درخشان در میانه های بحث نظری خود پیرامون اینکه نقطه شروع اقتصاد مقاومتی کجاست به یکباره بدون آنکه نامی از کابینه اقتصادی دولت و رئیس بانک مرکزی به میان آورد، برخی مسئولان را عامل بی ثباتی اقتصاد کشور عنوان کرد و به طعنه گفت: « مسئولی می گوید حتی در سوپر مارکت ها هم سکه عرضه خواهیم کرد. »
به گزارش خبرآنلاین عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با طرح این سئوال که چگونه در سال تولید ملی ما به دنبال حل مسئله تورم و کاهش سفته بازی هستیم، گفت: « متاسفانه این روزها همه به دنبال قیمت سکه و دلارهستند و باید این سئوال را پرسید که چه کسانی این دیدگاه و تفکر را دراقتصاد کشور ایجاد کرده اند که می توان از طریق سوپرمارکت ها هم سکه عرضه کرد. »
وی با بیان اینکه اقتصاد اسلامی با سفته بازی و دلالی دلار تفاوت دارد، نقطه شروع اقتصاد مقاومتی را اصلاح این دیدگاهها برشمرد و تصریح کرد: « هم اکنون مسئولان اقتصادی کشور مقصران شماره یک عقب ماندگی های اقتصادی هستند و بخش خصوصی در این خصوص چندان مقصر نیست. »
درخشان با تاکید براین موضوع که سفته بازی وسوداگری اقتصاد را به سمت اسلامی شدن پیش نمی برد، تاکید کرد: « دراصلاح الگوی مصرف اولین کار پاکسازی فرهنگی و اصلاح فرهنگ مصرف است و نمی توان اقتصاد را با تغییر نرخ بهره و دعوت از چپاولگران خارجی به رشد رساند و این موضوعات در اقتصاد مقاومتی مطرح نیست. »
عضوهیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه اصلاح فرهنگ اقتصادی دردست مدیران اقتصادی کشوراست، تبلیغات محصولات خارجی را در تضاد با اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت:« آیا مدیران اقتصادی تهاجم اقتصادی و فرهنگی را نمی بینند، پول درآوردن به معنای از بین بردن زیربناهای تولید و سرمایه در کشور نیست و مقام معظم رهبری بر این موضوع که لزومی بر توجه بیش از حد مارک های خارجی وجود ندارد، تاکید دارند. »
درخشان با طرح سئوال دیگری مبنی بر اینکه جز مسئولان کشور چه کسی اجازه تبلیغات و گسترش کالاهای خارجی را می دهد، تاکید کرد: چرا ما اتومبیل ایرانی تولید می کنیم و نام آن را انگلیسی می نویسیم و باید پرسید چگونه این طرز فکر اقتصادی به تولید ملی ما راه یافته است.
وی با بیان اینکه هم اکنون تبلیغ وابستگی به تولید خارجی در کشور انجام میشود، گفت: « متاسفانه در کشور ما امروز نام خیابان ها را علاوه بر فارسی به انگلیسی نیز می نویسند . این نوع نگرش در اداره اقتصاد با دیدگاههای مقام معظم رهبری در تضاد است. تبلیغ کالاهای خارجی باعث بیکاری مردم و رکود سرمایه گذاری در داخل میشود که می توان راهکار جلوگیری از آن را وضع مالیات های سنگین و یا حتی برخورد خشن با وارد کنندگان کالاهای خارجی دانست. »
گفتنی است مشروح گفته های مسعود درخشان، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی متعاقبا منتشر خواهد شد.
3939