تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۴ - ۱۹:۴۷

تحولات سال‌های اخیر در دنیای دیزاین، موجی از بازطراحی و ساده‌سازی لوگوها را به همراه داشته است.

سی سالگی، چه در زندگی انسان و چه در مسیر یک برند، همواره به‌عنوان نقطه عطفی سرنوشت‌ساز شناخته می‌شود؛ جایی که گذشته‌ای پُرماجرا پشت سر گذاشته شده و افقی روشن و پرهیجان در پیش روی قرار دارد. در چنین مقطعی، خاطرات، آزمون‌ها و تجربه‌ها نه‌تنها به سرمایه‌ای ارزشمند بدل می‌شوند بلکه چراغی می‌گردند برای روشن ساختن راه فردا. این همان بزنگاهی است که بلوغ و پختگی، دستاوردها و افتخارات، ضعف‌ها و کاستی‌ها همگی در کنار... یکدیگر جمع می‌شوند تا تصویری جامع از هویت امروز را شکل دهند.

چرم مشهد نیز اکنون در آستانه چنین لحظه‌ای ایستاده است؛ برندی که از نخستین روزهای تولدش در سال ۱۳۷۵ تاکنون، مسیری پُرفراز و نشیب را در صنعت پیچیده و فوق‌رقابتی مد و فشن پیموده و با تلاش مداوم، نوآوری خستگی‌ناپذیر و پیوندی هوشمندانه با روح زمانه، توانسته جایگاهی پیشرو و الهام‌بخش به دست آورد. این مسیر طولانی، تنها با جسارت، پشتکار و درک عمیق از تغییرات اجتماعی و فرهنگی ممکن بوده است؛ و چرم مشهد نشان داده که درک این روح زمانه و ارائه تفسیرهای خلاقانه از آن، بخشی جدایی‌ناپذیر از ذاتش بوده است.

در این میان، یکی از مهم‌ترین و پایدارترین نمادهای هویت بصری این مجموعه، لوگوی چرم مشهد است؛ نشانی که طی سه دهه گذشته نه‌تنها امضایی مینیمال و بی‌زمان از این برند را بازتاب داده، بلکه همچون روایتگری صادق، پیام اصالت، کیفیت پریمیوم و شخصیت جسور این برند را به مخاطبان منتقل کرده است. اکنون که این مجموعه در آستانه ورود به دهه چهارم فعالیت خود قرار دارد، بهترین زمان است تا بار دیگر به این نشانه بی‌بدیل بنگریم و روایت‌های ناگفته‌ای را مرور کنیم که در پس ظاهر ساده و درخشان آن پنهان شده‌اند؛ روایتی که نشان می‌دهد چرا یک طراحی به ظاهر ساده می‌تواند به نمادی چنین ماندگار و پایدار تبدیل شود.

لوگوی چرم مشهد، تبلور شکوه و تجمل در شمایلی هوشمندانه

لوگوی چرم مشهد که در میانه های دهه ۱۳۷۰ شمسی و توسط جناب آقای «مجید عباسی» طراحی شده، ماحصل استفاده استادانه طراح از فضای خالی مابین حروف انگلیسی M و L است (مخفف ترجمه انگلیسی نام برند چرم مشهد یعنی "Mashad Leather"). خروجی این بهره‌گیری هوشمندانه از فضاهای منفی، دو مثلث است که با وجود ترکیب متعادلی از خطوط راست و منحنی (سه ضلع با خطوط کاملا راست و سه ضلع با انحنایی ظریف و حساب شده)، توانسته هم پیام دوام، تداوم، صلابت و قدرت را به مخاطب منتقل کند و در عین حال، از ظرافت و دقت به کار رفته در محصولات  و انعطاف‌پذیری برند، حکایتی موجز اما موثر داشته باشد.

شاید در نگاه نخست، بسیاری متوجه این ظرافت نشوند، اما با اندکی دقت و تامل، هوشمندی و ذکاوت طراح به چشم می‌آید و مخاطب را شگفت‌زده می‌کند؛ جایی که فلسفه مینیمالیسم و خلاقیت بصری دست در دست هم می‌دهند تا در نقطه تلاقی‌شان، اثری ماندگار پدید آید که ارزش‌های بنیادین برند را تبیین و ترویج می‌کند.

