مدیرکل پست کردستان گفت: در شش ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۴ تا پایان شهریور، مجموعاً بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار مرسوله در مجموعه پست استان کردستان وارد و صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، مرتضی ملاولی، مدیرکل پست کردستان، روز چهارشنبه به مناسبت روز پست در نشست با اصحاب رسانه، با اشاره به حجم بالای مبادلات پستی، اظهار کرد: در شش ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۴ تا پایان شهریور، مجموعاً بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار مرسوله در مجموعه پست استان کردستان وارد و صادر شده است.

وی به آمار مرسولات روزانه اشاره کرد و افزود: روزانه ۱۵ هزار مرسوله پستی در استان مبادله می‌شود که از این تعداد حدود ۹ هزار مرسوله صادره و مابقی (۶ هزار مرسوله) وارده هستند.

مدیرکل پست کردستان بالا بودن آمار مرسولات صادره را نشانه‌ای از رونق اقتصادی استان و توجه مردم کشور به محصولات بومی کردستان دانست و بیان کرد: این آمار بالا نشان می‌دهد که استان ما محل رجوع و خرید مردم کشور است و نقش پست در ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و انجام تراکنش‌های مالی، قابل چشم‌پوشی نیست.

ملاولی در ادامه به همکاری گسترده پست با فعالان تجارت الکترونیک اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، اداره کل پست استان با ۴۴۷ فروشگاه اینترنتی قرارداد همکاری دارد. عمده مرسولات خارجی ما را تولیدات استان تشکیل می‌دهند که شامل صنایع دستی، خشکبار و حتی غذاهای محلی هستند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: بخشی از مدیران این فروشگاه‌ها، زنان سرپرست خانوار هستند که این امر اهمیت پست در حمایت از مشاغل خانگی و بومی را دوچندان می‌کند.

مدیرکل پست کردستان با بیان اینکه خدمات از طریق نقاط تماس متعدد در سطح استان ارائه می‌شود، یادآور شد: علاوه بر ۱۱ اداره و دفتر پستی، ۱۲۱ دفتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی (پیشخوان) در شهرها فعال هستند. همچنین  در راستای توسعه عدالت ارتباطی، ۱۳۴ نقطه تماس در روستاها (شامل نمایندگی‌های روستایی، دفاتر ICT و خطوط نامه‌رسان) فعال است تا خدمات توزیع و قبول مرسوله را پوشش دهد.

ملاولی ارتقای رتبه استان پرداخت و گفت: میانگین شاخص کیفی استان در ماه‌های اخیر زیر ۱۰ بوده و در آخرین ارزیابی به رتبه پنجم کشوررسیده‌ایم. این در حالی است که در سال‌های گذشته، کردستان رتبه‌های سی‌ام را به خود اختصاص می‌داد.

وی به رضایتمندی مشتریان نیز اشاره کرد و افزود: در ارزیابی شش ماهه ۱۴۰۴، اداره کل پست کردستان در حوزه رسیدگی به شکایات و رضایت مردمی، موفق به کسب رتبه سوم کشور شد. همچنین در جشنواره اخیر شهید رجایی، پست استان کردستان در بین دستگاه‌های خدمات‌رسان استان، رتبه دوم را کسب کرد.

وی تأکید کرد: در یک دستگاه خدمات‌رسان، وظیفه ما تا زمان ادای دین و ادای امانت به مردم کامل نمی‌شود و به همین دلیل، توزیع ۹۶.۵ درصدی نیز برای ما رضایت‌بخش نیست.

ملاولی همچنین از برنامه‌های نوسازی در استان خبر داد و افزود: از آنجا که پست بر محور حمل و نقل می‌چرخد، نوسازی ناوگان خودرویی و فضاهای فیزیکی (مانند بانه و مریوان) در دست اقدام است تا همکاران بتوانند وظایف خود را با کمترین دغدغه انجام دهند.

وی سامانه ۱۹۳ را نیز به عنوان مرجع رسمی پیگیری مرسولات و شکایات مردمی معرفی کرد و افزود: پاسخگویی به لحظه به پیگیری‌های مردمی یک الزام در ساختار پست است.