معاون انجمن هنرهای نمایشی ایران در حاشیه برگزاری انتخابات انجمن هنرهای نمایشی استان فارس و انتخاب اعضای هیات مدیره جدید این انجمن، گفت‌: انجمن های نمایش، بازوان اجرایی تئاتر کشورند و افزود: اگر نگاهی عمیق به جایگاه تئاتر به‌عنوان هنری مستقل بیاندازیم می بینم که نقش بی بدیل انجمن‌های نمایشی در توسعه فرهنگی کشور، بسیار حائز اهمیت بوده است.

به گزارش خبرآنلاین، وحید لک گفت: ما انتظار داریم به دلیل اینکه هنرهای نمایشی در ذات خود هنری مستقل است و نباید به هیچ نهاد دولتی، نظامی یا حتی تهیه‌کننده‌ای وابسته باشد. تئاتر بر محور خلاقیت و اندیشه هنرمندانه حرکت کند، هرچند انجمن هنرهای نمایشی ناگزیر از تعامل و همکاری با دولت برای دریافت حمایت‌ها و تأمین بودجه است و اما خوشبختانه انجمن هنرهای نمایشی استان فارس پس از مدتی وقفه، انتخابات خود را با موفقیت برگزار کرد و شاهد حضور جمعی از افراد آگاه و متخصص در حوزه تئاتر که به عضویت این انجمن درآمدند هستیم.

   وی بیان کرد: اکنون که افراد متخصص و باتجربه وارد این مجموعه شده‌اند، ضرورت دارد بیشتر از گذشته شاهد درخشش هنرمندان این عرصه باشیم.

تفاوت بنیادین انجمن هنرهای نمایشی با ساختارهای دولتی در ماهیت اجرایی آن است

این فعال حوزه هنر تئاتر و ارتباطات و رسانه، با اشاره به پیشینه و فلسفه تشکیل این نهاد گفت: فلسفه وجودی انجمن هنرهای نمایشی ایران به نخستین سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بازمی‌گردد؛ زمانی که نیاز کشور به ایجاد یک تشکل فراگیر و منسجم در حوزه تئاتر احساس شد. از همان زمان، انجمن هنرهای نمایشی به‌عنوان نخستین پایگاه رسمی توانست مخاطبان گسترده‌ای را جذب و به بدنه حرفه‌ای تئاتر کشور معرفی کند.

وحید لک، با بیان اینکه این انجمن اکنون بیش از چهار دهه فعالیت مستمر دارد، افزود: در حال حاضر، انجمن هنرهای نمایشی با بیش از ۳۱ شعبه در استان‌ها، چندین شعبه در مناطق آزاد و بیش از دو هزار دفتر کوچک و بزرگ در سراسر

کشور فعال است و بیش از ده هزار عضو دارد. این شبکه گسترده، یکی از بزرگ‌ترین ظرفیت‌های اجرایی کشور در حوزه فرهنگ و هنر محسوب می‌شود.

به گفته وی، تفاوت بنیادین انجمن هنرهای نمایشی با ساختارهای دولتی در ماهیت اجرایی آن است: دولت باید سیاست‌گذار، ناظر و حامی باشد؛ اما انجمن نمایش بازوی اجرایی است. تقریباً تمام رویدادهای مهم تئاتری کشور طی پنج دهه گذشته با پشتیبانی مستقیم یا غیرمستقیم انجمن نمایش شکل گرفته است. هدف ما این بوده که موانع رشد و تعالی هنرهای نمایشی را شناسایی و تا حد ممکن برطرف کنیم تا هنرمندان بتوانند بدون دغدغه، بر خلاقیت، تولید و نوآوری متمرکز شوند.

ضرورت تخصص‌گرایی/ هنرهای نمایشی نیازمند عمق، دانش و تعهد

معاون انجمن هنرهای نمایشی ایران در بخش دیگری از صحبت های خود، با نگاهی آسیب‌شناسانه اما امیدوارانه گفت: ما با یک واقعیت غیرقابل انکار مواجه هستیم؛ تغییر نسل‌ها. هر نسلی با جهان‌بینی خاص خود وارد عرصه هنر می‌شود و این امر تحولات زیادی ایجاد می‌کند. اما متأسفانه امروز بخشی از بدنه هنری ما به جای نگاه تخصصی، با دیدی سطحی و صرفاً سرگرم‌کننده به هنر می‌نگرد. در حالی که هنرهای نمایشی نیازمند عمق، دانش و تعهد است.