ارزش‌مدار، مدرن و پیشرو در زمان

تحولات سال‌های اخیر در دنیای دیزاین، موجی از بازطراحی و ساده‌سازی لوگوها را به همراه داشته است؛ برندهای بزرگ و پیشگام در جهان و ایران با اتخاذ رویکردی مینیمال، سادگی و صراحت را به عنوان زبانی نو برای ارتباط با مخاطب برگزیده‌اند؛ زبانی که یادآور ارزش‌هایی همچون پایداری، اهمیت به محیط‌زیست و صداقت و یکرنگی در تعامل با مخاطبان است. رویکرد کمینه‌گرا را همچنین می‌توان پاسخی دانست به جریان پُرتلاطم، پُر ازدحام و پُر سرعتِ زندگی در دنیای امروز که مخاطبان را به تامل، آرامش و طمانینه دعوت می‌کند.

اما مورد حائز اهمیت و جالب توجه در مورد لوگوی چرم مشهد، بی‌نیازی آن از بازطراحی اساسی برای تطبیق و تطابق با روح زمانه است؛ چرا که از آغازین روزهای فعالیت برند – این لوگو در  ماهیت و موجودیت خود واجد سجایا و ارزش‌هایی بوده و هست که امروزه – احتمالا بیش از هر زمان دیگری – مورد توجه قرار گرفته‌اند  و همین مسئله، شمایل لوگوی چرم مشهد را در جایگاه دیزاینی بی‌زمان (Timeless) قرار داده است که پس از گذشت سه دهه هنوز تازگی و طراوتش را از دست نداده و حتی گویی هر روز پیش از دیروز، می‌تواند در ارتقا و تثبیت جایگاه پریمیوم برند و قلمرو تاثیرگذاری آن، نقشی محوری ایفا ‌کند.

 طلایی به جای سرخ و سیاه؛ به رنگ تعالی و تفاخر

اگرچه فرم کلی لوگوی چرم مشهد طی سال‌ها دست‌نخورده باقی مانده، اما پالت رنگی آن متناسب با تحولات زمانه و راهبردهای نوین برند، دستخوش تغییر و تحولاتی شده است. در گذشته رنگ سرخ – در کنار سیاه – عنصر اصلی هویت بصری بود و در زمان خودش، آمیزه‌ای از وقار، سنگینی و جذابیت را ارائه می‌کرد که از قضا مورد الگوبرداری برخی از رقبای داخلی نیز قرار گرفت. امروزه اما رنگ طلایی در هویت بصری و لوگوی چرم مشهد جایگاهی محوری یافته و در شمایلی صیقل‌خورده بر روی محصولات خودنمایی می‌کند؛ رنگی که در فرهنگ بصری – تقریبا در جای جای عالم هستی- همواره مترادف با شکوه، تفاخر و کیفیت ممتاز بوده و در صنعت مُد و کالاهای پریمیوم و لوکس نیز نشانی آشکارا از گرانبهایی و اعتبار به شمار می‌آید.

سخن پایانی

پیشگامی و پیشتازی در بازار پوشاک و محصولات چرمی ایران، دستاوردی ارزشمند و غرورآمیز برای چرم مشهد است که در پرتو برقراری تعاملی پویا و پایدار با مشتریان ارجمند حاصل شده است؛ ارتباطی که سنگ بنای آن احترام و اعتمادی متقابل است و همچنین، مدیون ارزش‌ها و عناصری‌ست که از ابتدا، چراغ راه این مجموعه بوده اند و در یک دهه اخیر - با استقرار بینش و نگرشی مدرن، نوآور و توسعه‌طلب در جایگاه سکان‌داری مجموعه- به تلاش و تکاپویی بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیر در جهت همگرایی و همسویی این ارزش‌های سازمانی با روح زمانه (Zeitgeist) منجر شده است. طراحی و شمایل لوگوی چرم مشهد، به عنوان یکی از نخستین و اصلی‌ترین نقاط مواجهه مخاطبان/مشتریان با برند نیز در همین تصویر بزرگتر می‌گنجد و نمایان‌گر روح خلاق و جایگاه پریمیوم چرم مشهد است.

برچسب‌ها