در دیدار جمعی از مدیران و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس با امام جمعه شیراز، ضمن ارائه گزارشی از دستاوردها و برنامه‌های فرهنگی اخیر، آیت‌الله لطف‌الله دژکام بر ضرورت حمایت از مربیان و تقویت نقش کانون در پرورش استعدادهای الهی و شکل‌دهی شخصیت نسل آینده تأکید کرد.

به‌گزارش خبرآنلاین، در ۳۰ شهریور ۱۴۰۴، جمعی از مربیان، کارشناسان و مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس با حضور در دفتر امام جمعه شیراز، با آیت‌الله لطف‌الله دژکام دیدار و گفت‌وگو کردند. 
در این نشست که با هدف مرور عملکرد تابستانی کانون و تبیین برنامه‌های فرهنگی و تربیتی سال تحصیلی جدید برگزار شد، حاضران گزارشی از دستاوردها، طرح‌ها و اقدامات شاخص کانون در ماه‌های اخیر ارائه دادند.

علی خواجه‌نژادیان، مدیرکل کانون پرورش فکری فارس، در این دیدار با اشاره به عملکرد تابستانی مراکز فرهنگی در شرایط خاص موسوم به "جنگ دوازده‌روزه"، گفت که با وجود فضای بحرانی، فعالیت مراکز نه‌تنها متوقف نشد، بلکه رشد ۴۰ درصدی در تعداد اعضا و میزان امانت کتاب نسبت به مدت مشابه سال قبل ثبت شد. به گفته وی، این آمار بیانگر پویایی مراکز، تعهد مربیان و اعتماد خانواده‌ها به برنامه‌های فرهنگی و تربیتی کانون است. خواجه‌نژادیان تأکید کرد این تداوم فعالیت، نشان‌دهنده پایبندی کانون به مأموریت خود در تربیت نسلی مقاوم، آگاه و مسئولیت‌پذیر حتی در شرایط بحرانی است.

وی در ادامه با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید، از اجرای طرح ملی «تقویت مهارت خوانش» در استان فارس خبر داد و توضیح داد که این طرح به‌صورت آزمایشی در ۲۰۰ کلاس درس اجرا خواهد شد. هدف اصلی این برنامه ارتقای سواد پایه، بهبود مهارت درک مطلب و افزایش انگیزه مطالعه در بین کودکان و نوجوانان است. او همچنین از اجرای طرح «کانون‌یاران» به‌عنوان طرحی مکمل یاد کرد که با هدف ارتباط‌گیری مستمر با مدارس، از طریق نمایندگان فرهنگی در مدارس، زمینه گسترش فعالیت‌های فرهنگی کانون را در فضای آموزشی فراهم می‌کند.

بخش دیگری از سخنان مدیرکل کانون فارس به پیوند مفاهیم دینی، اخلاقی و هنری در فرآیند تربیت کودک اختصاص داشت. وی از اجرای یک دوره آموزشی ده‌جلسه‌ای با محوریت مفاهیم نهج‌البلاغه در مرکز شماره یک شیراز خبر داد و گفت این برنامه تلاش دارد مفاهیم عمیق اخلاقی و تربیتی را با زبانی کودکانه و قابل فهم، برای نسل کودک و نوجوان بازگو کند. خواجه‌نژادیان در ادامه به برنامه‌ای نوآورانه در حوزه قصه‌گویی دینی اشاره کرد و افزود: با استفاده از ظرفیت معنوی ائمه جمعه و روایت آن‌ها از قصه‌های دینی، می‌توان روایتی شیرین و اثرگذار برای انتقال مفاهیم اعتقادی به کودکان فراهم کرد. به گفته وی، مشارکت امام جمعه موقت ارسنجان در یکی از این برنامه‌ها منجر به کسب رتبه بین‌المللی در جشنواره قصه‌های نود ثانیه‌ای شد که الگویی موفق از پیوند دین و هنر در تربیت نسل آینده محسوب می‌شود.