لک با تأکید بر نقش نسل‌های پیشین افزود: در دهه‌های گذشته، هنرمندانی داشتیم که به‌حق «آقای بازیگر» یا «استاد نمایشنامه‌نویسی» نامیده می‌شدند؛ چون تخصص داشتند و با درک حرفه‌ای از هنرشان فعالیت می‌کردند. اما امروز مرزهای تخصصی در تئاتر کم‌رنگ شده است. برخی هنرمندان در چندین حوزه فعالیت می‌کنند بدون آن‌که در هیچ‌کدام عمق حرفه‌ای لازم را داشته باشند. همین امر موجب شده که بدنه تخصصی تئاتر از مسیر حرفه‌ای خود فاصله بگیرد.

نبود مدیریت تخصصی در حوزه هنر

وی با اشاره به ضرورت توسعه متوازن در حوزه تئاتر اظهار داشت: رشد واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که میان زیرساخت‌ها، نیروی انسانی و منابع مالی توازن برقرار شود. متأسفانه در کشور ما این تعادل وجود ندارد. برای مثال، در پایتخت فقط یک تئاتر شهر حرفه‌ای داریم که در طول دهه‌ها توسعه نیافته است. در استان‌ها نیز هنوز زیرساختی در سطح مناسب وجود ندارد که بتواند ظرفیت تمام هنرمندان را در خود جای دهد.

وی  ادامه داد: بخش عمده این مشکلات ناشی از نبود مدیریت تخصصی در حوزه هنر است. برخی از مدیران فرهنگی، بدون درک عمیق از ماهیت تئاتر، صرفاً با نگاه اداری یا مدیریتی وارد این حوزه می‌شوند، در حالی که مدیریت هنری نیازمند شناخت، تجربه و مسئولیت اجتماعی است.

تئاتر؛ از عشق هنرمندان انرژی می‌گیرد و بقا می‌یابد

در پایان معاون انجمن هنرهای نمایشی ایران تأکید کرد: اگر امروز تئاتر ایران هنوز زنده و پویا است، این پویایی را مدیون

خود هنرمندان هستیم. بیش از ۹۰ درصد انرژی، خلاقیت و پایداری تئاتر کشور از سوی گروه‌های نمایشی و هنرمندانی تأمین می‌شود که با عشق و بدون چشمداشت فعالیت می‌کنند. وظیفه ما در انجمن این است که این عشق و انگیزه را تقویت کنیم و مسیر رشدشان را هموارتر سازیم.

وی در پایان ضمن ابراز خرسندی از تحولات اخیر در انجمن هنرهای نمایشی استان فارس و کشور گفت: ما به آینده تئاتر ایران ایمان داریم. با همدلی، تخصص و تلاش جمعی می‌توانیم تئاتر را به جایگاه واقعی خود بازگردانیم؛ جایگاهی که در شأن فرهنگ غنی ایران زمین است.

هیئت مدیره انجمن هنرهای نمایشی فارس معرفی شد

رئیس گروه امور هنری فرهنگ و ارشاد فارس در ادامه این مراسم اعلام داشت: انتخابات و مجمع عمومی هیئت مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان فارس برگزار و در این راستا، بهنام بداغی بهلولی با 305 رای، مصطفی مجرد 285، امیرصادقی 272، مسعود احمدی 232، محمد علی هوشیار 231، به عنوان هیئت مدیره و محمد صادق علیپور و مهران مقدر به عنوان علی البدل منتخب شدند. همچنین، امیر خواجه میرکی پور نیز به عنوان بازرس با 243 رای منتخب شد و صمد مستفیضی هم با 237 رای به عنوان علی البدل معرفی گردید.

آلاله پروانه گفت: انتخابات و مجمع عمومی هیئت مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان فارس، مطابق برنامه‌ریزی صورت گرفته توسط هیئت موسس و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس پس از بررسی سوابق اعضای مجمع و کاندیداهای منتخب توسط هیئت رسیدگی به سوابق هنرمندان و اطلاع رسانی کامل در استان، مطابق دستورالعمل اجرایی و اساسنامه انتخابات در سالن غزل تالار حافظ برپا شد.

وی افزود: در ادامه، مجمع عمومی و انتخابات برگزار شد و مطابق برنامه اجرایی، ثبت نام، پر کردن فرم‌های شناسایی سوابق هنرمندان، توزیع برگ آرا و اخذ برگ وکالت‌نامه در دستور کار قرار گرفت و سپس هیئت رئیسه که مسئولیت جلسه را بر عهده داشت، برگ آراء اخذ شده را شمارش کرده و در مجمع عمومی به قرائت آرای شیراز و شهرستان‌ها پرداختند.