با «علت مرگ: نامعلوم» ممکن است از همان ابتدا، ارتباط برقرار نکنیم. چرا که تبلیغات و اخبار پیرامون آن بیشتر از خود فیلم، اهمیت پیدا کرده و این مساله می­‌تواند توقعات نابه‌جایی در ذهن مخاطب ایجاد کند که برای درک واقعیت­‌های فیلم مضر باشد.

برای دیدن «علت مرگ: نامعلوم» اما باید خودمان را آماده­ تماشای اثری متفاوت کنیم. ضمن این که نباید این اثر را از منظر یک «فیلم خاص» یا به عنوان رقیب سه فیلم ایرانی راه یافته به آکادمی اسکار تماشا کرد. چراکه سایه تاریک اخبار و حواشی، اجازه نمی‌­دهد فیلم را آن‌طور که «واقعا هست» ببینیم یا بپذیریم. از قضا، آقای زرنگار هم، سکانس‌­های اول فیلم را با شب و تاریکی آغاز می‌­کند تا به ما بگوید می‌بایست با ذهن باز با فیلم روبه‌رو شویم؛ نور ضعیف چراغ­‌هایی که بر متن قصه تابیده می‌­شوند تا چشم ما را به سینمای تاریک عادت دهند.

چراغ اول: این فیلم، روح ندارد!

با شکل­‌گیری ماجرای اصلی فیلم، برایمان روشن می‌­شود که شخصیت­‌های حاضر در داستان، انسان‌­های منفعلی هستند که در برابر اتفاقات و مسائل ناگوار زندگی‌­شان، بسیار عاجز و ناتوان ایفای نقش کرده­‌اند! قصه به ما می‌­گوید که آن‌ها ثبات شخصیتی ندارند، پیرو اصول و ارزش­‌های محکمی نیستند و هویت اجتماعی فعلی‌شان نیز نمایان­گر استیصال همه‌­جانبه‌­ای است که مدت‌­ها می‌شود «زندگی سالم» را برای­شان، دست‌نیافتنی ساخته است. آن‌ها هرکدام به دلایلی از جمله فقر مالی و فقر فرهنگی از اجتماع طرد شده‌­اند. افرادی که نه ­تنها در گذشته‌­شان فرصت «شناخت درست» مسائل را پیدا نکرده‌­اند بلکه همیشه در تنگا به سر برده­ و ­اکنون هم در مواجهه با مساله‌­ای جدیدتر، مثل همیشه ناتوان عمل می­‌کنند. شرایط تلخ اجتماعی و فرهنگی، تا حدی بر آن‌ها غلبه دارد که قدرت «خردورزی» را از ایشان سلب کرده است. پس ما با انسان‌­هایی روبه‌رو می‌­شویم که «اندیشیدن» را کنار گذاشته­ و در برابر ناملایمات زندگی، تسلیم بی‌قید و شرط هستند. آن‌ها به‌طور کلی، مانند مرده­‌های متحرک و فاقد روح، به تلاش برای بقا مشغول‌اند.

چراغ دوم: این فیلم به مخاطب پرسشگر نیاز دارد!

