکید میکند: «مجموع ظرفیتهای استانهای شمالی کشور از منظر مساحت و ظرفیتهای تولیدی و… معادل بسیاری از کشورهای جهان است.
اما قوانین بالادستی گاهی این اختیار را نمیدهد تا تمام تصمیمات توسعهای در داخل استانها اتخاذ شود. در نتیجه روند اجرای کارها کند میشود. من هم معتقدم در مقطعی نیستیم که همه کارها را بتوان با منابع دولتی و با سیاستگذاریهای متمرکز انجام داد. به اجبار ناچاریم به سمت منابع بخش خصوصی با سرمایهگذاری خارجی برویم که آن هم به اختیارات خاص خود نیاز دارد.» او یادآور میشود: «اگر من به عنوان استاندار گیلان در گرفتن منابع دولتی محدودیت دارم، پس برای جذب منابع بخش خصوصی و منابع خارجی نیاز به اختیارات بیشتری دارم.» حقشناس در پاسخ به این پرسش «اعتماد» که تصمیمگیری در این زمینه آیا نیاز به قانون مجلس دارد یا تصمیم دولت کافی است، میگوید: «مجموعه اتفاقاتی که رخ داده و ایراداتی که رییس مجلس و سایر نهادها نسبت به تفویض اختیارات دولت به استانها گرفتهاند، ضرورت اصلاح قانون در این زمینه را یادآور میسازد. بنابراین برای بهبود شاخصهای توسعه استانی باید لایحهای راهی مجلس شود تا در قالب تصویب قانون زمینه برای توسعه متوازن استانی فراهم شود