در ادامه، مدیرکل کانون فارس از افتتاح قریب‌الوقوع «باغ علم کودک» خبر داد. وی با اشاره به حمایت سازمان برنامه و بودجه در راه‌اندازی این مرکز، آن را گامی مهم در تلفیق آموزش علمی و تربیت دینی کودکان دانست و تأکید کرد که باغ علم کودک در راستای تحقق تربیت متوازن در زیست‌بوم فرهنگی استان طراحی شده است.

پس از ارائه این گزارش، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، امام جمعه شیراز، با استناد به آیه شریفه «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ»، بر اهمیت شناخت استعدادهای الهی انسان به‌ویژه در دوره کودکی تأکید کرد و گفت: انسان با بالاترین قابلیت‌ها آفریده شده و وظیفه نهادهای تربیتی فراهم‌سازی بستر رشد این سرمایه خدادادی است. وی با قدردانی از تلاش‌های انجام‌شده در کانون، خواستار تعامل پیوسته و متعهدانه میان این نهاد و سایر نهادهای فرهنگی و دینی شد و افزود که این همکاری می‌تواند نقش مهمی در توسعه فرهنگی جامعه ایفا کند.

امام جمعه شیراز در ادامه با اشاره به سوابق همکاری خود با کانون پرورش فکری جهرم، به دو موضوع کلیدی  رسیدگی به مسائل معیشتی مربیان در چارچوب عدالت اجتماعی، و ، لزوم توجه ویژه به نقش تربیتی کانون در شکل‌دهی شخصیت کودکان اشاره کرد. 
وی تصریح کرد که با وجود درآمد بالای کشور، ساختار توزیع منابع نیازمند بازنگری است و پیگیری این مطالبات باید در قالب برنامه هفتم توسعه و با همراهی نمایندگان مجلس انجام شود. آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه مشکلات معیشتی نباید مانع ایفای نقش فرهنگی مربیان شود، اظهار داشت که کانون باید بتواند نقش خود در رشد فکری، رفتاری و شخصیتی کودکان را برای افکار عمومی به‌درستی تبیین کند؛ چرا که این شفاف‌سازی، بخشی از مأموریت «جهاد تبیین» است که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند.

او در ادامه سخنان خود، تربیت کودک را فرآیندی چندلایه دانست که نباید تنها به تفکر محدود شود، بلکه ابعاد شخصیتی و رفتاری نیز باید هم‌زمان مورد توجه قرار گیرد. وی اظهار داشت که ابزارهایی همچون بازی و قصه‌گویی در کانون توانسته‌اند این سه حوزه را به‌صورت درونی و منسجم در کودکان نهادینه کنند. آیت‌الله دژکام نماز را نمونه‌ 

ای از تربیت جامع دانست و گفت: این فریضه الهی علاوه بر وجه عبادی، در شکل‌گیری شخصیت و تقویت قدرت انتخاب کودکان در سن تکلیف نقش مهمی دارد؛ و دستیابی کودک به سطحی از آگاهی که بتواند خود انتخاب کند، نتیجه تربیتی بلندمدت و هدفمند است.

نشست با طرح دیدگاه‌ها، دغدغه‌ها و پرسش‌های مربیان ادامه یافت و امام جمعه شیراز با دقت و حساسیت به آن‌ها پاسخ گفت. وی در پایان، با ابراز امیدواری نسبت به حل مسائل و تقویت جایگاه فرهنگی کانون، از برنامه‌ریزی برای بازدید از مراکز کانون پرورش فکری فارس در آینده نزدیک خبر داد. این دیدار با روایت قصه‌ای اخلاقی از سوی آیت‌الله دژکام به پایان رسید؛ قصه‌ای که مانند بسیاری از فعالیت‌های تربیتی کانون، پیام‌هایی از ایمان، امید و انتخاب آگاهانه در خود داشت.