اگر بخواهیم با فضای «علت مرگ: نامعلوم» آشتی کنیم، بهتر است با طرح چند سوال به تماشای فیلم بپردازیم تا با آن هم­دل بمانیم. مثلا باید پرسید که این اثر سینمایی، قصد دارد چه چیزی به مخاطبین ارائه دهد؟ چرا با این که فیلم با ارائه نماهای وسیع و خشک جاده‌­ای (کویر و دشت‌­های پیرامون آن) در ما احساس تشنگی ایجاد می‌­کند اما در نهایت، ما را نه به دریا می‌­رساند و نه به آب؟ چرا از ابتدا تا انتهای قصه فیلم، به سراب هدایت می­‌شویم؟ آن هم سرابی به نام «انسان». انسانی که نه ­تنها مغلوب سراب شده بلکه خودش هم سمبل آن محسوب می‌­شود. آیا فیلم از مخاطب می‌خواهد تا با چشمانی تشنه به عاقبت تصمیم‌­های انسان‌­های درون داستان خیره باشد؟ می‌­خواهد که ما فقط و فقط با پدیده­ «انسان زوال‌یافته» آشنا شویم؟ با  این تفاسیر، هرچه روند سریع فیلم بخواهد مخاطب را به جلو حرکت دهد، ولی ما به ناچار باید عقبگرد کنیم. ذهن پرسشگر و سوالات ذهنی ما می­‌تواند مشوق بهتری نسبت به داستان خود فیلم باشد. «علت مرگ: نامعلوم» شبیه آینه‌­ای است که در برابر ما گرفته شده تا خود را تماشا کنیم اما به تشریح راهکارهایی که به حل مسائل ختم می‌­شوند نمی­‌پردازد. در فیلم آقای زرنگار خبری از نسخه یا راه حل نیست. فیلم فقط روایت­گر «فاجعه» است و ما نیز فقط تماشاگر انسان‌­های فاجعه‌­آفرین. لذا نمی‌­توان انتظار داشت که از تماشای این فیلم لذت ببریم. قرار هم بر این نیست؛ زیرا آثاری که با موضوع اجتماعی (یا شاید فلسفی) ساخته می‌شوند، هدف‌شان لذت مخاطب نیست و متعاقبا، سعی می­‌شود همه­‌ی توجهات به اندیشیدن و تفکر سوق داده شود و در نتیجه این‌گونه فیلم‌­ها عمیقا رنج‌آور خواهند بود. اندیشیدن به پدیده‌ای به نام «انسان» و چیستیِ «زوال و مرگِ انسانیت» برای مخاطب یک اثر سینمایی، رنج فراوانی می­‌آفریند. 

چراغ سوم: این فیلم، درباره مرده‌­های متحرک است!

به مانند ضرب­‌المثلی که می‌گوید «همه راه‌­ها به رم ختم می‌­شوند»، مسیر زندگی اکثر شخصیت­‌های فیلم نیز به مرگ ختم می‌­شود. اما این مرگ به معنای پایان بیولوژیکی انسان‌­ها نیست بلکه به معنای تباهی زندگی­‌هایی است که با مرگ، هیچ تفاوتی ندارند. یعنی به تصویرکشیدن زندگی‌­های سرتاسر شوره­‌زار، بی آب و خشک. آدم­‌های داستان فیلم، آن هفت نفری که ظاهرا زنده هستند، هریک در گذشته تصمیماتی گرفته‌­اند، سبک‌های زندگی مختلفی انتخاب کرده‌­اند -یا به ناچار پذیرفته‌­اند- که همگی به زوال هستی‌­شان و مرگ روح‌­شان، منتهی شده است. وجه اشتراک آن‌ها گریز از «خردگرایی» و «اخلاق» است. آن‌ها در مواجهه با نیازهای انسانی، آن‌قدر منفعل شده­‌اند که در برابر دلارها (ثروت بادآورده‌­ای که در این فیلم به عامل سعادت یا خوشبختی تعبیر شده است)، ضعف مطلق نشان می‌دهند. در ادامه نیز با کمال بی‌اخلاقی، ادعای سهم‌خواهی دارند. پس برای به دست آوردن این ثروت به اصطلاح «امیدآفرین» حاضرند انسانیت خود را قربانی کنند. این انسان‌­های به ظاهر زنده، با این که برای تلطیف وجدان فردی و توجیه اعمال‌شان از انواع کلاه‌های ­شرعی­ استفاده می‌­کنند اما به هیچ وجه موفق نیستند. با این که به نمایندگی از اقشار دردمند جامعه، دلایلی دارند که به خطا و تصمیمات غیراخلاقی، گرایش پیدا کنند، ولی دست آخر هیچ‌کدام نمی‌­توانند یکدیگر را قانع سازند. به همین خاطر هیچ پیوند عاطفی و دائمی نیز بین آن‌ها شکل نمی­‌گیرد. حتی دوستی‌­ها و عشق­‌هایی که از قبل وجود داشت هم تا انتهای فیلم به مرور از هم می‌­پاشد. ما با سرنوشت انسان­‌های مرده­‌ای مواجه‌ایم که فقط در ظاهر به زندگی مشغول­‌اند. حشرات و مگس‌­ها روی سر و پیکر این جماعت، همان‌گونه در حال پرواز هستند که بالای سر «تنها جنازه­‌ی واقعا موجود» در فیلم نیز حضور دارند. آن‌ها در جاده‌­ی زندگی حرکت می‌­کنند اما، طوفان گرد و خاک از در و پنجره وارد خودروی حامل‌شان می‌­شود. گویی همگی زیر خاک تصمیمات غلط‌شان دفن می­‌شوند؛ چه در گذشته­‌شان و چه در قصه‌­ی جاری این فیلم که اکنون ما نظاره‌­گر آن هستیم. آیا چنین اجتماعی، چنین جمع کوچکی یا چنین افراد و اشخاصی، همگی مرده­‌های متحرک نیستند؟ انسان‌­هایی که در بزنگاه تصمیمات حساس و خردورزی‌های جمعی، نمی­‌دانند انتخاب‌های سالم چیست یا نمی­‌خواهند (و نمی‌­توانند) این انتخاب‌­ها را برگزینند. 

چراغ چهارم : این فیلم، تلنگر به مردگان است!

آن‌چه برای مسافران در فیلم اتفاق می‌­افتد نه به سعادت و خوشبختی، که به دنباله‌­دار شدنِ معضلات آن‌ها ختم می‌­شود. هیچ فرقی از نظر عملی بین افراد در داستان وجود ندارد. همگی به تباهی اجتماعی و فردی چنگ انداخته‌­اند. مثلا آن‌چه آقای کارمند انجام می‌­دهد به فساد سیستماتیک دامن می­‌زند. او که هویت و اعتبار شغلی‌­اش (کیف رمزدار) را با پول معاوضه می‌­کند درواقع نماد «اختلاس و رشوه» در بین کارمندان دستگاه‌­های اجرایی می‌­شود؛ رویکرد غیراخلاقی که از فرد به سیستم و از سیستم به فرد تسری می­‌یابد. زوج جوان به ظاهر دانشجو هم به شکل دیگری فاجعه­‌آفرینی می­‌کنند. زوج عاشقی که شاید نخواهند همرنگ با جمع باشند اما از زاویه­‌ای دیگر، با سکوت و رهاکردن بقیه، خودشان بخشی از  فاجعه می‌­شوند (چه فرار از جمع مسافران و چه مهاجرت از ایران به کشوری دیگر). دو جوان دانشجویی که به جای مواجهه مستقیم و کنشگری در متن جامعه، تصمیم سرنوشت‌ساز دیگری گرفته‌­اند که بلاتشبیه آن‌ها را مثل آدم­‌های بی­‌جان کرده است. آن‌ها شاید بخواهند صدای دردهای جامعه باشند اما، به جای حضور کارآمد در صحنه‌های اجتماعی/سیاسی ، مهاجرت را انتخاب می‌­کنند. سرنوشت برای همه مسافران فیلم بی‌استثنا، طوری رقم می­‌خورد که گویی چاره­‌ای جز زوال فردی و اجتماعی آن‌ها وجود ندارد؛ چه با علت چه بی­‌علت.

چراغ پنجم: یک فیلم اجتماعی معمولی!

اما این پایان فیلم نیست و صد البته که این فیلم، پایان هم نیست. هرچند که زندگی آدم‌­های قصه و ماجراهایی که با آن تقابل دارند، همگی برچسب «تکراری» را با خود یدک می‌­کشند اما در عین حال، هیچ‌وقت مساله‌­شان «تکراری» نمی‌­شود. باید همیشه در فیلم­‌های اجتماعی به این نوع مسائل پرداخته شود. شاید همه‌­ی موقعیت­‌های «تباه‌کننده زندگی» در جامعه، در سالیان متمادی تکرار شوند اما نباید از  «امید به بهبود اوضاع» نیز غافل شد. امید، از چشمه­‌ی تعقل و خردورزی تغذیه می‌­کند و ریشه در تاریخ بشر دارد. شاید جست‌وجوی رمز کیف کارمند در فیلم، تکرار سال‌­های مختلف تاریخ (۷۸ و ۸۸ و ۹۸) را به ما یادآوری کند، اما آیا پرداختن به مسائل اجتماعی توسط فیلمسازان، تکراری خواهد شد؟ پاسخ منفی است. زیرا نه در تاریخ معاصر ما، بلکه از ابتدا تا پایان تاریخی که بشر خواهد ساخت، انسان در تقابل با «زندگی» خواهد بود و اجتماع حاضر در فیلم آقای زرنگار هم، نماینده همین تکرار رخدادها خواهند شد. در جاده‌­ها و محل‌­های توقفی که مسافران در آن‌جا فرصت اندیشیدن پیدا می­‌کنند، ردپای تکرار را می­‌توانیم به وضوح ببینیم. از رد لاستیک ماشین روی خاک کنار جاده‌ها گرفته تا فضای یکسره خشک محیط فیلم، همگی یادآور تکرار فاجعه هستند. گویی قبلا عده­ای دیگر نیز در آن موقعیت‌­ها حضور داشته‌­اند و تصمیمات غلط‌شان هم منتهی به نتایج ناگوار مشابه شده است. مسیرها، مبدا و مقصدها، دردها و رنج‌­ها و انتخاب‌­ها و همه چیز در فیلم «علت مرگ: نامعلوم» یادآور «تکرار» است. درواقع همین مساله‌­ی «تکرار» در ذات فیلم‌­های اجتماعی نهفته است. چراکه هروقت فیلمساز تصمیم می‌­گیرد روی مسائل انسان و اجتماع دست بگذارد، باز هم با پدیده‌­ی «تکرار» در قالب «موضوع» مواجه می‌­شود. تکرار یک مساله‌ که نباید آن را تکراری قلمداد کرد و همیشه ارزش بازگویی دارد. زیرا مسائل اجتماعی، پدیده­‌هایی هستند که حل نشده‌اند، وگرنه مساله نخواهند ماند.

چراغ ششم/ آخر: علت مرگ: نامعلوم؟؟؟

از این تمثیل‌ها در فیلم بسیارند. اما مخاطب خوش­فکر، آیا می‌­تواند در فیلم، ضمن تماشای مرگ‌ها (زوال انسانیت)، راهکار درستی برای مقابله با آن مشاهده کند؟ یا شاید نیازمند اندیشیدن خارج از فضای فیلم خواهیم بود؟ فیلمی که درباره مرگ اجتماع باشد، اگر مخاطبین خود را حتی «تماشاچیان مرده» نیز فرض کند، باز هم می­‌بایست این جماعت را، با حداقل امیدها، به «زندگی» یا حتی به «زنده‌­گی» دعوت کند. آن هم با پایبندی به یک نتیجه­‌گیر­ی امیدبخش و قابل فهم. متاسفانه در فیلم آقای زرنگار، خبری از امیدهای حقیقی نیست و این کارگردان سعی می‌­کند مسافران قصه­‌اش را با امیدهای کاذب، دلخوش نگه دارد و تعلیق ایجاد کند. (مثل خلاص شدن از جسد یا خواستگاری آقای راننده و...) این فیلم نه می­‌خواهد و نه می‌­تواند، روی صحنه‌­های سیاه حاکم بر داستانش، رنگ امید بپاشد. البته برخلاف نام فیلم، این بار می­‌توان «علت» را پیدا کرد؛ فیلم «علت مرگ: نامعلوم» درباره مرگ جامعه یا چگونه مردن یک جامعه است، نه راهکار جلوگیری از آن. مثل فرشته‌­ی مرگی که همیشه بی‌­چون و چرا می‌­آید، این فیلم نیز با سیلی آرامی به ما تذکر می‌­دهد که «وقت رفتن است» و  هرگز نخواهد گفت که چرا وقت رفتن فرا رسیده است!؟ پاسخ معلوم نمی‌­شود زیرا این فیلم درباره مرگ است، نه زندگی! این فیلم از مرگ می‌­گوید ولو به قیمت مرگ خود فیلم!

۲۴۲۲۴۲

منبع: خبرآنلاین